Det ”maskulina” väsendet, för vilket det är en hundraprocentig livsbetingelse att äga det ”feminina” väsendet
1592. Men hur ser nu en sådan hundraprocentig "man" och "kvinna" ut?
Ja, ett hundraprocentigt "maskulint" väsen kan endast vara ett väsen som till hundra procent har begär efter att äga det "feminina" väsendet.Tillfredsställelsen av detta begär är väsendets absolut högsta livslycka.Hela dess intressesfär uppfylls därför enbart av kampen om detta ägande.Väsendets alla behagstankar är uteslutande förknippade med drömmar om och upplevelse av de erotiska eller sexuella njutningar som ett sådant ägande ger tillgång till.Detta ägande blir således en livsbetingelse för väsendet.Kampen om detta ägande blir dess självbevarelsedrift.Allt som i övrigt finns i tillvaron av väsen och ting eller krafter, som kan motarbeta väsendet när det gäller att uppnå denna njutning, blir alltså mer eller mindre av hämmande natur i väsendets kamp för att uppnå sin normala livslycka.