M1189
Kristi återkomst – hjälparens ankomst
av Martinus

Denna artikel är en bearbetning av Martinus födelsedagstal på 89-årsdagen som hölls på Hotel Sheraton den 11 augusti 1979. Martinus kom in på flera av de ämnen som han just år 1979 höll på att skriva om. Dessa analyser utkom år 2004 i boken Det Tredje Testamente, Den intellektualiserede Kristendom. Efterladte manuskripter.
1. Tredje Testamentet och hjälparen den helige ande
Först vill jag gärna önska er allesammans riktigt hjärtligt välkomna till denna afton, och så vill jag framföra mitt innersta, djupaste och hjärtligaste tack för det intresse, den tillit och kärlek, som har visats mitt arbete. Jag har fått ett utomordentligt stort tack från er allesammans, men tacken tillkommer faktiskt inte mig. Det jag har förklarat, är eviga realiteter, som fanns till innan jag förklarade det. Jag har blott blivit ett redskap för att föra fram det till människorna. Jag bringar det också direkt från själva Kristus i kraft av några kosmiska upplevelser, som nu har gjort att jag också kan berätta vad det är som har hänt.
Vi lever i tiden för Kristi återkomst. Kristi återkomst är inte Kristus eller en man, som skall komma och hålla predikningar. Det är det ju så många som gör, och vem skulle tro på en sådan man? – Det som nu sker, är en fortsättning, en invigning av den världskultur, som Kristus lade grunden till med sin korsfästelse och sina gudomliga ord. Dessa ord kunde endast uttryckas som dogmer. De kunde inte ges någon vetenskaplig förklaring, därför att merparten av människorna på den tiden varken kunde läsa eller skriva. Kristus sade: "Jag hade ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära det". – "Men hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder." – "Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall förkunna det för eder. Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall taga av mitt och förkunna det för eder."
Det är det som har skett. Nu har jag myndighet att säga, att Tredje Testamentet är "hjälparen, den helige ande".
2. De yttersta tiderna
Vad är då "hjälparen, den helige ande"? – Det är en vetenskap som skulle ges till människorna. Vetenskapen är den helige ande. Ande är vetande, erfarenheter, upplevelser och fakta. Ande är med andra ord medvetande. Det skulle uppstå en vetenskap i världen, som skulle lära människorna det som Kristus inte kunde säga, då de inte kunde förstå det. Det blev bebådat till senare tider, och nu har dessa tider kommit.
Kristus berättade också att det skulle vara mycket mörker vid den tiden, när han skulle komma tillbaka.1 – Ja, nu säger jag "han", men vi måste förstå att Kristus betyder kristusmedvetandet eller vetenskapen. När denna helige ande skulle komma till världen, skulle "djävulen rasa". Mörkret skulle kulminera. Men varför skulle det göra det? – Det skulle det just därför att detta ragnarök hade människorna inte upplevt, när han fanns på jorden. Men nu har de upplevt det genom de världskrig som har gått fram över jorden, och det är ännu inte färdigt med världskrigen. Det skall komma en kolossal kulmination inom kort. Det kommer. Det är karma.
3. Meningen med mörkret
Det är många människor som säger till mig: "Varför skall det vara så mycket mörker i världen? – Det kan då inte riktigt tyda på att det finns någon Gud". – Jo, det betyder just att det finns en Gud. Vi skall bort från detta med "djävulen", "helvete" osv. Det har berättats för en mänsklighet som inte hade intellektualitet eller intelligens för att kunna förstå. Det måste sägas som man säger till ett litet barn: "Om du inte är snäll, så kommer ryssen och tar dig!" – Så berättades det för människorna: "Om du inte är snäll, så kommer du till helvetet!" – Det lärde jag mig när jag gick och läste hos prästen. Han sade till och med att det lilla barn som inte blivit döpt, skulle komma rakt till helvetet. Han sade också att det alltid vilade en förbannelse över "oäkta barn". Men det har varit en god "förbannelse" över mig; det "oäkta" jag har, det har jag varit mycket tillfreds med. [Stort skratt].
Varför existerar då detta väldiga mörker? – Se, utan detta mörker i världen skulle man inte kunna få de erfarenheter som skall till, för att man skall kunna lära sig att vara god och kärleksfull och förlåta och älska sin nästa. Varifrån skulle det annars komma? – Denna förklaring av mörkret skulle ju bli en vetenskap för människorna, men det kunde inte bli en vetenskap bara genom att Jesus berättade det.
Jesus sade: "Du skall älska din nästa som dig själv, och älska Gud över alla ting", och han genomled korsfästelsen för att visa höjdpunkten av det som människorna skall uppnå.
