M1506
Martinus födelsedagstal på 83-årsdagen
1. Det är Försynen som ska tackas
Mina kära vänner, jag har ju blivit utomordentligt hyllad och tackad, men jag förtjänar så att säga inte detta tack. Det jag har gjort är något som jag har fått från Försynen, så det är först och främst Försynen som ska ha detta tack. Märk väl, jag har ju inte gjort något speciellt, jag har bara fått lov att leva för min hobby. På samma sätt som tusentals andra människor här i världen som varje morgon går till sina arbeten, har jag gått till mitt, men med den skillnaden att jag har kunnat gå till min hobby. Andra måste gå till sysslor som de kanske inte alls är så förtjusta i, som kanske inte är hälsosamma för dem. Men jag har gått till mitt arbete, som var en hobby.
Det finns en mängd människor som sänder mig kärleksfulla tankar, så jag måste säga att jag har haft ett mycket gudomligt liv och det har jag fortfarande. När jag nu ser alla dessa människor, vilken sympati strömmar då inte emot mig? Och det finns ju många fler än de som finns här i salen. Detta tack som ni har givit mig är jag naturligtvis glad över, men ni måste förstå att det förs vidare till Försynen.
Det som jag har skapat, kunde jag inte ha skapat på egen hand. Tillsammans med Gudomen har jag ju i mina tidigare liv varit tvungen att arbeta mig upp till den kunskap som jag har. När jag nu i dag har denna kunskap är det inte för att jag är favoriserad av Försynen. Det är jag absolut inte. Försynen favoriserar ingen. Det jag kan, kommer alla människor att kunna, efter hand som de utvecklas. Och det jag kan, har alla människor som befinner sig före mig också kunnat. Jag är inte upphöjd över andra, jag vill gärna vara du med alla människor, och att vi alla förstår varandra. Jag eftersträvar inga klasskillnader eller att vara upphöjd över andra, jag önskar endast att man hyser kärlek till varandra.
2. Guds ande och den högsta elden
Nu har jag glädjen att kunna meddela att allkärleken är det som ska bli livets lösning. Allting leder fram till allkärleken. Märk väl, det finns två slags kärlek i världen. Det är allkärleken, och så är det den kärlek som finns hos djuren och de ej färdiga människorna och ända fram till den riktiga människans stadium, där allkärleken börjar. Allkärlekens tillstånd uttrycks i en kort mening i Bibeln: "Guds ande svävade över vattnet". Vattnet är ju hela världsalltet, och Guds ande är den kraft, det medvetande, som svävar i världsalltet.
Det var Guds ande, det vill säga Guds medvetandekraft, som möjliggjorde skapelsen. Men vad är Guds ande? Det är inte något som är långt borta, eller som är helt omöjligt att komma i kontakt med. Vi lever i denna Guds ande i detta ögonblick. Denna Guds ande började i mineralriket, ja, det finns ju ingen början, men vi kan följa den från spiralkretsloppets början. Guds ande inkarnerade i människans fysiska kropp i kraft av speciella organ för upplevelsen av den högsta vällustförnimmelsen. Denna Guds ande eller högsta behagsförnimmelse kommer till utlösning i den sexuella parningsakten. Tidigare var det ju något man inte talade om, eftersom det var syndigt eller oanständigt, men det är det högsta som existerar. Det är just den gudomliga makten eller kraften och vällustförnimmelsen som utlöses genom parningsakten. Denna akt och denna vällustförnimmelse har jag i Livets Bog kallat "den högsta elden". Med hjälp av denna eld kunde Gudomen eller Försynen få kretsloppet att äga rum. Utan denna eld skulle kretsloppet inte alls kunna utvecklas, ja, utan denna eld skulle det inte finnas något världsallt. Överallt där världsalltet i dag strålar och tindrar, skulle det finnas ett "intet". Men nu är det det motsatta som är fallet. Det existerar ett "något".
