M1624
Människoriket som Guds avbild
Utdrag ur mänsklighetens analys
av Martinus
1. En utveckling i human riktning
I en tid, när världen eller mänskligheten har sjunkit ned i ett mycket stort mörker eller genomlever den så kallade "domedagsepoken", kan det ha sin betydelse att man ibland stannar upp och ser på de tankearter som kan lysa upp lite i tillvaron. Det finns många människor som menar att det alls inte finns någon stor styrelse eller någon Försyn, och de tror därför att allt är tillfälligheter. De hyser också stor fruktan för det krig som skall komma, och för de många andra obehagligheter det skall föra med sig. De har ju också skäl till det, eftersom världen nu skådar saker som den så att säga aldrig tidigare har sett med avseende på utvecklingen av den dräpande principen.
Vi ser att människorna har kommit in i ett tillstånd där religionerna har tappat sin makt över en stor del av mänskligheten, i alla fall över dem som styr, leder och har makten i världen. Eftersom de är gudlösa, har de inte någon annan uppfattning än den att man måste försvara sig med makt. Därför har människorna under en längre period i en kolossal utsträckning offrat väldigt mycket energi och ekonomi på att mångfaldiga den dräpande principen, så att de i dag kan utplåna miljonstäder med deras befolkningar och kulturtillgångar, och de tror därmed att de kan rädda världen.
Men det finns också tendenser i en annan riktning. Religionerna och de lidanden som människorna har gått igenom i tidigare liv, har haft sin verkan. Det finns en hel del människor som inte har tappat tron på det goda, just därför att de själva har utvecklats i human riktning, och dessa fredliga naturer finns alltså sida vid sida med de dräpande naturerna. Det har ju bildats fredsgrupper och fredsföreningar, och i kraft av FN har det gjorts försök att skapa en världsregering. Vi ser alltså att det finns tendenser till att förändra mänskligheten.
2. Den gudomliga skaparprincipen
Kan vi bli klara över om det finns ytterligare någon ljuspunkt, om det finns ett gudomligt mål för människorna? – Ja, det kan vi mycket väl. Vi kan gå tillbaka till Bibeln som uttrycker det på det sättet, att Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika". Vad är "att vara lik Gud", och vad är Guds skapelse? – Den metod eller det sätt på vilket Gudomen skapar, är det sätt som är målet för människorna. Vi lever mitt i en mångfald skapelseprocesser. Om vi iakttar de processer som är färdiga, ser vi att alla oundgängligen och orubbligt är till glädje och välsignelse för levande väsen. Det finns inte ett enda fall där de inte är till glädje och välsignelse. Gudomens skapelse har alltså detta syfte att i sitt slutfacit skapa glädje och välsignelse för de levande väsendena.
Vi kan se på vår egen organism med dess hundratals olika funktioner befordrade av särskilda organ, som passar ihop med varandra och fungerar så fullkomligt och automatiskt att vi inte märker något av det. Vi har ett fullkomligt redskap genom vilket vi kan uppleva den fysiska världen, om vi inte själva ingriper i det och förstör detta redskap. Vi ser att denna organism är fullkomlig, inte bara hos människorna, utan också hos djuren. Vi har ögon att se med och öron att höra med. Vi har händer med vilka vi kan skapa, och vi har även inre organ. Vi har en väldigt stor mängd tillgångar i form av denna organism. Om vi ser på andra realiteter i naturens skapelse, så ser vi också att de mogna frukterna smakar underbart när de har gått igenom stadiet där de var sura och beska. Vi ser att när de är färdiga, är de välsmakande. Då blir de till glädje och välsignelse för levande väsen.
