M1060
Korrespondensen mellan det fysiska och det psykiska planet (Telepati)
av Martinus

1. Den fysiska döden är orsak till mycket sorg och lidande världen över
För de allra flesta människor på jorden är det psykiska eller andliga tillvaroplanet en gåta. Allt, som därför ligger bortom eller efter den så kallade döden eller den process, genom vilken den fysiska kroppen blir till ett lik, är därför mystik. Att detta i sin tur blir orsak till en enorm mängd sorg och lidande är naturligvis en självklarhet. Här på det fysiska planet kan det inte undvikas att de fysiska väsendena är mer eller mindre själsligt förbundna med andra fysiska väsen. Föräldrar och barn är således i normala fall förbundna med varandra genom en ömsesidig kärleksrelation. Att det finns undantag här förändrar inte principen. Det är inte utifrån undantagen, utan utifrån det allmängiltiga, som man skapar grundanalyser. Om två föräldrar förlorar sitt större eller mindre barn, hamnar föräldrarna i det mentala lidandetillstånd som vi kallar sorg. De kan inte längre vaket dagsmedvetet utbyta känslor eller tankar med sina barn, som de nu inte ens vet att de existerar. Det är alltså något som har brustit här i föräldrarnas mentalitet. Något, som tidigare dagligen gav föräldrarna en glädjande och upplivande verkan i sinnet, nämligen korrespondensen med deras barn, har plötsligt upphört. Detta själsliga lidandetillstånd förekommer dagligen tusenfalt inom den jordmänskliga mentaliteten världen över. Det är inte endast föräldrarna som gråter över sina "döda" barn, utan det kan ju också vara det omvända. Världen över gråter i dag likaså äkta makar, som har förlorat sin maka eller make, förlovade som har förlorat sina trolovade, trofasta och goda vänner som har förlorat motsvarande trofasta och goda vänner genom den så kallade döden. Det vilar således ett utomordentligt stort, svart, mentalt eller sorgens moln över jordmänskligheten. Djuren kan också sörja, men då de inte har en tillnärmelsevis lika stor mental kapacitet som människan, kan deras sorg inte heller bli av ett sådant omfång som detta väsens sorg.
Detta mörka sorgens moln är naturligvis starkast där döden inträffar genom olyckor, dråp eller sjukdom. Där döden äger rum genom ålderdom, är den inte alls lika drabbande, vilket alltså här vill säga sorgesam eller sorglig. Här har både den som ska dö och de som ska förlora vederbörande, genom ålderdomen under en längre tid blivit förberedda. Den som ska dö, är mätt av dagar, svag och skröplig kroppsligt sett, och önskar gärna att dö. Den gamla människan har inte några minderåriga eller omogna väsen som hon ska försörja. Av den anledningen kan hon därför dö lugn. Många av hennes bästa vänner och kamrater är redan döda sedan länge. Och då hon inte längre lever i de yngre väsendenas värld, utan närmast är en gäst här, kommer hon också här endast undantagsvis att vara saknad. För henne har döden redan ett befrielsens sken, då hon ju i många situationer bara är en börda för sig själv och andra.
Men jordmänniskorna lever alltså i en värld och på ett utvecklingsstadium, där ett kolossalt stort antal individer eller väsen dör i förtid, vilket innebär att starka själsliga band brutalt slits isär, och att en daglig samvaro med väsen som vi är innerligt förbundna med, plötsligt upphör, därför att dessa väsens organismer har blivit till lik.
2. Hur naturen visar oss att sorg och lidande endast är övergående tillstånd
Då vi inte på något sätt i naturen kan se att dess färdiga skapelseresultat är en sorgens eller olyckans kulmination, utan att de alltid resulterar i glädje och välsignelse, så har vi rent teoretiskt eller tankemässigt inte någon som helst logisk grund för att kunna acceptera detta sorgens tillstånd som något slutgiltigt, som något färdigt i den aktuella situationen. Detta sorgens tillstånd är alltså endast ett övergående stadium som måste ge plats åt ett glädjens och välsignelsens stadium, allteftersom naturens färdigställande av situationen framskrider. Vi upplever överallt att frukterna har sina sura stadier, innan de når sitt mogna stadium. Vi upplever i allra högsta grad här på våra breddgrader, där årskretsloppets detaljer är mest kontrastrika, att vintern med dess kyla och frost inte är naturens höjdpunkt i materiell utveckling eller klimatmässigt skapande. Vi ser också att den endast är ett surt stadium, innan sommarens milda och allt upplivande soltillvaro når höjdpunkten. Ju mer vi iakttar dessa naturens skapelsemetoder, ser vi att naturen överallt bara kan åstadkomma det mogna stadiet, glädjens och välsignelsens upplevelse, som ett resultat av föregående ofärdiga och sura stadier. Alla mörka tillstånd, sorgens och olyckans eller lidandetillstånden i världen, är således enligt livets eller naturens eget tal oundvikliga förelöpare, nödvändiga förstadier till de kulminerande mogna stadierna, som innebär glädjens och välsignelsens upplevelse. Naturen berättar således för oss, oberoende av kosmiskt medvetande eller andra högpsykiska förmågor, att sorgens och lidandets tillstånd är övergående och inte slutgiltiga stadier i det levande väsendets livsupplevelse. Bakom det mörka och trista separationstillstånd som döden till synes medför eller är, existerar det alltså ett fortsatt livsstadium som absolut måste vara ett mognadsstadium, då det följer på det sura stadiet i ett kretslopp. Det kommer alltså att vara ett glädjens och lyckans stadium.