3. Parningstillståndet är ljuset i djurriket
Denna vällustförnimmelse i parningsakten har fört djuren genom deras tillvaro. Den leder alla väsen genom denna primitiva tillvaro. Hur skulle livet kunna äga rum utan denna vällustförnimmelse i ett djurrike, där väsendena ska mörda varandra för att leva? Hur skulle de djur, som måste dräpa för att leva, och som själva utsätts för att vara föda åt andra djur, annars kunna känna någon glädje? I denna mörka värld är det nämligen parningsakten, vällustförnimmelsen, det vill säga den gudomliga anden, som för livet framåt. Genom deras organismer och deras därtill ägnade organ, könsorganen, blir denna ande avvägd och tilldelad djuren på detta speciella sätt, så att de kan få denna ande som inspirationskraft. Det är just parningsakten mellan hane och hona och den vällustförnimmelse de kan uppleva tillsammans, som är ljuset i djurens värld.
Förälskelse och parning befordras genom hormon- och körtelprocesser. Det är riktigt att denna förälskelse på ett genialt sätt har lovsjungits av författare och konstnärer som kärlek. Men det är inte kärlek. Förälskelsen är en process som är skapad för att fortplantningen ska kunna äga rum. Det är nämligen så vist inrättat att denna gudomliga upplevelse är förbunden med parningsakten eller fortplantningsakten. Därigenom uppstår också en sympati för parningspartnern och för avkomman, och det är det som är ljuset i djurens värld. Det är ljuset ända fram till apstadiet.
4. Det dubbelpoliga tillståndets början
Efter apstadiet börjar ett dubbelpoligt tillstånd att växa fram, och då uppstår det tillstånd som vi kallar människan. I människan finns det två poler, och alla människor är således dubbelpoliga. Men de är inte medvetna i bägge, eftersom den ordinarie polen har makten. Det är denna ordinarie pol som befordrar den djuriska parningsakten. Den motsatta polen, det vill säga den feminina i mannen och den maskulina i kvinnan, börjar helt mikroskopiskt, och det är den polen som befordrar intellektualiteten och utvecklar det mänskliga medvetandet. Den befordrar en helt ny sida hos väsendet. Den ordinarie polen, som befordrar den djuriska sidan hos väsendet, hade ingen annan uppgift än den att säkra födan och gynna avkomman.
I realiteten var de första människorna däggdjur, och det är de ju också fortfarande. Men det är inte livets mening att väsendet ska fortsätta att vara ett däggdjur. Den motsatta polen sörjer nämligen för att hon blir något helt annat. Väsendet ska nämligen bli till människan i Guds avbild, honom lik. Men vad är Guds avbild? Guds avbild är ju allkärleken. Utan allkärleken kan man inte ha den högsta visdomen såsom Gudomen. Gud är oändligt kärleksfull, allvis och allsmäktig, och genom allkärleken, som är målet med allting, förs människan fram mot detta tillstånd.
5. Den döende Moseepoken och den begynnande Kristusepoken
Det är helt riktigt att den största delen av jordens människor fortfarande är på äktenskapets stadium, där de har stor glädje och lycka av att vara gifta. Men vi ser också hur denna glädje och lycka börjar degenerera. Miljontals människor börjar förlora talangen för att vara äkta makar, de vill inte ha barn, de vill inte vara bundna. De kan inte vara bundna, för de kan inte vara trogna genom hela livet. Deras förälskelseförmåga är så degenererad att de endast kan vara bundna en kort tid. Vi ser för närvarande denna degeneration äga rum, och det förvirrar människorna, men det ska jag inte komma närmare in på.
Det jag vill komma fram till är det som jag just nu arbetar med, nämligen fortsättningen – Tredje testamentet.1 Det behandlar denna mänskliga degeneration och visar att mänskligheten ännu inte är kristen. Det är inte kristendomen som styr människorna, de lever ännu i Moseepoken. Den nya epoken däremot, Kristusepoken, har först nu tagit sin början. Man ska inte tro att kristendomen är död bara för att dogmerna inte betraktas som särskilt viktiga.
