Livets Bog, bind 3
Når man vil gøre sig håb om et virkeligt intimt forhold til Guddommen og om bønhørelse
760. At en intim bøn vil miste noget af sin glans og inderlighed og i mange tilfælde ikke blive bønhørt, hvis vi samtidig ved vort forhold til vor næste slår løs på den Guddom, vor bøn er rettet imod, med alskens sorg- og lidelsesfrembringende foreteelser, er naturligvis en selvfølge. Det bliver således her lettere at forstå, hvorfor den intime eller autoriserede bøn i så mange tilfælde ikke bliver bønhørt. Man kolliderer simpelthen med selve bønnens særlige teknik. Vil man gøre sig håb om et virkelig intimt forhold til Guddommen og om en virkelig bønhørelse af sine lønligste ønsker, må disse ønsker naturligvis først og fremmest være noget, vi selv er rede til at opfylde hos vor næste, uanset at denne næste måske i øjeblikket af os betragtes som en fjende, thi i modsat fald beder vi Gud om noget, som vi absolut ikke selv ønsker at give Guddommen, hvis forholdet var omvendt, og det var Guddommen, der var den bedende part overfor os. Tror man ikke, at dette, at forlange at Guddommen skal gøre noget for os, som vi slet ikke selv vil gøre for Guddommen, hvis vi blev sat i stand dertil, vil være nok til at neutralisere den pågældende bøn, lige meget hvor intim og inderlig en henvendelse til Guddommen den så end har været? – Det vil være vigtigt at huske på denne analyse, hver gang vi går ind i "lønkammeret" og henvender os intimt til Guddommen. Enhver såkaldt "bøn" er værdiløs, sålænge den kun er en hensyntagen til Gud i "lønkammeret". Sålænge den ikke er en virkelig hensyntagen til en hvilken som helst næste, vi så end måtte stå overfor, uanset hvordan denne næste så end måtte tage sig ud for os, vil den i virkeligheden kun være en camouflage af dette vort ydre væsen. Men en sådan camouflage nytter ikke overfor Guddommen, da han jo er det samme væsen såvel i "lønkammeret" som i form af vor næste.
Symbol af Martinus
Symbol 11
Livsmysteriets løsning