3. Den fysiska döden är en andlig födelse. A-födelsen och B-födelsen
Men då detta stadiums existens inte är av fysisk utan av psykisk natur, och allmänheten ännu inte består av individer som är framstående teoretiker eller har överblick över livets kretslopp, kan de inte bli förtroliga med denna väsendets separation från sin fysiska kropp och den därmed förbundna övergången till det psykiska planet eller till de andliga världarna. De faller mer och mer för övertron att denna separation av väsendets psyke från den fysiska kroppen är en dödsprocess, ett upphörande av de aktuella väsendenas existens. Men då denna andens separation från den fysiska kroppen inte innebär ett upphörande av det aktuella väsendets existens, är denna process ju inte någon död utan en födelse, precis som ingången till den fysiska tillvaron från befruktningen och genom fostertillståndet i moderlivet är en födelse. Det som vi kallar döden är således en födelse nummer två. Och vi kommer inom den andliga vetenskapen inte att benämna denna process som döden, utan som det den är, nämligen väsendets andliga födelse. Vi kommer därför inom den andliga vetenskapen att benämna den sedvanliga födelsen eller ingången till det fysiska planet för "A-födelsen" och den så kallade döden eller ingången till det andliga planet för "B-födelsen". A-födelsen är alltså detsamma som den fysiska födelsen, där anden inkapslas i den fysiska materien, medan B-födelsen är väsendets frigörelse från materien och dess framträdande som ande.
4. Tanken som det naturliga förbindelseledet mellan de döda och de levande
Då väsendet fortfarande existerar, då dess separation från den fysiska kroppen inte innebär död eller att existensen upphör, blir frågan den om man kan uppnå en förbindelse med ett sådant andligt väsen, och om det fortfarande minns sin fysiska tillvaro och sina vänner och anhöriga på det fysiska planet. Svaret är ofrånkomligen ja. Om det var meningen att väsendet genom sin B-födelse totalt skulle glömma sina vänner och upplevelser från det fysiska planet, till vilken nytta är då dessa vänner och detta fysiska plans upplevelser? Om väsendet verkligen skulle glömma denna tillvaro, vad skulle dess medvetande då bestå av? Det skulle ju då totalt ha upphört att existera, liksom dess förbindelse med den fysiska organismen eller kroppen. Dess separation från den fysiska kroppen skulle då vara en verklig död. Nej, väsendet är inte separerat från sitt psyke, även om det är separerat från sin fysiska kropp. Den fysiska kroppen är endast ett redskap, en bro för väsendets psyke över till den fysiska materien. Väsendet kan mycket väl existera utan den fysiska organismen, men det kan inte överföra sin vilja och tanke direkt till denna materia. Det måste då vara i ett tillstånd där det bara kan laborera med tankar, det måste befinna sig i tankevärlden. All förbindelse mellan dessa väsen och de fysiska väsendena kan då bara ske genom tankar, något fysiskt tal är således inte nödvändigt här.
Här bör dock noteras, att allmänheten ännu är så lite tränad i tankekoncentration, att den inte kan koncentrera sin tanke på något andligt eller psykiskt väsen med en sådan styrka att den kan uppnå någon vaken, dagsmedveten förbindelse. Människorna är så vana vid att tanke inte betyder något utom genom tal eller skrift. De är inte vana vid att tanken enbart genom koncentration och helt utan ord eller skrift kan överföras till ett annat väsen. Och det är bara bra. Ty med den lilla respekten för medväsendenas tillvaro och välbefinnande skulle de B-födda aldrig få lov att vara i fred, liksom de fysiska väsendena oavbrutet skulle höra röster; de skulle intill förvirring få sitt tankeliv förstört. De skulle till sist inte kunna skilja mellan sina egna tankar och de av andarna påförda tankarna i sitt medvetande. Det skulle bli ett veritabelt slagsmål, ett krig mellan de A- och B-födda.