4. Alla vibrationer och rörelser i världen är uttryck för Guds skapelse2
De största orden i Bibeln är de ord, där man låter Gud säga: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika". Det är de viktigaste orden, och det är vad som sker i världen. Är inte världen i kolossal rörelse? – Vetenskapen säger ju att allting är vibrationer och rörelser. Men det är mycket lite vi kan se av det. Mycket ser ut som om det är fast materia, men om vi förstorade upp det skulle vi se att det var rörelser. Dessa rörelser visar sig vara logiska. Vi ser att hela världen är logiskt uppbyggd, och det visar att det finns ett skapande medvetande bakom det hela. Överallt är det skapelse, och vi ser att denna skapelse är ofantligt logisk och fullkomlig. Är inte våra ögon mycket fullkomliga? – Är inte vårt lungsystem mycket lysande och fullkomligt, när vi då själva inte ödelägger det? – Är det inte mycket logiskt att kloaken är placerad bakom rakt motsatt luktsinnet? – Det är logiskt överallt!
5. Vad betyder upplevelsen av mörkret?
I Bibeln och genom profeterna har människorna fått berättat för sig, att de skulle låta bli att göra det onda. Men det var ju det de inte kunde. Mörkret skulle nämligen bli till självupplevt vetande, och det går åt många liv till det. Vad kan en människa lära sig under ett liv, när hon kan dö vid födelsen, när hon är två, fem, tio eller femtio år, när hon kan dö i alla åldrar? – Finns det inte människor som dör tidigt utan att ha blivit "frälsta", som det heter? – Hamnar de på sophögen? – Var hamnar de? – De får ju inte tid att lära sig att älska sin nästa. Men det visar ju bara att ett enstaka liv inte är mer än ett redskaps livstid. Våra fysiska kroppar är våra redskap.
På det fysiska planet existerar inte något som helst liv, men det existerar skapelse. Vi ser att kropparna är redskap, som blir utslitna precis som andra saker som används som redskap. Barnen börjar med nya kroppar, unga människor är kraftiga och duktiga osv, men efter hand blir de äldre, de blir gamla och så förgår kropparna. Men det är det som finns bakom kropparna som bestämmer.
Det är dessa analyser, som nu i särskild grad har sinkat mig från att göra boken Det Tredje Testamente färdig.3 Det kommer några stora utvidgningar av de analyser som ni redan har fått. Och det kommer också något om varför mörkret skall till. Vad betyder det att vi har upplevt mörkret? – Ja, det betyder ju något när vi kan ta med erfarenheterna från det ena livet till det andra.
Vi kan se att ett barn som föds och växer upp, har många ofullkomligheter. Några människor har kommit längre och är mer kärleksfulla än andra, men det visar just att de är under skapelse. Allkärleken är målet för Guds skapelse. Allkärleken är Guds sätt att vara. Det fattas ju mycket hos människorna innan de är färdiga, men de är alla på väg att bli skapade till "Guds avbild".
När jag kan stå här och säga dessa saker och jag har skrivit dessa ting, är det därför att jag har nått ett stadium där jag nu kunde mäkta med det. Ni skall allesammans nå detsamma. Det blir ett faktum och en egen upplevelse för er alla. När ni nu får veta allt detta och kan studera analyserna, kan ni själva vara med i denna skapelse. Det skulle ju inte tjäna något till, om Livets Bok eller Tredje Testamentet som den nu kommer att heta, inte kunde förklara vad ni skall göra för att komma ut ur de besvärligheter som ni mycket ofta befinner er i.
6. Världslogik och baklänges logik
Se, världen är ju deprimerande i dag, den har "baklänges logik", som jag kallar det. Vad är nu baklänges logik? – Jo, människorna gör stora, logiska planer och bygger t.ex. atomkraftverk, som senare visar sig vara mycket ödeläggande. Världsalltet existerar under en bestämd logik, och den skall allting nå fram till att vara i kontakt med. Denna logik är allkärleken. Men när man går den motsatta vägen och gör en lång logisk tankekedja som slutar med olyckor och lidanden för människorna, kallar jag det baklänges logik. Denna logik håller inte när den möter världslogiken; då är det som när tjuven eller mördaren blir upptäckt. Allting skall sluta i världslogiken, och det skall era liv också.
7. En ny världskultur och ett nytt världsrike
Ni är nu inne i ett jordiskt liv där ni inte har hela ert medvetande framme. Ni har endast just precis den del framme som skall utvecklas med hjälp av karman. Det är karma från tidigare liv, och det är nya saker ni skall lära i detta liv. Men det är ju en underbar uppehållsort på det andliga planet mellan liven. Det verkliga, stora gudomliga världsriket, som Kristus kallar "Guds rike", kommer människorna dock att nå först när de får kristusmedvetande eller blir kristusväsen. Det kommer att dröja många liv innan människorna uppnår kristusmedvetande, ty de skall nämligen i likhet med Kristus kunna låta sig korsfästas och be för sina fiender. Mitt i de lidanden som deras fiender har påfört dem, skall de kunna be för dessa fiender, och de skall inte blott göra detta, de skall av hjärtat känna: "Bara de kunde bli fria från att få straff". – Det var det som Kristus skulle visa på korset. Han visade det som nu skall bli den bärande kulturen. Nu börjar det en ny världskultur, alltså den kristna världskulturen. Grunden blev tillräckligt väl lagd med Kristi dogmer, men nu först kommer den på allvar.