3. Det ofärdiga stadiet i människans skapelse
Människorna vantolkar de många skapelseprocesser som inte är färdiga. De misstar sig när de säger att det inte finns någon Gud, därför att Gud inte skulle kunna tillåta att människorna skall leva i ett tillstånd med krig, mord, dråp och undertryckande av de svaga. Men hur skulle de kunna se annat? – Det krävs årmiljoner att förvandla ett djur till en färdig, fullkomlig människa, som inte kan förorsaka någon som helst smärta och något som helst lidande med sina manifestationer, och som hela tiden utstrålar ljus i överflöd till omgivningen. Då människorna endast är medvetna i det innevarande liv de lever, så har de inte särskilt stor utsikt över detta väldiga panorama. Men de måste lära sig att förstå att de själva är eviga, och att detta liv, som de nu har, inte är början. Om det var början skulle det inte finnas minsta rättfärdighet i världen, då skulle allting vara fullständigt ödeläggande och saboterande. Det enda ideal för människorna skulle vara att sträva efter att bli överlägsna i att döda och mörda. Men nu är det en gång för alla inte så. Vi kan se på mänskligheten att den är annorlunda i dag än för tusen år sedan. Vi kan se eller utpeka människor som står på stenåldersstadiet, och framåt kan vi se andra på högre stadier tills vi kommer till de högst kultiverade människorna på jorden. Det är mycket stor skillnad mellan en neanderthalare eller stenåldersman och en högt utvecklad kulturmänniska i dag.
Det som i särskilt hög grad är synligt av Gudomens skapelse av människan, är detta att hon har blivit ett kolossalt geni i tekniskt skapande, i teknisk fullkomlighet. Vad anser man om elektronhjärnorna och den mångfald andra maskiner? – Denna utveckling fortsätter stadigt, och man kan ju inte säga annat än att Gudomen förbättrar och förbättrar. Det är inte tekniken det är något fel med, det är skaparen av tekniken. Men Gudomen måste ju utveckla litet åt gången. Vi blir inte den fullkomliga människan som genom ett mirakel, på ett enda ögonblick. Det måste ta sin tid.
4. Den humana förmågans tillväxt
Vi kan iakttaga hur den tekniska utvecklingen nått upp till ett väldigt högt stadium. Men det är andra sidor hos människorna som ännu inte är så långt framme. Det är de sidor som representerar djuret, och som är nedärvt från det djuriska tillståndet. Det är hat och egoism. Det är habegär, avundsjuka och svartsjuka. Det är så många saker som är med om att förstöra förhållandet mellan människorna. Det bryter fram i deras natur och kommer ibland till utbrott i väldiga explosioner och hetsighet; ibland går de en längre tid och är hatfulla och kan inte komma ur det onda. Dessa sidor av människan har inte kommit så långt, men vi kan se att de också är under utveckling. Det är dessa ting vi måste titta på för att kunna bedöma om människan verkligen är underkastad en förvandlingsprocess, och där ser vi då att det finns människor som har kommit långt i detta att inte kunna nännas göra det onda. Detta att inte kunna nännas göra det onda, är detsamma som att man har kommit längre i skapelsen som Gudomens avbild. Det handlar ju om att komma fram till att ge liv, till att skapa glädje, ljus och lycka. Vi ser att människorna står på olika steg i detta, en del kan fortfarande nännas göra mycket ont, andra har nått fram till att inte kunna nännas göra på långt när så mycket ont, och på så sätt fortsätter utvecklingen. Detta kan ytterligare understrykas och bli till faktum genom att detta förfärliga lidande som människornas djuriska tendenser medför, skapar en ny förmåga hos människan, nämligen den humana förmågan.
5. Känsla och intelligens utvecklas på olika sätt
Intelligensen som människorna har utvecklat, och på vilken den tekniska utvecklingen är baserad, har inte något med känsla att göra. Människorna blir inte känslomässiga därför att de är mycket intelligenta. Så länge de har djuriska tendenser använder de i stället denna intelligens för att bli överlägsna andra, för att hävda sig, för att få makt och egendom och för att kunna förtrycka andra. Därför skall det till en annan förmåga, och denna förmåga kan inte växa på samma sätt som intelligensen. Den kan endast utvecklas genom de erfarenheter som människorna gör genom lidandena, sjukdomarna och genom allt det onda de har gjort mot sin nästa. Dessa tillstånd, som människorna därigenom kommer igenom, föder hos dem förmågan att känna lidande. De blir enormt medvetna om hur lidandena verkar. De kan bli så medvetna i att känna lidande att de kan uppleva nästans lidande i sitt eget medvetande. När man når så långt börjar man att inte kunna nännas påföra andra människor något ont. De intelligenta vet mycket väl att det gör ont när man är obehaglig mot sin nästa, men de vet det inte med hjärtat. De har inte denna förmåga, som säger dem att det kan man inte göra. De har inte detta som får dem att inte kunna nännas göra det. Därför kan man räkna med att alla de kalla intelligensmässiga väsendena har sin intelligens kvar ännu för att utlösa en hel mängd handlingar, som kan ge dem erfarenheter om hur man skall använda sin intelligens, och ge dem denna utveckling av förmågan att känna nästakärlek.
