290. I själva grundprincipen är det ingen skillnad mellan fysisk kemi och "kosmisk kemi".
Alla existerande ämnen i tillvaron har reaktionsförmåga, det vill säga: är uttryck för ett slags energiform.
Då denna reaktionsförmåga för varje enskilt ämne är mer eller mindre olik andra ämnens reaktionsförmåga, kommer ämnena i motsvarande grad att framträda som olika och kan endast kännas igen just på den för varje ämne karakteristiska reaktionsförmågan.
Att alla ämnen således har reaktionsförmåga, hör väl till det som lättast framstår som faktum, eftersom det ju är denna förmåga som ligger till grund för allt som sker omkring oss.
Vi kan därför i vårt dagliga liv inte röra vid ett enda ting som inte reagerar eller ger uttryck för energi.
Det är denna energi som gör att vatten släcker eld och att eld får vatten att bli ånga.
Det är luftens reaktion i våra lungor och våra lungors reaktion med luften som är huvudfaktorn i tillblivelsen av vårt blod, medan vårt blods reaktionsförmåga är fundamentet för vårt upprätthållande av fysiskt medvetande eller vår förmåga att förnimma, vilket i detta fall innebär vår förmåga att reagera på vår fysiska omgivning,
dock under förutsättning att de ämnen vi intar som föda eller näring kan kontrolleras, behärskas eller bindas av den reaktionsförmåga som utgår från de ämnen som bildar våra matsmältningsorgan.
I motsatt fall skulle vår fysiska kropp gå under.
Det är därför som vi endast kan uppta vissa bestämda ämnen som näring.
Om dessa ämnen i sig själva inte vore uttryck för energi, utan enbart för absolut stillhet eller oföränderlighet, skulle upptaget av dem i vår organism, deras närvaro i vår mage, vara komplett likgiltigt.
Deras identitet som näringsmedel skulle helt saknas,
eftersom det ju är den speciella energiform de representerar som gör dem till näringsmedel.
Utan manifestation av energi absolut ingen egenskap av något slag.
Vår matsmältning är alltså endast olika ämnens reaktioner med varandra i vår organisms inre.
Och på samma sätt blir alla företeelser i tillvaron endast identiska med ämnenas eller materiernas speciella reaktioner med varandra.
Detta gäller såväl allt som över huvud taget kan förnimmas som själva förnimmelseförmågan.
Varje upplevelse är endast upplevelsen av en reaktion mellan energiformer.
Synen, lukten, smaken, hörseln, känseln och tänkandet är således uteslutande reaktioner av energiers beröring med varandra.
Varje färg – röd, orange, gul, grön, blå, indigo och violett – är likaså enbart uttryck för olika reaktioner mellan energier, liksom varje annan förnimmelse, behaglig eller obehaglig.
Detsamma gäller allt som innefattas i begreppen konst och litteratur, ja, över huvud taget alla skapelser, både människornas och naturens.
Såväl vackra landskap med berg och dalar, hav, floder och bäckar som byggnadsverk, städer och byar, fabriker, åkrar och trädgårdar är således endast reaktioner mellan energier, likaså de många olika levande väsendenas organismer.
Deras utseende, färg och form är uttryck för samma identitet.
Och är det inte på samma sätt med människans organism?
Vad är hennes utseende, färg och form annat än reaktionen mellan olika energiers beröring med varandra?
Är inte fostret reaktionen av faderns och moderns energiers beröring av varandra?
Vad är glädje, vad är sorg, annat än reaktionen mellan olika mentala krafter?
Jo, alla skapade ting är således absolut, utan undantag, energi- eller ämnesreaktioner som i sig själva är energikombinationer, med vilka omgivningarna i sin tur måste reagera, varvid nya energikombinationer uppstår, som åter skapar reaktioner, osv.
Hela tillvaron, allt det vi kallar "livet", är således en kemisk process.
Den kända kemin, läran om de fysiska ämnenas reaktion, är alltså i själva verket början till andlig vetenskap, även om denna kemi ännu är begränsad till att enbart omfatta fysiska ämnen.