Livets Bog, bind 3
Det over "bevægelsen" herskende "noget" er ikke her eller der. Det findes ikke oppe eller nede. Det kan kun eksistere med analysen: "noget som er"
791. Da "X3" i sig selv udelukkende består af "bevægelse", og det udelukkende kun er "bevægelse", der er tilgængelig for sansning, findes dette herskende "noget" således absolut ikke indenfor "X3" eller det område, der er tilgængeligt for sansning. Det findes altså kun udenfor nævnte område. Men da sanseområdet repræsenterer det område, hvor al "bevægelse" har sit domæne, og dette domæne, der er det samme som stoffernes eller materiernes og dermed formernes verden, er uendeligt, findes der i realiteten ikke noget som helst heroverfor eksisterende "udenfor". Der er jo ingen intellektuelle mennesker, der tvivler på universets fortsættelse udenfor de i øjeblikket synlige mælkeveje, stjernebyer, kloder og planeter. For at verdensaltet skulle kunne eksistere med en absolut grænse, måtte der eksistere et absolut "intet", til hvilket det måtte grænse op. Men da dette er en absolut umulighed, bliver det en kendsgerning, at der umuligt kan eksistere noget "udenfor" overfor selve verdensaltet. Men hvor findes da dette over "bevægelsen" herskende "noget"? – Ja, her er det netop, at vi kommer til grundlaget for dets betegnelse som "X". "Bevægelserne" eller sanseområdets uselvstændighed gør dets eksistens til kendsgerning, men gør det også samtidigt til kendsgerning, at denne eksistens er umulig indenfor "bevægelsernes" verden og således må forekomme "udenfor". Men da "bevægelserne" yderligere gør det til kendsgerning, at dette "udenfor" ikke eksisterer, hvad kan man da sige om dette "noget"? – Ja, da ingen af de tre kendsgerninger kan omstødes, men er fuldkomne logiske realiteter, afslører de eller gør en ny realitet til kendsgerning, nemlig den, at nævnte "noget" eller ophav til "bevægelserne" ikke fremtræder under de love eller betingelser, der kræves for at "bevægelserne" kan finde sted eller eksistere. På hvilken måde afviger da nævnte "noget" fra "bevægelserne"? – Det afviger først og fremmest derved, at det ikke som disse skal have "plads", "sted", "tid" eller andre former for skabte traditioner eller forekomster for at kunne eksistere. Det eksisterer ganske uafhængigt af disse realiteter og udgør kun denne ene analyse "noget som er". Men det er ikke "her" eller "der". Det er ikke "oppe" eller "nede". Dette "her" eller "der", "oppe" eller "nede" er noget, det "frembringer", hvilket altså vil sige: synlige virkninger af dets usynlige eller for sanser utilgængelige eksistens og hører ind under "bevægelserne". Alt, hvad der ellers kan siges om en ting, såsom at den er "stor" eller "lille", den er "velskabt" eller "mindre velskabt", den er "smuk" eller "mindre smuk", den er "ond" eller "god" osv. kan aldrig i noget som helst tilfælde komme til at udgøre retmæssige analyser af nævnte "noget", fordi disse alle uden undtagelse ligeledes er "bevægelsesarter", er "frembringelser", er "skabte foreteelser" og som sådan underordnede resultater af et viljeførende "noget", der altså kun er at identificere som det her nævnte "noget som er". Og det er netop på grund af den logiske viljeføring og den hermed forbundne tanke- eller bevidsthedsmanifestation, at nævnte "nogets" eksistens bliver til kendsgerning og afslører, at der således eksisterer noget mere end lige akkurat "bevægelsen".