Den nya världsepoken har börjat och stimuleras från ett system i vintergatans centrum. Den första impulsen kom vid sekelskiftet och den andra år 1920, och nu under sommaren 1973 är det en tredje impuls2 som tar sin början. Den sistnämnda impulsen kommer på ett enastående sätt att utveckla människorna till att bli fullkomliga människor. Vi förstår alltså att människorna i dag är i en situation, där de dels befinner sig i en döende epok, Moseepoken eller äktenskapets epok, och dels i en ny begynnande epok, Kristusepoken eller kärlekens epok.
6. Mose var äktenskapets profet
Mose var äktenskapets profet, och enligt Mose sägs det att en man ska lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru. Kvinnan ska betrakta mannen som sitt överhuvud, liksom Kristus är församlingens, som det även står i Bibeln. Men det stämmer ju inte. Man kan inte samtidigt följa lagen för Moseepoken och för Kristusepoken. I Moseepoken eller äktenskapets epok ska mannen hålla sig till sin hustru och hustrun till sin man, men i den nya epoken sägs det att man ska älska sin nästa som sig själv. Men om en äkta make eller äkta maka älskar ett annat väsen mer än sin egen äkta maka eller make, bedriver vederbörande ju hor. Detta att älska Gud över alla ting och sin nästa som sig själv, som det sägs i den nya epoken, kan inte äga rum i Moseepoken, och har inte ägt rum. Man ska få lära sig att Gudomen är omgivningen, naturen, stormen, haven, bergen, växter, djurvärlden, ja, allt som existerar. All den påverkan som vi får genom naturen, det är ju Gudomen, och vi kommer att lära oss att koncentrera oss på Gudomen, som vi således kan komma i kontakt med. Det är det nya i kärleksepoken, som Kristus kom med.
7. En kolossal känsloförmåga utvecklas i människornas organism
Genom degenerationen av äktenskapstalangen utvecklas människan vidare. I människornas organism utvecklas en kolossal känsloförmåga som de inte alls hade förut. Djuren har den inte, de primitiva naturmänniskorna har den inte, men hos utvecklade människor tar en ny känsla sin början. Man känner att det är trevligt att ta varandra i handen, att smeka och omfamna varandra. Man ser också hur någonting härligt börjar med människornas intensiva och långa kyssar, som blir till känslor i hela organismen. Det måste det ju bli, och då förstår man att det uppstår en större känsla av det gudomliga ljuset. Det kommer inte att fortsätta att finnas en parningsakt. Den existerade endast eftersom den högsta anden måste begränsas i djurriket. När nu människorna utvecklar allkärleken åt alla håll, får de en tillströmning av den gudomliga anden, den gudomliga vällustförnimmelsen, så att det blir till en uppenbar välsignelse, en uppenbar atmosfär mellan alla människor. Det är det Kristus kallar himmelriket. Kristus säger också: "I mitt rike gifter man sig inte".
8. Den verkliga eller riktiga kristendomen
Människorna i dag befinner sig alltså i en situation, där de är på väg att utvecklas mot den verkliga kristna epoken. Denna kristna epok har haft en viss verkan här under Moseepoken. Även om det som man normalt kallar kristendomen inte är riktig kristendom, har Kristi ord ändå haft en stor verkan i Moseepoken. Vi har flera humana inrättningar, Röda Korset, fredsrörelser och hjälporganisationer, som ger stöd till utlandet, stöd till äldre människor och sjukhus, hjälp till många, många andra humana inrättningar. Det är kristendom.
