Livets Bog, bind 3
Jesu samtale med Nikodemus afslører en hel anden side i Verdensgenløserens mission end den at give "syndernes forladelse"
864. Men fra Verdensgenløserens læber vibrerede der også helt andre og endnu mere strålende mentale lysbølger end kunstige formler for frigørelse af illusoriske syndskomplekser og de hermed forbundne lidelser. Formlen: "Dine synder er dig forladt", var ikke en dominerende hovedfaktor i Verdensgenløserens tale til hans omgivelser, ja, blev næsten slet ikke anvendt af ham overfor hans allernærmeste disciple eller andre særlige visdomssøgende væsener, tværtimod, her er hans tale en ganske anden. Ganske vist må han også her i mange tilfælde til en vis grad tale i formler eller lignelser, men i hovedtrækkene bliver hans åndsmanifestation til direkte undervisning eller intellektuel klarlæggelse af selve de evige fakta eller livsmysteriet. Hvad mener man f.eks. om hans samtale med Nikodemus? – Er denne ikke højintellektuel i renkultur? – "Sandelig, sandelig siger jeg dig, uden nogen bliver født på ny, kan han ikke se Guds rige", lyder det fra Verdensgenløseren. At det var reinkarnationen eller genfødselen, der her var på tale, ses tydeligt i Nikodemus' forundring, idet han siger: "Hvorledes kan et menneske fødes, når han er gammel? Mon han kan anden gang komme ind i sin moders liv og fødes?" – Og Jesus svarer med en endnu stærkere betoning: "Sandelig, sandelig siger jeg dig, uden nogen bliver født af vand og ånd, kan han ikke komme ind i Guds rige. Hvad som er født af kødet er kød; og hvad der er født af ånden, er ånd." – Samtidig søger han at mildne Nikodemus' store forundring ved at sige til ham: "Forundre dig ikke over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører dens susen, men du ved ikke hvorfra den kommer, og hvor den farer hen; således er det med hver den, som er født af ånden".