8. Det tredje världskriget eller ragnarök
Det kommer ett stort ragnarök, och det vill säga nu kommer vedergällningarna. Människorna skall komma att få se, att detta ragnarök ger en bekräftelse på den helige ande. Det skall visa att försvar är mänsklighetens största gissel. Människorna har trott att de kunde rädda sig med försvar, och de har tävlats om att göra försvaret så ondskefullt, så plågsamt, så djävulskt och så ödeläggande som möjligt. Det kan man inte förebrå dem, det är ju med i deras natur. Men det har blivit deras värsta gissel, och det skulle det bli. Nu har det kommit dithän, att det skall komma till en utlösning, ett ragnarök. Det har redan börjat med de förra världskrigen, och det kommer att fortsätta. Jag vet inte när det kommer, men jag har hela tiden haft den uppfattningen att det nog kanske skulle komma vid sekelskiftet, men det kan ju komma tidigare och det kan också komma senare. Då skall det komma att bli många våldsamma och starka utbrott och mycken utplåning. Men från det gudomliga medvetandet sätts det också igång mycket stora krafter för att hjälpa människorna.
Till dess skulle det vara bra om mina verk är skrivna. Det är synd att behöva tala om sina egna saker, men jag är ju tvungen att tala om vad det är jag har gjort. Då kommer min Livets Bok, Tredje Testamentet, att vara till hjälp för människorna, ty den bygger upp hela världslogiken.
Kristendomen är världsvetenskapen, och det är vetenskapen om världsalltet. I Tredje Testamentet kommer man att få tillfälle att läsa om hela världsalltets struktur, och hur världsalltet är ett levande väsen, och man kommer att få se hur de levande väsendena är förbundna med detta väsen, och varför alla dessa lidanden måste till.
9. Nästakärleken blir till vetenskap
Det kommer att bli till kosmisk och fysisk vetenskap, att man inte skall vara ond eller svartsjuk, att man inte skall döda, mörda eller föra krig. Man skall förlåta och förlåta och förlåta och förlåta. Men denna nya världskultur kan inte börja med att man säger: "Ni skall finna er i allting". – Det låter sig inte göras, även om det kommer att bli parollen i framtiden. Så småningom kommer människorna att sträva efter att lära sig att förlåta i stället för att försvara sig mot sina fiender. Det är den största övervinnelsen av allting, och då följer man världslogiken, då växer man även fram till att få makt och styrka.
Människorna har sett förfärliga grymheter genom det ragnarök, som redan har varit i de förra krigen med koncentrationsläger och allt detta. Och det är inte över, det kommer mera. Men då skulle man ju kunna fråga: "Varför skall det vara så svårt? – Kunde det inte vara något mindre?" – Det kunde nog vara litet mindre svårt, men då skulle människorna också bli mindre begåvade. De skall ju vara gudar. Människorna skall komma fram till att vara "allsmäktiga, allvetande och allkärleksfulla". Det låter kanske märkligt, men de skall ju vara som "Guds avbild". Om de saknar några delar är de inte som Guds avbild, och då är de inte färdigskapade.
Kristus säger själv: "Mig är givet all makten i himlen och på jorden". Han var ju modellen för den färdiga människan, och det är slutmålet. Det är en lång väg med många liv, där människorna skall lära sig av sina misstag. Men misstagen ger ju förstånd och förmåga att undvika misstagen, och det är denna förmåga som har beskrivits som den helige ande. Det är vetenskapen om vad som sker, när man inte följer världslogiken och inte är allkärleksfull.
10. I kraft av polutvecklingen når människan fram till det gudomliga tillståndet – allkärleken
Allkärleken är ett gudomligt tillstånd. Det är inte den kärlek som kommer till uttryck i parningsakten hos djuren och de ofärdiga människorna. Det är Guds uppenbarelse på de primitiva stadierna,4 ty hur skulle Gud annars uppenbara sig där?
I varje levande väsen är det två poler, den "maskulina polen" och den "feminina polen". Det står i Bibeln att Gud skapade Eva, och det vill säga att en gång i växtriket stagnerade den ena polen i väsendena och den andra fortsatte. I några stagnerade den feminina polen och den maskulina växte, och det blev till "hanväsen". I andra skedde det motsatta, och så blev det till "honväsen". Parningsakten mellan de två könens väsen är nödvändig för att kunna skapa de många kroppar som skall till för att utvecklas till "Guds avbild".
När människan blir fri från parningsakten och inte längre skall födas och dö, så har hon inte förälskelsesorger och alla de bekymmer som det skapar. Nu ser vi hur äktenskapet håller på att gå i upplösning, och hur människan håller på att förändras från att vara ett däggdjur till att bli ett annat väsen. Självklart måste människan förändras. När hon skall bli till en gudom och ha allsmäktighet, kan hon inte fortsätta med att vara ett däggdjur.