Men kyrkans kristendom är i förfall när den till exempel välsignar mordvapen. Kristus säger: "Stick tillbaka ditt svärd". Ja, vad är ett svärd vid sidan av en atombomb? I dag kan man inte ens använda ett svärd, man använder atombomber och ting som kanske en dag blir ännu farligare att användas mot människorna. Så det är inte så märkligt att folk inte kan värdesätta kristendomen i den nuvarande Moseepoken. Men nu börjar den riktiga kristendomen. Samtidigt som allkärleken växer, växer man ut ur äktenskapet. Nu ska man inte bli förskräckt, för det är inte något som sker på en dag. Det är något som växer fram i den enskilda människan, och det sker med den ena efter den andra. Så länge man är lycklig och glad i äktenskapet och kan uppfylla dess förpliktelser, med trohet intill döden osv., som det heter, ja, då existerar äktenskapet. Men världen över finns det i dag miljontals människor som helt har avlägsnat sig från äktenskapet. De är inne i denna nya epok, där dessa känslor utvecklas i dem och då och då far iväg och kommer på avvägar osv.
Men nu kommer Tredje testamentet¹, och det har blivit min uppgift att fortsätta och visa lagen för den sexuella förvandlingen och lagen för nutidens degeneration och uppbyggnaden av den nya världen. Detta är något av det som ska tas upp i Tredje testamentet, för dessa upplysningar finns ju inte med i Bibeln. Så vitt jag vet, står det inte någonting om fri abort, fosterfördrivning eller avbrytande av graviditet i Bibeln. Där finner man ingen vägledning om detta, och därför sänder Gud all upplysning till människorna genom mig.
9. Hjälparen den heliga anden är Tredje testamentet
Bibeln visar att Tredje testamentet är det som skulle komma, då Kristus förkunnade för världen: "Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu. Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er. Sanningens ande skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta." – Den skulle på alla sätt rättfärdiga Kristus.
Nu tror människorna att Kristus själv ska komma som en profet som ska tala till människorna. Men så är det inte alls. Han har sagt det tydligt på flera sätt: "Och om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under."
Är det inte också det som vi ser? I dag finns det många som påstår sig vara Kristus och världsåterlösare osv. Men man ska inte tro att vederbörande verkligen är en världsåterlösare. Hjälparen är inte en man, utan en vetenskap. Människorna skulle få en vetenskap, och den heliga anden är den heliga vetenskapen. Ande är ju inte en man, ande är vetenskap. Ande är medvetande, och medvetande är tankar och kunskap. Den heliga anden måste därför vara heliga tankar och helig kunskap. Hela mitt verk, Livets Bog, och allt det jag har skrivit, visar att allt leder till slutfacit: allkärlek. Kan en världsupplysning vara bättre? Det är det svar jag kan ge när man frågar: "Hur kan du veta, att du har rätt? Det säger ju alla". Jag kan säga att mina analyser är korrekta, eftersom det inte finns ett enda ställe där jag inte visar att allt är Guds plan, att allt är Guds ande. Skaparen Guds ande svävar över vattnet. Vi kan se att denna Guds ande skapar överallt, och att alla mina analyser leder till det högsta facit att man ska älska sin nästa som sig själv. När man älskar sin nästa som sig själv, älskar man Gud över alla ting, för då älskar man allt levande, naturen osv.
10. Kristendomen blir till en vetenskap i den nya världsepoken
Detta är vad jag kan säga om mitt eget arbete för ögonblicket. Jag hoppas att jag kan lyckas med att få mina analyser färdiga. Det handlar ju om färdigställandet av analyserna av denna degeneration och den kommande nya världsepoken eller nya världsimpulsen, och det handlar också om att visa något om himlakropparna och klotens spiralkretslopp. Det hoppas jag kunna uppnå, jag har tre-fyra års arbete kvar. Men de ting som människorna inte har direkt användning för, har jag väntat med till sist.
