Kosmos 2014/6 side 162
Ikke for Gud og hvermand!
... "Livets Bog er jo ikke for alle mennesker, da alle mennesker ikke står på samme trin i udviklingen. De begærer derfor ikke alle sammen den slags viden, som Livets Bog er udtryk for. Alle mennesker stiller ikke de spørgsmål, som Livets Bog søger at give en forklaring på, og der er en stor del af menneskene, som endnu slet ikke er modtagelige for disse ting." Dette og mange andre spændende emner kommer Martinus ind på i artiklen "Et jubilæum" fra 1942. Ti års jubilæet for udgivelsen af Livets Bog, bind 1. Søren Hahn går i detaljer med det samme emne.
Nej Martinus' værk er ikke skrevet for Gud og hvermand, hvis man kan sige sådan om et værk, hvis egentlige formål er at lede det søgende menneske til den inderste forståelse af alt og dermed til Gud. Senere i sit liv bekendtgør Martinus, at hans værk fremover skal betegnes "Det Tredje Testamente". Forsideomslaget skal prydes af tilgivelsens symbol, der bl.a. viser et kristusvæsen, og på bagsiden gengældelsens symbol, hvorpå der er et markant dødningehoved, der ruger over en verden i brand. Det kræver overvindelse at tage hul på et sådant værk. Læseren skal have en stor sult efter meningen med tilværelsen, og hvordan kan man egentlig på forhånd vide, at dette måske umiddelbart skræmmende værk kan mætte denne sult? At dette værk udgør en helt nødvendig sjælenæring for det menneske, der måske reelt har opgivet ideen om en mening med livet, men alligevel ikke har opgivet at søge. Hvorfor har Martinus ønsket at sætte sådanne barrierer op omkring værket? Vil han signalere, at hvis disse symboler vækker modstand og ubehag i dig, da hold dig væk? Fordi han ved, at "der er en stor del af menneskene, som endnu slet ikke er modtagelige for disse ting". Forsiden signalerer bl.a., at læseren skal have overvundet sin religiøse forskrækkelse. At man er åben for, at tilgivelse og næstekærlighed udgør centrale emner i vores udvikling. Bagsiden kunne indikere, at ingen kommer til værket uden at have været gennem svære lidelser i fortiden og har overvundet disse til en hvis grad. At læseren på en meget konkret måde har "ragnarok" som baggrund for hvert et ord, der kan læses i værket. Det Tredje Testamente er skrevet for mennesker, der har været ude at æde med svinene og nu er modne til at søge tilbage til deres ophav, sådan som lignelsen om "Den fortabte søn" fortæller. Den fortabte søn på vej tilbage er ikke længere i stand til at tro, hun/han må vide.
Det Tredje Testamente såvel som alle numre af Kosmos afslører, at det menneske, der søger tilbage til Gud, har umådeligt mangeartede interesser. Åndsvidenskaben såvel som naturvidenskab og filosofi kommer til orde i dette Kosmos, der, som navnet fortæller, kan behandle absolut alt med det formål at spinde en åndsvidenskabelig ende på historien. Det Tredje Testamente er for Gud og hvermand, i samme takt som livets skole / Gud får hvert enkelt menneske til at stille meget store spørgsmål, som der minsandten også findes svar på.
Søren Olsen