Livets Bog, bind 3
Verdensgenløseren opfatter ikke "helvedes ild" som materiel fysisk ild
901. At Verdensgenløseren også har udtrykt "helvede" som en tilstand, der er udløsende "gråd og tænders gnidsel" viser yderligere hans kosmiske kendskab til nævnte foreteelse. Det viser nemlig, at han ikke opfatter "helvede" som et "ildsted" i bogstavelig forstand, thi i så fald ville "gråd og tænders gnidsel" ikke være noget retmæssigt udtryk i denne forbindelse. Som tidligere nævnt kan intet animalsk væsen leve og trives "evigt" i en materiel ild, men må urokkeligt fortæres af dens flammer, ja, det kan end ikke få tid til bevidst hverken at græde eller udløse nogen tænders gnidsel, idet det vil kvæles i samme øjeblik, det er indesluttet i flammerne. Og "døde", hvilket vil sige åndelige væsener, er ganske uberørte af materiel ild. En straffemetode eller et "helvede", der lynsnart eller øjeblikkeligt fører væsenerne ind i en tilværelsesform, hvor de er udenfor straffens eller smerternes rækkevidde, bliver jo forholdsvis smertefri. Men et forholdsvis smertefrit "helvede" kan ikke retmæssigt udtrykkes ved "gråd og tænders gnidsel". Når Verdensgenløseren udtrykker "helvede" ved "gråd og tænders gnidsel", kan det netop kun være for at pointere "helvede" som hjemsted for lidelser og smerter. "Gråd og tænders gnidsel" er jo lidelsernes eller smerternes direkte virkninger. "Helvedes ild" har således i hovedsagen ikke noget som helst med materiel ild at gøre. Den lidelse og smerte, som fremkalder den "gråd og tænders gnidsel", Verdensgenløseren sigtede til, må altså have andre årsager end en materiel ild. Det må være smerter og lidelser, som væsenet virkelig får tid til at lære at kende til bunds, således at de kan sætte varige og fordelagtige præg i samme væsens bevidsthed eller mentalitet. Det er denne prægning af bevidstheden, vi efterhånden kommer til at genkende i ethvert væsens "medlidenhedsevne", hvilket igen vil sige: den evne, der igen i vor bevidsthed ligger til grund for, hvad vi kan "nænne" eller ikke "nænne" overfor vor næste, det være sig mennesker, dyr eller planter.