Det som väntar oss, är den nya världsepokens eller Kristusepokens intåg i världen. Kristendomen blir en vetenskap, den är inte en religion, men det var den tvungen att vara på den tiden då det var nödvändigt med auktoritet och dogmer. Men i dag ska kristendomen inte baseras på någon auktoritet. Jag är inte någon Kristus eller någon auktoritet som den nya epoken ska baseras på. Jag är bara ett redskap för att göra analyser och visa för människorna hur livet är. Så ska var och en med sin egen begåvning, sitt förstånd och sin utveckling bli sin egen lärare, sin egen världsåterlösare, så att säga. Det som är den sanna världsbilden eller den sanna vetenskapen om världen, det är den verkliga kristendomen som nu ska manifesteras. Tidigare fanns det bara fragment av den, här och där, i form av de humana företeelser som tidigare nämnts. Alla humana företeelser, t.ex. lasarett, sjukhus, och all hjälp till sjuka människor utgör fragment av kristendom. Det är den barmhärtige samariern i kött och blod av i dag, som Kristus ju lade grunden till genom sina liknelser. Det är den verkliga, kommande kristendomen. Men det man i kyrkan kallar för kristendom, är degenererande. Så måste det bli, eftersom människorna måste utveckla sin intelligens och komma igenom det medvetandetillstånd som nu gör sig gällande i form av det jag kallar "djävulsmedvetande". För utan att uppleva det djupaste mörker, kan man inte komma att uppleva det högsta ljuset. Man kan bara uppleva ljus i förhållande till den kontrast man har till ljuset. Man kan inte uppleva något som helst som inte baseras på en kontrast. Och det är ju alltså det som måste ske.
11. Analyserna ska inte inkapslas i föreningar, sekter eller samfund
Det har inte varit meningen att Moseepoken skulle upphöra med Kristus, och det gjorde den inte heller. Men nu är Moseepoken på väg att degenera, och kristendomen börjar göra sitt intåg, inte som en religion, utan som andlig vetenskap.
Mina analyser ska inte på något som helst sätt inkapslas i föreningar, sekter eller samfund. De finns öppet tillgängliga för alla, de är inte en diktatur "du ska vara sådan, och du ska vara sådan, och du ska göra det". Det är de absolut inte. De finns tillgängliga för alla, de kan ta det av analyserna som de kan förstå eller använda, och låta resten ligga.
Så är situationen för min sak för ögonblicket, och att den har kommit så långt som den har, beror på all den kärlek som jag är omgiven av, och som jag har fått bevis för här i kväll. Jag måste än en gång tacka er innerligt och hjärtligt. All den tack jag har fått, måste jag låta gå vidare till Gudomen, och det måste jag också be er att göra, för det handlar ju inte om mig personligen. Jag ska inte vara någon auktoritet eller något åt det hållet, jag önskar vara som alla andra och vara du med alla.
Tack för denna fina kväll och tack för denna underbara kärlek.
Noter:
- Under sina sista år, 1975–1981, använde Martinus beteckningen Tredje testamentet om hela sitt verk, men under 1971–1975 använde Martinus uteslutande titeln Tredje testamentet som en beteckning för den introduktionsbok som han vid den tiden höll på att skriva. (Publicerad postumt under titeln Den intellektualiserade kristendomen, 2004).
- I flera föredrag berättar Martinus att det från ett system i vintergatans centrum gick in tre stora impulser över jordklotet åren 1900, 1920 och 1973. Vid sekelskiftet blev vetenskapen frigiven, år 1920 blev de kosmiska analyserna frigivna, och i augusti 1973 blev den mystiska, den religiösa och den gudomliga principen eller den högsta elden frigiven. (Se "En ny världsepoks födelse", Kosmos nr 7, 2009, "Frågestund, Gardenparty på Villa Rosenberg, juli 1973", Kosmos nr 8, 2009, Påsk, kap. 16, "Tanker omkring påske", dansk småbok 14, kap. 4 och "Tröskelns väktare", Kosmos nr 7, 1991, eller på danska Artikelsamling 1, st. 9.4).
Artikeln är en återgivning av Martinus födelsedagstal på 83-årsdagen den 11 augusti 1973 på Ingenjörsföreningen, Köpenhamn. Bearbetning av bandavskrift, styckeöverskrifter och noter av Ole Therkelsen. Godkänd av rådet 2012-12-01.
Översättning: Lars Palerius
Från Kosmos 2013 (3)
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.