M2548
Et internationalt verdensrige under skabelse
af Martinus

1. Hvis ikke der herskede så stor forvirring blandt menneskene med hensyn til statsstyrelsen
Vi lever i en tid, hvor der hersker en meget stor forvirring blandt menneskene med hensyn til deres indstilling til regeringsformer og statsstyrelse. Hvis ikke der var denne forvirring, ville der ikke være nogen som helst jordbund for alle de forskellige opfundne politiske partier, der netop næsten som paddehatte dukker op alle vegne, rent bortset fra at krig og kultursammenbrud naturligvis ville være en umulighed. Restriktioner og skattebyrder, økonomisk slaveri, trældom og hensynsløst profitjageri ville ligeledes være totalt umulige. Alle mennesker ville leve i total økonomisk uafhængighed. Penge ville være totalt overflødige, da intet som helst ville være belemret med den kunstige værdiopfattelse, der hedder "salgsværdi". Intet som helst ville være identisk med en "handelsvare". Intet ville kunne sælges eller forhandles. Derved ville enhver begrundelse for røveri, overfald og efterstræbelse af næstens goder være totalt udslettet. Hvilken interesse kunne der være i et tyveri af en ting, når den ikke har handelsværdi og derfor umuligt kan sælges? –
2. Menneskene lever i en vild kamp på en ellers rig og vidunderlig klode
Jorden er så overdådigt rig og så tyndt befolket i forhold til denne rigdom, at alle disse ovennævnte goder kunne blive til virkelig kendsgerning, hvis menneskene ikke som en flok glubende dyr hensynsløst kastede sig over goderne, sønderflående både sig selv og goderne, efterladende allerede opbyggede kulturgoder i ruinhobe og millioner og atter millioner af mennesker som legemlige og mentale vrag.
Medens jordkloden i strålende harmoni svæver frem igennem himmelrummet, lysende mellem stjernerne med disse vældige goder færdige til menneskene, lever menneskene i vild kamp, myrdende, dræbende, råbende og skrigende, og ænser slet ikke det vidunderlige paradis, de hver eneste time i døgnet besudler med hinandens blod, skam og vanære. I sandhed, her er det helvede, hvor der er gråd og tænders gnidsel, skrig og pine. Hvor skulle det helvede ellers være? –
3. Indsnævrede mentale horisonter eller menneskenes indkapsling i suggererede forestillinger
Midt i hele denne forvirring, ulykke og lidelse, midt i dette helvede eller ragnarok må det kunne have interesse for de mest rolige og fattede at standse lidt op for om muligt at få et lille overblik over, hvad det er, der virkelig sker. Men hvordan får man et sådant overblik? – Ja, hvordan får man overblik over andre ting? – Får man ikke dette ved at stige op på højderne. I dalene eller de lavest liggende terræner kan man ikke overse fronterne, hverken de fysiske eller mentale. Men hvad er da dalene, og hvad er højderne i denne menneskenes dødedans, dette deres helvede eller ragnarok? – Dalene i denne menneskenes dødsparade er alle former for indsnævrede mentale horisonter, på samme måde som de fysiske dale er indsnævrede fysiske horisonter. I en dal kan man ikke overse højderne, men på højderne kan man overse dalene. De mentale dale eller indsnævrede horisonter er igen det samme som menneskenes indkapsling i suggererede forestillinger, der i deres virkelige natur kun er hypoteser eller formodninger.
4. Krigscellerne inden for de religiøse og politiske partier
En sådan hypotese eller formodning kan ved suggestiv påvirkning fra viljestærke personer blive opfattet som absolut virkelighed. Sådanne suggererede tilhængere af formodninger tror indtil fanatisme, at deres ide rummer den absolutte sandhed og derfor må være det eneste saliggørende. Dette bevirker igen en tilsvarende fanatisk intolerance imod de væsener, der ikke kan lade sig suggerere til at opfatte den nævnte formodning eller hypotese som virkelighed. Og så er ideens tilhænger blevet en krigscelle i stedet for en fredscelle blandt menneskehedens millioner. Vi ser, at denne misere i en altovervældende grad gør sig gældende lige så godt inden for de religiøse som de politiske bevægelser. Når en sådan sekt eller et politisk parti hovedsageligt består af sådanne krigsceller, må det nødvendigvis resultere i en samfundstilstand som den, menneskeheden netop sukker og stønner under.