Vi ser därför också att människan förändras. Det dubbelpoliga eller homosexuella har man inte förstått, särskilt inte på Moses tid förstod man det. Men nu börjar man förstå att det är något som finns i alla människor.5
11. Det andliga planet och det immateriella planet
Det kostar många kroppar att utvecklas, och ser vi inte just i dag hur många kroppar som blir ödelagda? – Skjuter man inte ned med stor rutin? – Läser vi inte i tidningarna om väldiga dråp, mord och avrättningar samt bomber som kastas ned bland människor på gator och gränder? – Det kostar många liv eller kroppar att utvecklas till att vara som "Guds avbild".
Det andliga planet består av många miljöer. På det fysiska planet är det endast de fysiska kropparna, men det verkligt levande är inte på det fysiska planet. Även om våra kroppar består av levande mikroväsens kroppar, så har också de sina små jag på det andliga planet. Det låter kanske tokigt, men vi måste nå fram till ett immateriellt plan. Det betyder inte att det är ett ingenting. Det existerar även om det inte är materiellt. Det är "något som är". Vi kan inte ta bort det, för det rymmer det levande i det levande väsendet.
Detta immateriella plan rymmer talangkärnorna för all förnimmelse och all skapelse. Det rymmer talangkärnorna för urbegäret, moderenergin, instinktenergin, tyngdenergin, känsloenergin, intelligensenergin, intuitionsenergin och minnesenergin.6 De är immateriella och otillgängliga för förnimmelse, endast deras verkningar är tillgängliga. När man t.ex. mäter intelligens, mäter man verkningarna av något evigt. Förnimmelseförmågan är evig och kommer därför in under det immateriella, som är livets fasta punkt. Det är den enda fasta punkt från vilken alla rörelser, all skapelse och allt medvetande utgår.
Vi säger ju också: "Jag gjorde, jag sprang, jag såg, jag var sjuk, jag var frisk, och jag gjorde det". – Varför skulle vi säga "jag", om det inte existerade? – Det är evigt, och därför är det varken stort eller litet, men det kan göra stora och små saker. Allt som jaget gör, är tids- och rumsdimensionellt och därmed något skapat, som vi kan mäta och väga. Men skaparen kan inte vara skapad. Vem skulle skapa skaparen? – Det skulle då vara något ingenting, men det finns absolut inte något som helst ingenting i världsalltet. Det finns inte något som helst tomt rum. Det är "något", och därifrån har vi vårt "jag".
12. Livet på det andliga planet
När människorna nu går igenom så många obehagliga saker och förfärliga liv, är det därför att det är deras karma. De skall igenom så mycket för att lära sig att förstå vad de skall göra, och vad de inte skall göra. Därför är det mycket gott att liven avbryts, så att människorna mellan liven får en underbar upplevelse inne på det andliga planet. På det andliga planet kan man inte utvecklas, ty där skall man inte arbeta för födan. Där kan man däremot underhålla sig med den begåvning och de erinringar man har. Där kan man framställa tingen i andlig materia, som lystrar till tanken. Det kan man inte på det fysiska planet; där måste man hyvla, såga, banka och slå för att skapa. Det man har lärt sig på det fysiska planet, kan man manifestera på det andliga planet.
På det andliga planet får man en sådan underbar tid i förhållande till det fysiska liv man just har levt. Om man har levt mycket bra och har blivit gammal, får man en behaglig tid i den miljö som motsvarar den fysiska miljön man levde i. Är man i en högre miljö i det fysiska, kommer man in i en högre miljö på det andliga planet, och så fortsätter det till dess att man kommer till det kosmiska planet, där det upphör.
13. Förgårdstillvaron och skyddsänglarna
Man behöver inte vara rädd för att dö. Även om många människor har gjort olika felaktiga saker, blir de nämligen mottagna av skyddsänglar i en förgårdstillvaro. De ser fortfarande sig själva med kroppen och det hela. De tror att de är fysiska, de vet inte att de är på det andliga planet. En del av dem är mycket ilskna: "Sköt er själva bara! – Vi skall nog klara det själva!" – Det är från detta plan man besätter människor på det vakna planet. Avlidna från detta förgårdsstadium kan besätta människor, som är alkoholister eller drogmissbrukare, som är abnorma eller sexuellt urspårade.
Men det kommer en tid när dessa diskarnerade människor börjar upptäcka, att det endast är ett grått ljus. Där finns inget solsken och ingen fågelsång. De möter endast människor med precis samma karaktär, och så börjar de tänka: "Vad är nu detta för tillvaro? – Har jag kommit till helvetet?" – De börjar bli rädda, men då blir de fogliga och då kan skyddsänglarna träda in.
Nu måste man ju förstå att skyddsänglarna inte är änglar med vingar, utan det kan vara mycket högt utvecklade människor, som för tillfället är diskarnerade. Medan de är inne på det andliga planet, kan de vara skyddsänglar för sådana väsen. Människor i förgården kan således bli hjälpta av skyddsänglar, genom att de får allt det mörka bortsuggererat. Därefter kommer de att få tillfälle att komma in i den ljusa miljö, som tillhör deras plan.
