Vejen til indvielse
Artiklen: Omkring mine kosmiske analyser
13. kapitel
Den største hindring i opnåelsen af den højeste viden
En af de uligevægtstilstande, som hovedsageligt kan følge individet længst frem i dets vandring mod lyset, for tilsidst at blive en total hindring for oplevelsen af den højeste viden, er begæret efter at brillere. Sålænge et individs højeste ønske er at kunne brillere over andre, gennemsyrer dette ønske dets forskning, ja endog meget ofte uden at individet er sig det rigtigt bevidst. Denne forskning bliver derfor i virkeligheden mere et "kapløb", en udstrakt kamp eller energiudfoldelse for at komme først til en viden, som ens næste helst kun skulle have adgang til gennem en selv, end den bliver et udtryk for en virkelig trang til at uddanne sig i den store kærlighed eller i dette at "elske sin næste som sig selv". Et sådant individs forskning bliver således ikke en stimulering af dets egen given afkald til fordel for næsten, men derimod en "hamstring", en erobring af åndeligt gods, en manifestation af begæret efter guldet, efter at blive en "rig mand", overført til et åndeligt plan. Sådanne væsener ville altså have chance for at kunne blive dette plans "kapitalister", hvis ikke netop begæret efter at brillere var den største hindring for tilegnelse af den højeste åndelige rigdom. Adgangen til at "se Gud" kan ikke "hamstres", kan ikke uddeles som "præmie" for et "kapløb", der er stimuleret eller båret af frygten for, at næsten skulle komme først. "Guds rige" er ikke et konkurrenceobjekt. Dette betyder naturligvis ikke, at disse individer ikke kan tilegne sig eller "hamstre" megen viden, tværtimod. Men da al virkelig åndelig viden umuligt kan blive selvoplevet, sålænge den er udtryk for "hamstring", skal tilfredsstille forfængelighed, skal tilstræbe magt, bliver disse nævnte individers åndelige viden kun teoretisk, der hvor den ikke er stagneret i dogmer. Det "hamstrede gods" er kun tomme etiketter for produkter, de endnu aldrig selv har oplevet. Deres "megen viden" eller formentlige "høje åndelige standard" er kun ydre glimmer, er kun en række "gode ord". Men da disse som bekendt imponerer eller "fryder dårer", kan de her nævnte individer virkeligt opnå at få tilhængere og beundrere, blive ledere af små "religiøse sammenslutninger" eller "cirkler" og således få en vis tilfredsstillelse af deres forfængelighed.