Blade af Guds billedbog
Artiklen: Pinseglans over livet
2. KAPITEL
Hvad pinsen betyder for os
I henhold til foranstående er pinsefesten altså i virkeligheden udelukkende en fest til kærlighedens ære. At den netop bliver holdt på en årstid, hvor naturen selv kulminerer i at udstråle behagsskabelse for de levende væsener, er derfor selvfølgeligt.
      Med hensyn til at »holde pinse« har det et særligt indtrængende budskab til alle de mennesker, der studerer åndsvidenskab, hvilket jo er intet mindre end studiet af»den hellige ånd«, der igen er det samme som studiet af kærligheden. For alle, der lever i dette studium, betyder pinsen således noget meget mere end blot og bar erindring eller ihukommelse af »den hellige ånd«s udgydelse over apostlene. At kærlighedens fest må betyde noget meget indtrængende for dem, der har gjort selve kærligheden til et levende studium, siger sig selv.
      Hvad betyder da »pinsen« for os? Den betyder, at vi i særlig grad må rette vort blik på selve naturens egen levende kulminationsudfoldelse, hvilket igen vil sige, at vi må rette vort blik ind på selve sommeren. Sommeren er kulminationen af livets eller Guddommens egen skabelse af pinsefest for de levende væsener. Alle væsener inden for sommerens zone er således gæster ved Guddommens egen pinsefest.
      Men da vi er gæster i Guddommens eget hus, er vidne til ham selv som vært for os, har vi her lejlighed til at studere denne vor guddommelige værts væsen på nært hold. Hvorledes har da Gud arrangeret denne store fest for os? Ja, er det ikke således, at naturen i al sin kulmination af sommerudfoldelse eller behagsskabelse udgør selve Guddommens eget store festudsmykkede tempel? Er nævnte »tempel« ikke udstyret med de pragtfuldeste ægte og levende tæppearrangementer, fontæner og blomsterdekorationer, prangende orgier af alt, hvad der overhovedet findes af dekorative farver? Frem igennem det hele fosser livets kilde sin umådelige strøm på millioner og atter millioner af kilowatt, skabende passende lys, luft og varme i de umådelige festsale med deres overdådige arrangementer af de herligste sundhedsgivende spise- og drikkevarer.
      Samtidig med, at der således er sørget for vor ernæring og vort velvære, underholdes vi yderligere med kolossale scenerier, skabte ved den guddommelige værts umådelige kunnen i frembringelser af variationer af udfoldelse af hans kærlighed. Skal vi se store scenerier uden for det ophøjede tempel, i hvilket vi således er gæster, afblændes dagens stærke og strålende lys, og ud igennem nattens mørke ser vi vældige panoramaer, fjerne stjerneverdener, solbyer, mælkeveje, kloder og planeter svæve forbi udelukkende båret af vor høje værts guddommelige tanke og vilje. Samtidig lyder der til os igennem rummet: »Se, også der er jeg til stede, også der har jeg pragtfulde templer, fyldte med indbudte væsener, også der er jeg travlt beskæftiget med at skabe lys og glæde eller pinsefest for mine elskelige og evige børn. Tusinder og atter tusinder af lysår ude i rummet, ude i evigheden funkler og stråler gyldne boliger i deres tilblivelse og forberedelse til at modtage endnu myriader af gæster ved min altomfattende pinsefest.«