M1651
Människans mentala kortslutningar
av Martinus

Väsendets kosmiska struktur
1. Det levande väsendet är inte identiskt med sin organism
Det finns två principer som vi alla är nära förenade med, det är "upplevelse" och "skapande". Det är förmågan att uppleva och förmågan att skapa som gör att vi framträder som levande väsen. Alltifrån att vi vaknar på morgonen tills vi faller i sömn på kvällen, kan vi inte undgå att uppleva och skapa. Även om man är sjuk och ligger i sängen, strömmar det upplevelser genom hjärnan, och vi skapar oss tankar och föreställningar som vi i högre eller lägre grad överför till skapande i fysisk materia. Det är denna upplevelse- och skaparprocess som utgör vårt medvetande eller psyke. Vi utgör alltså var för sig "något" som upplever och skapar livet genom ett medvetande. Det vi ser när vi betraktar varandra är inte detta "något", som vi kan kalla jaget eller skaparen och upplevaren. Vi ser däremot varandras organismer. Är då inte en sådan organism detsamma som jaget eller det levande väsendet självt? Nej, organismen kan omöjligt vara identisk med själva det levande väsendets jag. Organismen är ju en skapad företeelse, den är en produkt av en skapare. Men skaparen kan absolut inte i sig själv utgöra någonting skapat. En skapad sak kan inte uppfinna och utföra logiskt skapande. Ett hus, en bil, en symaskin eller en kostym uppfinner inte en kamera, en flygmaskin, en elektronhjärna eller en sputnik. Detta är solklart, så klart att man tycker det är nonsens att säga det. Icke desto mindre godtar människor en sådan absurd tankegång, när de accepterar den uppfattningen att det levande väsendet är identiskt med sin organism. När en konstnär eller tekniker skapar något, är det alltså endast en skapad sak som skapar något, om han skulle vara identisk med sin organism. Detta är fullkomligt ologiskt, ty den ena skapade företeelsen kan inte skapa den andra. En skapad företeelse kan bara bli till genom egenskaper som endast "något levande" kan ha. Vad är det för egenskaper? Det är förmågan att tänka, att planera logiskt skapande. Denna förmåga brukar vi kalla "intelligens".
2. Förmågeutvecklandet och dess redskap
Intelligensen är en förmåga som är av väldigt stor betydelse för människan, men den skulle vara helt utan betydelse om inte denna människa eller det levande "något" hade en förnimmelseförmåga genom vilken hon kunde uppleva och skaffa sig kunskap och erfarenheter. Men kunskap och erfarenheter skulle också vara av föga betydelse om det "levande något" inte hade den förmåga vi kallar minnet. Hur skulle det annars kunna hopsummera och återframkalla den kunskap eller de erfarenheter i sitt vakna dagsmedvetande som det har fått genom tidigare upplevelser? Utan ett sådant återframkallande skulle varje planering av logiskt skapande vara en total omöjlighet. Men förutom sin intelligens och sitt minne äger den tänkande människan också en högre förmåga, med vars hjälp hon kan uppleva den sida av livet som ligger bortom den fysiska världen och därför är helt otillgänglig för vanlig materialistisk, intelligensmässig forskning. Det är visserligen en förmåga som den jordiska människan ännu inte i någon särskild grad är i stånd att använda. Man kallar den "intuition", och den är mer eller mindre latent i den jordiska människans medvetande, men den finns där. När en människa "får" en ljus idé som slår ner i henne som en blixt, är det intuitionen som verkar. Hon vet bara inte att den kommer från ett annat plan än det fysiska, från idéernas värld, som är bortom det fysiska planet.
Eftersom utvecklande av förmågor och därmed skapande är en funktion, och funktionen endast kan äga rum genom redskap eller apparater, måste det "levande något" eller skaparen permanent vara i besittning av sådana redskap genom vilka det kan skapa och uppleva. Sådana permanenta redskap känner vi under begreppet "organ". Vi, vilket vill säga vårt jag eller ego, äger alltså organ för de många olika upplevelse- och skaparprocesser som tillsammans utgör hela vår livsupplevelse. Vi har fem sinnen: syn, hörsel, lukt, smak och känsla. Dessa sinnen är knutna till organ som i förening med de övriga funktionsorganen (hjärta, lungor, mage, njurar osv.) tillsammans är kombinerade i ett stort förnimmelse- och skaparredskap, vår organism. Av denna organism känner de flesta människor endast till den yttre fysiska delen, som vi betecknar som vår fysiska kropp. Men denna kropp utgör endast en enskild del av hela vår samlade upplevelse- och skaparapparatur.
