Bisættelse
156. KAPITEL
Tilfredsstillelse af ønsker og begær og opnåelse af fordele, som kun bliver mulige i kraft af reinkarnationen
Det levende væsens fysiske legeme er således i realiteten ikke væsenet selv, men dets redskab for fysisk manifestation.
Men da intet som helst, der kommer ind under begrebet redskab, kan være evigt, men udelukkende er af forgængelig natur, er individets fysiske legeme også af forgængelig natur.
Dets nuværende legeme er kun et midlertidigt redskab, der afløses af et nyt når beskadigelserne (sygdommene) og slitagen er så stor, at det ikke mere kan repareres (læges) eller vedligeholdes.
Men er dette ikke guddommeligt, at legemet således kan afkastes, når det er havareret og opslidt, og individet derved får åbnet adgangen til at opbygge et helt nyt legeme, forbedret og fuldkommengjort i kontakt med individets nye erfaringer, naturlige ønsker og begær? –
Hvis et menneske i dette liv f.eks. fremtræder som neger, men måtte nære ønsket om at komme til at manifestere sig i et hvidt legeme, så ville dette ikke kunne blive opfyldt uden igennem umådelige tidsrum, hvis ikke netop genfødelsen eller reinkarnationen eksisterede.
I kraft af den kan en negers jeg efter dets nuværende legemes forfald eller naturlige død inkarnere i et hvidt legeme, fødes til verden med hvide forældre, fødes i de hvides samfund eller race, hvis dets ønsker, begær og øvrige kvalifikationer er stærke nok dertil.
Den højtudviklede klarsynede, der kan identificere sjælene bag de fysiske legemer, bliver vidne til mange sådanne i den hvide race inkarnerede væsener, der i tidligere liv har tilhørt andre racer, ligesom det omvendte naturligvis også kan være tilfældet.
Man bliver gennem det samme klarsyn netop også vidne til, at enkelte af de andre racers nuværende repræsentanter, i tidligere liv har tilhørt den hvide race.
Individet vil således i kraft af reinkarnationen kunne få sine naturlige ønsker og længsler opfyldt. –
Det man tænker, det bliver man.
Da disse problemer er nøjere behandlet i Livets Bog, skal jeg ikke komme nærmere ind på disse her, men blot fremhæve, at reinkarnationen således forkorter og letter betingelserne umådeligt meget for individet i opnåelsen af dets allerhøjeste ønskers og måls tilfredsstillelse samtidig med, at den jo også giver individet lejlighed til en tid helt at leve i den åndelige verden bag den fysiske og få hvilet ud efter sine strabadser og besværligheder.
Hvis ikke netop reinkarnationen eksisterede, ville legemerne ikke kunne komme til at gennemgå den gradvise forvandling fra mindre til mere udviklede arter og racer.
Det levende væsen måtte således i en alt for høj grad komme til at leve og eksistere med utilfredsstillede længsler og mål, idet det da ville være umuligt for legeme og ånd at følges ad.
Forøvrigt bruger man jo heller ikke dette princip i den daglige fysiske fabrikationsvirksomhed.
Når man vil fremstille en ny biltype, sker dette ikke ved, at man sætter nye dele på de gamle vogne eller på anden måde laver disse om, men derimod ved at man bygger dem op helt nye fra bunden af.
Det samme gør sig gældende med alle andre større fysiske redskaber og opfindelser.
Man kan ikke i det uendelige blive ved med at bygge nye opfindelser og forbedringer på de gamle maskiner.
Før eller senere vil det være mest praktisk at opbygge helt nye modeller, baseret på og tilpasset til de nye erfaringer og opfindelser, man efterhånden har tilegnet sig.
Ligeledes kan man jo heller ikke blive ved med at lappe og sy sit gamle tøj og derved få dette til at eksistere uendeligt.
Der kommer uundgåeligt en dag, da det ikke mere kan lappes, en dag da det er så skørt og medtaget, at det må kasseres og erstattes med et nyt sæt, som igen til gengæld kan tilskæres og syes efter et mere tidssvarende tilsnit end det gamle.