Det kan t.ex. vara en mycket primitiv buse som har varit hård mot människor, men som kanske har smekt en liten hund, som han var glad över. Denna kärlek ger honom tillgång till att komma in på det ljusa planet och uppleva den härlighet, som passar till den miljön. Och på samma sätt har vi alla var och en vår miljö. Man kan själv räkna ut vart man kommer. Det motsvarar det liv man har levt.
Om man har gjort något mörkt eller obehagligt, är det mycket bra att få det gottgjort igen innan man dör. Men även om man dör med det, kommer man att få hjälp från skyddsänglarna när man ångrar det och blir ledsen över det. Det kan mycket väl vara i flera år om det är fråga om hårda och brutala människor, men till sist så fogar de sig.
14. Det andliga planets härligheter
Efter hand som man utvecklas på det jordiska planet, kommer man in i högre och högre miljöer på det andliga planet när man dör. Till sist kommer man in på det slutgiltiga planet, där man har kosmiskt medvetande och inte längre behöver födas av kvinnor. Men redan dessförinnan börjar man komma till världen genom materialisation och försvinna genom dematerialisation. Den tiden är dock ännu ett stycke bort för människorna.7
Det är dessa härligheter som väntar människorna. I Bibeln står det också att Kristus skall visa sig med stor härlighet i skyarna. Så tror folk, att han skall stå mäktig över skyarna. Men vad är skyarna? – Molnen förmörkar solen, och åstadkommer gråväder, oväder, köld, tordön och blixteld. Men när molnen är borta är det solsken och underbar sommar. Det är tecknet på Kristi härlighet.8
Är det inte just det som sker när man under vistelsen i mellanrummet mellan de mycket hårda jordiska förhållandena får en ljus tillvaro? – Det får alla människor. Men om de dör vid födelsen, som femåringar, tioåringar eller som unga, kommer de fort tillbaka. Man kan upptäcka att soldater från världskrigen kommer tillbaka inom loppet av fem år. De kommer inte att vara så lång tid på det andliga planet, då de inte har så många minnen. Gamla människor som har många minnen och mycket de kan roa sig med, får lång tid på det andliga planet. Där visar sig minnena med guldgloria och som glada, underbara och behagliga upplevelser eller glädjebefordrande tillstånd.
15. "Födelse ett" och "födelse två" kommer att bli framtidens beteckningar inom kosmologin
I mina böcker har jag avskaffat begreppet "döden". Vi skall bort från allt detta med döden, för det är ingen mening med att vi har ett ord för något som inte existerar. Döden existerar ju inte. Det är bara fråga om en övergång från det fysiska arbetsplanet till det andliga planet.
Det suggererar ju när man talar om döden. När folk pratar om döden och kallar det för döden, så tror de ju fortfarande på döden. Därför måste man ge den ett namn som motsvarar vad det verkligen är. När ett litet barn kommer till världen är det en födelse från det andliga planet till det fysiska arbetsplanet, och när man dör, lämnar man detta plan och föds på det andliga planet, som jag nämnde tidigare. Det är alltså två födslar, den första kallar jag "födelse ett" och det andra "födelse två", och det kommer att bli framtidens beteckningar inom kosmologin. Om några generationer kommer barnen att fråga: "Vad var det där med döden? – Vad var det för något"? – "Ja, den gången trodde folk att de dog när de blev av med kroppen", kommer man att säga. [Mycket skratt].
16. Bönen är en stor kraftkälla
Ni kan vara glada, det finns ingen död. Ni behöver inte vara rädda. Det kommer ett stort ragnarök, men där har ni tillgång till att sända era tankar till Gudomen. Ni har en väldig kraft i att sända era tankar till Gudomen, när det är något ni inte förstår eller gärna vill ha hjälp med.
Kristus har sagt att "ni skall bli bönhörda, när ni tror". Det är visserligen en karma vi skall ha, men det finns viss karma som kan uppskjutas till ett långt bättre tillfälle, och det är många saker som kan hända, men det kan jag inte förklara för er här.
Så länge jag kan minnas, har jag bett till Gud varje dag. Från det att jag var barn, och ända till dess att jag nådde det kosmiska tillståndet, tänkte jag när det var ett problem: "Månne Kristus hade kunnat göra det"? – Då hade jag en förmåga att känna, om han kunde eller inte kunde. Om det var något som sade: "Nej, det kunde han inte göra", så gjorde jag det inte. Men om det kom upp i mig: "Jo, det kunde han gott", så gjorde jag det. På detta sätt blev jag så att säga uppfostrad. När jag var barn var mina fosterföräldrar, min morbror och hans hustru, gamla människor, men de var snälla och goda mot mig. De hade inte mer än det knappt bröd för dagen, och de bodde ute på landet där jag inte fick någon särskild kunskap. Skolgången var den vanliga på landet med två dagar i veckan på sommaren och något mer på vintern. Jag tyckte mycket om bibelhistoria, och därför lärde jag mycket av den.
Men som sagt det kommer ett ragnarök, och då tycker jag att ni skall be till Gud. Kristus säger också att man bör "alltid be och inte förtröttas". Det låter kanske tokigt, därför att man helt har kommit bort från det religiösa. Den enda stora kraft som kan hjälpa skrattar man åt, den vill man inte höra talas om. Däremot tar man atomkraften i bruk, och där har man ödelagt mycket.