Jordmänniskorna befinner sig således i ett tillstånd där de är i färd med, genom sin anknytning till den fysiska materien, att lära sig tänka. Då de är nybörjare i denna förmåga, kan de ännu inte i särskild hög grad tänka, utom i kraft av att denna tanke får ett stöd i fysisk materia. De kan endast överföra sina tankar med hjälp av fysiska ljud eller fysisk skrift. De är därför vana vid att bara kunna överföra tankar till andra väsen med hjälp av den fysiska materien. Därför tror väsendena att tänkande och tankeöverföring bara kan äga rum genom en fysisk organism. Och därav föreställningen om en verklig död, som alltså är en omöjlighet. Människans psyke existerade innan det kom till en fysisk organism och kommer fortsätta att existera efter att denna har upphört att finnas till. På det andliga planet är det annorlunda, där kan tankar överföras direkt från väsen till väsen.
5. Den helpsykiska och den halvpsykiska korrespondensen med de döda
Men efter hand som reinkarnationen fortskrider, och människan får ett mer utvecklat psyke, blir åtskillnaden mellan det vakna planet och det andliga eller psykiska planet inte alls lika stor som den har varit tidigare. De diskarnerade jordmänniskornas tankar kan inverka på det fysiska planet, liksom de inkarnerades tankar i högre grad kan inverka på det psykiska planet. Och det är ju också det som är livets mening. Det är inte livets mening att väsen på det fysiska planet ska fortsätta att leva på övertro och åtskilda från det psykiska eller andliga planet. Och det finns redan nu många fakta som visar att andliga väsen har gripit in i fysiska väsens liv, och att fysiska väsen har kunnat gripa in i andliga väsens liv. Och dessa fakta kommer fortlöpande att kompletteras eller utökas med nya fakta. Den helpsykiska korrespondensen är alltså den direkta tankeöverföringen från ande till ande. Till detta kommer den halvpsykiska eller mediumistiska korrespondensen.
Den helpsykiska tankeöverföringen är målet och utgör den fullkomligaste och mest direkta själsliga förbindelsen mellan de levande väsendena, medan den mediumistiska är halvpsykisk, då den ju också är halvfysisk. Här kräver korrespondensen ett mellanled, nämligen det fysiska mediet. Mediet är ett slags psykisk tolk, då det psykiska väsendets tanke med hjälp av mediet omvandlas till ljud och tal. Genom den direkta tankeöverföringen eller fullkomlig telepati, överförs tanken direkt från jag till jag eller från ande till ett fysiskt väsen utan ljud eller något som frambringas fysiskt. Det blir en själslig förbindelse helt bortom det fysiska planet. Medan det andliga väsendet har lätt för att ta emot det fysiska väsendets tankeöverföring, i den mån det är ordentligt koncentrerat, har det fysiska väsendet inte lika lätt för att ta emot det andliga väsendets tankeöverföring till det fysiska planet, då det fysiska väsendet är alltför koncentrerat på de fysiska företeelserna. Det kan därför bara ta emot den andliga tankeöverföringen när det sover. Men det existerar en gudomlig företeelse som innebär att de överförda tankarna, som eventuellt har avsänts från ett andligt väsen, fästs vid eller knyts till mottagarens aura och "väntar" här, tills mottagaren har blivit inställd på den våglängd som de överförda tankarna representerar. På samma sätt går också de fysiska väsendenas önskningar och tankar till det andliga väsendets aura och knyts här till denna, tills det andliga väsendet kommer på våglängd med de överförda tankarna och då upplever dessa vaket dagsmedvetet. De B-födda förstår således i långt högre grad, vaket dagsmedvetet, de från det fysiska till det andliga planet överförda tankarna, än de fysiska väsendena, vaket dagsmedvetet, upplever de från det andliga till det fysiska planet överförda tankarna.
Manuskriptet avslutas med dessa ord:
Utred faran med tankeöverföring och faran för besättelse. Och varna för ett oavbrutet lyssnande till röster eller andliga företeelser, ty dessa är ett uttryck för att tankarna inte är direkta, utan sänds eller överförs av låga materiella andar, ja, det kan rent av vara ett bedrägeri från dessa väsens sida.
Bönen som beskydd. Tankeöverföringen bör ske med samma tillvägagångssätt som det man använder i bönen till Gudomen.
Artikeln är en återgivning av ett oavslutat manuskript som Martinus skrev som förberedelse till ett föredrag på Martinus Institut, söndagen den 13 november 1949. Mellanrubriker av Martinus. Korrektur av Torben Hedegaard. Manuskriptet finns också återgivet i Kontaktbrev nr 19–20/1968 i en bearbetning av Mogens Møller med titeln "Korrespondensen mellan det fysiska och det andliga planet". Artikeln är godkänd av rådet den 23 november 2014. Första gången infört i Kosmos nr 4, 2015. Översättning: Lars Palerius, 2015.
Från Kosmos 2015 (4)
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.