5. At være frigjort af alle menneskelige suggestioner og påvirkninger
Ethvert menneske, der virkelig vil gøre sig håb om at se den virkelige mening hinsides alt det jordmenneskelige mørke og kaos, som gør sig gældende, må først og fremmest søge ud af dalen og op på højderne, så han eller hun kan se ud over de indskrænkninger og horisontale spærringer, som dalen afstedkommer. Forskeren må først og fremmest gøre sig fri af sin sekts eller sit partis suggestive påvirkning og de her påståede sandheder eller dogmer og stille sig fri og åben for enhver nøgtern forskning. Kun i kraft af en sådan frigjorthed vil han kunne gøre sig håb om at komme til at se bag forhænget, hvor den virkelige guddommelige plan ligger åbenlys tilgængelig. At befinde sig på mentale højder vil altså sige det samme som, at man er frigjort af alle menneskelige suggestioner og påvirkninger, således at der ikke mere er horisontale spærringer. Man kan nu se ud over alle menneskelige påfund, vildfarelser og overtro.
6. Hvad livet selv har at sige om menneskenes situation og fremtid
Hvis De nu i det følgende kan gøre Dem fri af den tro eller suggestion, den religiøsitet eller den politik, De måske ellers har viet Deres liv til, vil jeg her i det kommende, ved hjælp af den frigjorthed De derved befinder Dem i, fra førnævnte højde kunne vise Dem, uafhængigt af hellige bøger, profeter og vismænd, uafhængigt af politikere og moralprædikanter, hvad livet og naturen selv har at sige om den jordmenneskelige situation og fremtid.
De følgende afsluttende afsnit i Martinus' manuskript er mere stikordsprægede:
Først og fremmest må vi finde ud af, hvad der er livets mening med menneskeheden. Hvad betyder lys og mørke? – Vi må derfor her uddybe kredsløbet. Døgnkredsløbet, årskredsløbet og jordlivskredsløbet samt materiekredsløbet og kredsløbets fire årstider. Dernæst kan vi så igennem det kosmiske spiralkredsløb se jordmenneskehedens mentale position, som altså er kulminationen af det dræbende princip, mørket eller vinterzonen. Forårszonen eller den begyndende livgivende zone er altså den forestående.
Religionernes udvikling af humanisme med lov og retsvæsen. Hvorledes plyndring og udnyttelse igennem et lovbeskyttet forretningsprincip hensynsløst kunne fortsætte, når blot det blev camoufleret.
Hvorledes privatejendom indtil overdådighed i frådseri og tilsvarende armod og fattigdom, sult og elendighed indtil døde blev herskende faktorer.
Hvorledes landene blev til store forretninger og besiddere og under begreberne nationalisme og suverænitet kunne monopolisere den fælles menneskeheds store livsgoder til egen fordel og dermed på den øvrige del af menneskehedens bekostning.
Hvorledes dette måtte føre til de sidste verdenskrige og det heraf følgende kultursammenbrud, opblomstring af diktatoriske politiske retninger med underminering af humanitet og affødende kultursammenbrud.
Verdensrigets struktur.
Artiklen er en gengivelse af et uafsluttet manuskript, som Martinus skrev som forberedelse til et foredrag på Martinus Institut, den 11. og 12. oktober 1948. Renskrift og stykoverskrifter af Torben Hedegaard. Godkendt i rådet 07.08.2008. Første gang bragt i Kosmos nr. 10, 2008. Artikel-id: M2548.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.