17. Jorden saboteras med atomkraft, och det sker en förstoppning i dess organism
Genom att använda atomkraften har världen kommit ut i något felaktigt, som måste rättas till av högre krafter. Man har sprängt atomkärnan, och det skulle man aldrig ha gjort. Då började man att sabotera jorden.9 – Då blev jorden faktiskt "mikrosjuk", alltså sjuk i sitt inre. Rent bortsett från de våldsamma explosioner, dråp och ödeläggelse av städer, visar det sig att de krafter, som man nu använder, är så våldsamma, förskräckliga, ödeläggande och dödsbringande. Det blir ett överflöd av ämnen som inte kan gå över i naturens kretslopp. Jorden är ju en levande organism, precis som vi. Allt det som är inne i oss, skall gå över i kretsloppet och bli till avföring, svett osv. Människorna har hejdat något, och den våldsamma strålningen från atomkraften strömmar ut.
18. Atomkraft och kräftsjukdomar
Atomkraften är så kolossal, så gigantisk i förhållande till en människas kraft! – Denna kraft är en förmåga som ger liv och är helande och livgivande för klotet. Den är "makrokosmisk livskraft". Vi har något liknande inom oss, som jag kallar "mellankosmisk livskraft".10
Denna atomkraft har sluppit ut och åstadkommer kräfta i celler inne i jordmedvetandet, dvs i människorna. När människorna får in något av den i sig, får den några celler att växa över all förmåga. De får en så stor växtkraft att det bildas svulster. Det är den djupaste och innersta förklaringen till kräftan. Det kan uppstå många andra kräftsjukdomar, men de är inte så farliga. Den verkligt besvärande kräftan kommer sig av att man har brutit sig in i jordens inre livskraft, som enbart skulle vara jordens livskraft och inte människornas. Vi har vår egen livskraft som botar våra sår osv. Människorna kan bota några kräftsjukdomar, men denna verkliga, djupaste kräftan kan de inte bota.
19. Framtidens nya energi är en kraft som är analog med hjärtats kraft
Människorna bygger vidare och bygger alltfler atomkraftverk. De tror själva att de kan ordna det, men nu måste andliga väsen vara med om att hjälpa till. Människorna förstår inte att de kommer att få en ny kraft, som är analog med hjärtat eller pulsen. Vi får ju vår kraft från vårt hjärta. Vad är det som får hjärtat att slå? – Det är eld och köld. Därför har vi en temperatur på 37 grader. Det är i balansen mellan eld och köld det kan uppstå en kraft. Om man kan bringa eld och köld i en sådan harmonisk balans kan man göra en ny kraft. Det kan gå med is och vatten. Men det kan jag inte röja, och jag har själv heller inte studerat det. Men intuitivt har jag redan sett att den kan bli framtidens kraft. Varför skulle inte människorna också kunna finna den kraft som hjärtat har?
20. Framtidens kultur efter ragnarök
För närvarande är människorna alltså inne i ragnarök, även om det också är pauser utan krig. Vi bor på en härlig plats. Skandinaverna och deras grannar bor på världens bästa platser. Men även här kommer man självklart inte att helt kunna undgå verkningarna av krigen. De skall komma, och de kommer att göra världen internationell med en gemensam överhöghet. Världen har redan blivit mycket internationell genom människornas affärsvärld, genom export och import, och det är också Guds mening. Det är Guds plan att det skall bli en värld. Människorna kan gott streta emot, men det hjälper inte.
Ragnarök kommer att visa människorna den helige andes visdom eller vetenskap, och därefter kommer framtiden att byggas upp. Framtidens kultur kommer att bli en "förlåtelsekultur", medan den vi lever i, är en "icke-förlåtelsekultur". Det är en hämnd- och straffkultur. Man kan inte precis med detsamma säga till folk: "Ni skall förlåta allt!" – Därtill är de inte utvecklade. Men de kan börja få anvisningar och öva sig i att förlåta och tänka kärleksfullare, och det kommer efter hand att utveckla människorna fram till en ny kultur. Efter ragnarök kommer kristendomen att bilda grundval för ett världsrike. Därigenom kommer människorna fram till det som jag har skrivit i fjärde kapitlet i Livets Bok, och det skall vara porten in till det högre riket, som Kristus kallar "himmelriket", som är den verkliga hemorten för människorna. Just nu är de i den fysiska världen för att lära känna mörkret och för att få veta hur man skall leva i det eviga ljuset. Man måste skapa ljus och kärlek omkring sig och vara en sol för sin omgivning. Det är den snabbaste vägen till de högre förmågorna.
21. Den högsta mentala träning som leder till kosmiskt medvetande
Människorna är mycket flitiga, de gör många övningar, yoga osv, för att få högre medvetande. Man må ju räkna med att det också är något av Gud, men det kan inte föra dem fram till kosmiskt medvetande. Det slutliga är så enkelt, det är nämligen detta att förlåta sin nästa. Det är den högsta och mest verkningsfulla formen av yoga som finns. Det för verkligen något med sig. Ni kan inte arbeta särskilt länge med det tillståndet utan att märka hur folk börjar älska er. Man skall få folk att älska en, att tycka om en. Det har jag gjort genom att jag alltid har tyckt om människor, också innan jag fick detta andliga medvetande.