6. Skapandet av ett internationellt världsrike
Vi vet från gångna tiders vise och profeter, att det handlar om att man skall älska sin nästa. Kristus har ju sagt det hela i ett nötskal: "Du skall älska din Gud över alla ting och din nästa som dig själv. Det är hela lagens uppfyllelse". Det är det som är det fundamentala i dag under mänsklighetens mörka epok. Den kommer att leda till en hel del saker som vi också kan se. Vi ser att det har bildats ett FN, alltså det första försöket att bilda en världsöverhet. Denna världsöverhet är inte mäktig nog ännu, ty den skall nå fram till att även ha den militära makten. Vi ser de humana åtgärderna. Vi ser förmågan och viljan att hjälpa de underutvecklade länderna. Vi ser att det mer och mer växer fram till dessa tillstånd, och det kommer att sluta med att hela mänskligheten når fram till att utgöra ett folk och ett rike. Det kommer inte att vara mer än ett land i världen.
Det kommer inte att vara valutaproblem, och då kommer de besvärligheter, som i dag existerar i form av pengar, att försvinna från världen. Pengar, som är en värdemätare, utgör ju en maktfaktor med vilken människorna kan tillägna sig värden, förmåner och tillgångar som de i själva verket inte ger något för. Därför kommer pengar att försvinna från världen, och det enda värde i världsstaten kommer att vara människans förmåga att skapa. Alla människor kommer att gemensamt äga jordens rikedomar, metaller och olja osv. Det kommer inte att vara några koncerner, aktiesällskap eller privatpersoner som kan äga oljekällor, guldgruvor eller liknande. De ägs av hela världen. Men varje människa har förmågan att omvandla jordens rikedomar till glädje och välsignelse för människorna. Världsregeringen skall komma att arbeta med att ekonomisera allt detta.
Varje barn som kommer till världen kommer att få den högsta utbildning i det yrke där det har sin lust och sitt intresse. När människan når fram till detta stadium, kommer hon nämligen att arbeta med sin hobby. Världsstaten kommer att veta, att det inte är till gagn att sätta en människa på ett arbetsområde som hon inte har lust med. Därför kommer hon att kunna utvecklas bättre. Därtill kommer att arbetstiden blir precis så lång att den endast täcker hennes egen existens. Människan skall inte betala för sina barn eller sin äktenskapspartner. Inom loppet av den arbetsepok hon kommer att få, från det att hon är ca tjugo år till dess att hon inte längre skall arbeta, betalar alla för sin egen barndom, ålderdom och sina sjukperioder, så att ingen människa kommer att leva på andras bekostnad.
När det inte existerar pengar, finns det inte något som kan stjälas. Det finns inte något som har värde. Man kan inte köpa eller sälja. Man har endast sitt livspass genom vilket man har beviset för att man har utfört det arbete man skall utföra, och sedan har man tillgång till den rådande levnadsstandarden, och då kommer detta rike att bli ett strålande rike till glädje och välsignelse för alla människor.
Artikeln har gjorts utifrån en bandupptagning av ett föredrag som hölls på Institutet 1956 i samband med en filminspelning av Martinus i talarstolen med tavlan med huvudsymbolen som bakgrund. Styckerubriker och bearbetning av Ole Therkelsen har godkänts av rådet den 4/6 2004. Artikeln har ej tidigare varit införd i Kosmos.
Översättning: MR
Från Kosmos 2006-6
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.