Livets Bog, bind 5
Hvorfor den primitive, maskuline mand nærer antipati mod den meget feminine eller kvindelige mand og denne antipatis udslag i forfølgelse, vold og pengeafpresning
1853. Et sådant meget maskulint væsen, i hvem den modsatte pol endnu er meget latent, hvilket vil sige: endnu mangler nogle jordlivs udvikling i at have nået den feminine pols adgang til den vågne dagsbevidsthed, og derfor er så meget nærmere dyreriget, har endnu så meget i sig af dyrerigets natur eller den junglens lov, der betinger væsenernes stærke antipati eller dødsfjendskab imod de unaturlige eller abnorme væsener indenfor deres egen art eller race. Dyrene dræber således i mange tilfælde de væsener, der kommer til skade eller på anden måde har mistet førligheden og ikke kan klare sig selv. Denne foreteelse betyder i dyreriget en vis form for barmhjertighed, idet disse abnorme eller invalide dyr i modsat fald ynkeligt måtte gå en kvalfuld undergang i møde. Dette gælder f.eks. således trækfugle, der ikke kan flyve med flokken. Og det gælder dyr, der er blevet blinde eller på andre måder har mistet førligheden. Der findes intet blindeinstitut for dyrene, ligesom disse væsener heller ikke kan bringe deres syge medvæsener på et hospital eller sygehus. Dyrene har kun ét middel, ved hvilket de kan lindre deres syge kammerater eller medvæsener, nemlig dette i den givne situation at dræbe dem. Det er dette barmhjertighedsprincip, der indenfor menneskehedens livsområde har udviklet sig til hospitals- og forsørgelsesvæsen. Men i det maskuline eller robuste menneske ligger der endnu så meget af denne fra dyret nedarvede antipati eller uvilje mod det abnorme eller formentlige abnorme, at det kan bringe samme væsen i affekt og udløse en endog meget aggressiv antipati imod de seksuelt eller formentlige seksuelt abnorme væsener, der i værste tilfælde ligefrem kan give sig udslag i vold og overfald. En undtagelse herfra forekommer i sådanne tilfælde, hvor det maskuline væsen har opdaget, at det "abnorme" væsen eventuelt er et udmærket pengeafpresningsobjekt eller på anden obskur måde kan være en vej for ham til økonomisk eller materiel vinding. Her hykler han så overfor den feminine mands kønslige begær en kunstig sympati og velvillighed, der kun er en fælde eller faldgrube, han nødvendigvis må have sit offer bragt i, for derefter brutalt at udplyndre ham til marv og ben.