Det är klart att jag har upplevt kosmiskt medvetande i tidigare liv. Jag har senare fått upplysning eller impulser om, att jag är programmerad för denna mission i en tidigare tillvaro. Jag har inte lärt mig något som helst av den här. Det har alltsammans kommit genom mig ovanifrån. Men jag måste säga att det är inte något jag har uppfunnit. Dessa analyser är eviga realiteter. Man kan bli mottaglig för dem, och de kan komma in i ens medvetande, man kan uppenbara dem, man kan leva sitt liv med dem, och man kan bli till glädje och välsignelse för sin omgivning.
22. Ingen förening eller sekt
Denna sak är inte byggd för att vara någon förening eller sekt. Det skall inte vara någon anslutning och heller inte något utträde. Det skall inte vara någon lag som säger: "Du skall göra så och så! Du får inte göra det och det." – Så är det inte, det är er egen sak. Sett på det sättet är det inte min sak, även om jag har skapat den eller varit i spetsen för den. Med Guds hjälp har jag gjort saken för er, och ni kan vara med eller låta bli, ni kan läsa böckerna om ni vill, eller ni kan låta bli. Har människor något som inspirerar dem mycket mer, kan de bara fortsätta med det. Och om de är i en sekt och känner att det är trevligt, så skall de bara vara kvar där. Det är liv nog. Det kan så vara, att det kommer en tid när de gärna vill över till något annat. Detta är inte något med att jaga, och inte något med att göra propaganda. Men kommer de och söker råd och vägledning, så skall man ju vara vänlig och hjälpa dem, det är ju klart.
Denna rörelse är alltså själva livet, den är som solens ljus till alla och envar. Alla och envar är medlemmar av den, men alla är inte aktiva medlemmar. De går ute i världen och känner den inte, men i realiteten är de medlemmar, ty det är Guds befallning. Det är ju Guds sätt att vara. Det är Guds liv som befordras på detta sätt. Gud upplever livet genom människorna, och människorna upplever livet genom Gudomen.
Är det inte som med naturen? – Är inte naturen en samvaro med Gudomen? – Naturen har en logisk skapelse. Är det inte från naturen vi har bröd på bordet? – Kommer inte allt vi har från naturen? – Vad har vi att fylla vår egen kropp med? – Naturen gör väldiga, underbara frukter, bananer, plommon, vindruvor osv. Människorna skall ju också komma fram till att inte dräpa djur och äta kött. Det tillhör också undervisningen, att man måste uppleva vad som sker genom att döda djur osv.
23. Hämnd eller förlåtelse, nåd eller utveckling
Men som sagt, den snabbaste vägen eller den verkligt nyttiga och verkningsfulla vägen är att börja tänka över: "Finns det några människor, som jag inte kan tycka om? – Finns det några människor jag hyser agg till?" – Lär er då att tänka vänligt på dessa människor, och tänk också vänligt på dem som inte kan tycka om er. Vägen till det eviga ljuset går ju genom kärleken till dem som man inte kan tåla. Vi kan lätt hålla av dem som håller av oss. Men vi skall ju hålla av dem som inte kan tycka om oss. Därigenom upphör mörkret i världen. Man kan inte utrota allt det onda genom försvar och hämnd. När en man har begått ett mord, blir han halshuggen och dräpt av staten. Då har man begått två mord, och så är det hela vägen igenom. Man hämnas ett mord med mord, och så fortsätter det. Människorna skapar olyckor, och världen görs nu om till ett ragnarök. Nu är detta ragnarök så stort att man inte kan undgå att se, att försvaret är människornas största gissel och olycka, och därför kommer de att sätta i gång med att skapa en kristuskultur. Denna kultur kommer nu fram ur mörkret, där den varit under lång tid, fastän den redan fungerar kolossalt över hela världen. Men ni kan komma att uppleva och känna den, och ni kan få en väldig hjälp till detta genom att be till Gud. Även om ni inte tror på bönen, så be likväl. De som hör bönen är inte så småaktiga att de säger: "Kan du komma ned på knä inför den väldige Guden." – Nej, Gud är inte fåfäng. Gud är inte den slavfogde som en del människor tror. Det är heller inte av nåd vi skall uppnå förlåtelse eller frälsning. Vi skall själva utveckla vårt eget kosmiska medvetande. Man kan inte ge människorna ett sådant medvetande av nåd. Varför skulle man ge något av nåd? – Då skulle ju Gud ha slavar. Nej, det kommer sig av att förr i tiden var ju underklassen slavar, som var undergivna de stora matadorerna, som av nåd kunde befria dem från straff. Men det hör inte hemma i den moderna intellektuella, kristna världen.
24. Tusen tack för all hjälp och allt stöd
Det är alltså detta jag just nu har kommit att säga lite om. Men det kommer i boken Det Tredje Testamente [Den Intellektualiserede Kristendom, Efterladte manuskripter, Borgen 2004]. – Ja, alla böckerna kommer att heta Tredje Testamentet, men i den nya boken kommer det alltså så stora analyser att jag har måst skriva, att jag inte är blind för att jag nu ställer er skepsis på ett så hårt prov, att det skulle kunna bli vägen till korsfästelse av mig, om Gud inte hade en annan plan med mig.11 [Martinus blir rörd och berörd]. Men det har Gud. Det är så vist inrättat, att det finns inget som kan drabba mig. När mitt verk är färdigt, så är jag inte på detta plan. Jag är här likväl, jag är fortfarande bland er, men inte i synlig form. Jag kommer att vara lika mycket bland er, även om jag inte är i kroppen. Denna sak är överlämnad till mig, men inte enbart till mig, naturligtvis finns Kristus och andra kristusväsen i Guds primära medvetande bakom. Det är jag alltså medveten om.
Därmed vill jag alltså säga er många, många tusen tack för all den hjälp och allt det stöd, som ni har byggt upp med era gåvor och er kärlek. Utan det hade saken inte kunnat växa. Det är just på det sättet den växer. Det är ju er sak. Ni har betalat pengar, ni har stöttat saken, ni har läst det, och ni har tyckt om det, så att det har börjat bli en sak som växer med väldig fart.
När den nu kommer fram riktigt i offentligheten och blir känd, kommer det att skapas läroanstalter. Vi har redan fått pengar till hjälp för att bygga en skola i Klint, och de ligger fast, så de skall vi inte använda till annat. Därför är det ju en stor hjälp med dessa gåvor, som ni ger mig här på detta sätt på min födelsedag, till julen och vid andra tillfällen. Det är en stor hjälp för saken, för den tjänar ännu inte så mycket pengar. Men en gång kommer den att kunna tjäna mycket pengar, och ni skall hjälpa till med att göra saker och ting billiga eller gratis, för att så många som möjligt lätt skall få tillgång till att komma in i Guds skapelseprocess och bli medvetna i den. Det gäller att bli medveten i denna skapelse, och när man blir medveten i denna Guds skapelse av oss, kan man hjälpa Gud. Gud skall ju hyvla, fila och skära bort för att vänja oss av med våra dåliga vanor och böjelser osv. Men när vi själva är medvetna om dem, kan vi ju själva samarbeta och då går det fort, och då kommer vi snabbt att få känna att vi är i en välsignad värld, även om den ser mörk ut.
Och så vill jag säga tack, för att ni kom! [Mycket långa applåder].
Denna version av artikeln i Kosmos 7/2008 ersätter en tidigare version, som infördes i Kosmosnr 8/1994. Den nya versionen är baserad på nya justerade riktlinjer för bearbetning av Martinus bandade föredrag till artikelform. Erfarenheterna med detta arbete har lett fram till en förbättrad bearbetningsform, som både uppfyller Martinus önskan om att få sina föredrag överförda till skriftspråk och samtidigt ge plats för en mer utförlig återgivning av hans talade ord. Bearbetning, styckerubriker, titel och förslag till kompletterande läsning: Ole Therkelsen. Bearbetningen är godkänd av rådet den 29/3 2008.
Förslag till kompletterande läsning
  1. Kristus om ragnarök och atomvapen enligt Martinus, se DEV2 st 19.14, och Den Intellektualiserede Kristendom, st 8 och 14.
  2. Bevidsthedens skabelse, småbok nr 14 kap 6 och 22.
  3. Analyserna av X1, X2 och X3 i Den Intellektualiserede Kristendom, generellt i kap. 5 och speciellt i st 134-137 sist i den oavslutade boken.
  4. Guds ande i djurriket, se LB5 st 1670, 1778, 1835-1836.
  5. Homosexualitet och dubbelpolighet: Se Artikelsamling 1 stk. 41.29, LB3 st 857-858, Två slags kärlek, bok nr 28 kap 52, Den Intellektualiserede Kristendom st 32-36, Kosmos 12/2002, Kosmos 3/2004.
  6. Det immateriella, se Den Intellektualiserede Kristendom st 10 och vidare i st 125-137. Se också DEV1 st 6.7-6.8.
  7. Materialisation, se LB2 st 361, LB5 st 1936, Livets väg, artikeln "Den sekundära och den primära uppståndelsen".
  8. Artikeln "Begreppet Kristus – Kristi återkomst i skyarna", Kosmos 11-12/2004, och Matt. 24:30 och Mark. 13:26, samt Den Intellektualiserede Kristendom kap. 1, st 7-19.
  9. Atombomben och atomkraft, se LB6 st 2090, 2145, 2263.
  10. Mikro-, mellan- och makrokosmisk livskraft, se LB6, st 1997, 2144-2145, 2157, 2173-2177, 2183, 2301-2302.
  11. Om Guds plan med Martinus, Den Intellektualiserede Kristendom st 6.
Översättning: Mona Rehn
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.