3. Vår själsliga struktur: "Dags- och nattmedvetandet" är rotfäst i något högre
Förutom denna fysiska kropp har vi också ett annat område av nämnda apparatur, som är otillgängligt för de fysiska sinnena. Det är denna del som utgör det vi kallar själen eller psyket. Medan den fysiska kroppen till en viss grad utgör en dagsmedveten apparatur för människorna, utgör själen däremot en mer undermedveten apparatur. Själva dagsmedvetandet har emellertid inte sitt säte i den fysiska kroppen. Denna kropp är uteslutande ett organ för upplevelse och skapande, och dagsmedvetandet är rotfäst i den själsliga apparaturen, som också är säte för den del av människans medvetande som jag kallar "nattmedvetandet". Den skulle också kunna kallas "det psykiska dagsmedvetandet" i motsats till "det fysiska dagsmedvetandet", men eftersom den jordiska människan för närvarande endast har en drömlik förbindelse med denna del av sitt medvetande när hon är vaken på det fysiska planet, har jag valt att kalla den "nattmedvetandet".
Det fysiska dagsmedvetandet upplever vi när vi förnimmer genom den fysiska kroppens sinnen, nattmedvetandet upplever vi när den fysiska kroppen sover. Därigenom blir vår tillvaro ett liv i två världar. Den fysiska världen och den själsliga eller psykiska världen. Detta vårt liv i dessa båda världar skulle vara helt omöjligt om inte hela vår fysisk-själsliga organism med alla dess fysiska och själsliga organ var knutet till något ännu högre, som vi måste beteckna som det levande väsendets "övermedvetande". Detta övermedvetande är till en viss grad ett med det evigt upplevande och skapande "något", som är bortom allt vad som är tillgängligt för direkt förnimmelse och upplevelse, alltså vårt evigt existerande jag eller ego. Det område av detta jag som utgör dess övermedvetande kallar jag det levande väsendets "ödeselement", därför att det har till uppgift att bevara hela vårt erfarenhetsmaterial, våra förmågor och anlag i form av "talangkärnor". Talanger, förmågor och kunskap som vi har upplevt eller tillägnat oss, men som vi för tillfället inte har användning för i vårt dagliga liv, bevaras här, och härifrån kan detta material åter föras tillbaka till det vakna dagsmedvetna livet när det blir användning för det, det vill säga när det passar in i vårt ödesskapande att använda det. Hela det levande väsendets ödesmönster av orsaker och verkningar har sin rot i övermedvetandets kombination av talangkärnor, därför använder jag uttrycket "ödeselementet".
4. Övermedvetandets struktur
I ödeselementet och därmed i övermedvetandet finns också vår eviga organuppsättning för själva livsupplevelsens möjlighet. Denna organuppsättning är talangkärnorna för avgivande och mottagande av energi, två poler av vilkas inbördes förhållande allt utvecklande av liv och all upplevelse beror. Det är det levande väsendets "maskulina pol" och "feminina pol". De ligger till grund för allt kontrastskapande och därmed för all förnimmelse. Genom dessa båda poler skapas allt mörker, krig, hat, sorg och lidande alltifrån de minsta till de största förnimbara företeelserna, liksom det också är genom dessa polers konstellation som det högsta ljuset, det högsta välbefinnandet, den starkaste kärleken och den mest intensiva salighetsupplevelsen kan skapas. Utan dessa båda polers existens skulle all livsupplevelse vara totalt omöjlig. Det är alltså genom polernas olika konstellationer i de levande väsendena som dessa befinner sig på olika stadier i de kosmiska spiralkretsloppen. Konstellationerna mellan polerna avgör om det levande väsendet framträder som växt, djur eller människa eller utgör en ännu högre livsform. Det är naturligtvis också dessa båda poler som bestämmer väsendets framträdande som hankönsväsen eller honkönsväsen eller som ett väsen som har balans mellan polerna och därför framträder som ett dubbelpoligt väsen.
Till övermedvetandets område hör ännu en evig faktor. Den är förbindelseledet mellan vårt övermedvetande och undermedvetandet med dess själsliga och fysiska organstruktur. Över- och undermedvetandets apparatur fungerar nämligen endast på grund av en särskild energi, som jag kallar "moderenergin". Denna energi liksom var och en av övermedvetandets existerande apparaturer är eviga, oföränderliga realiteter, som gör det levande väsendet till en evig skapare och upplevare. De är inte resultat av uppfinningar, fantasi eller tänkande hos en skapare, de är en del av skaparen själv. De undermedvetna själsliga och fysiska apparaturerna, organen och kropparna däremot är resultat och verkningar av moderenergin, polernas och talangkärnornas inbördes förhållanden. De är skaparens självskapade instrument uppbyggda av psykisk och fysisk materia. Genom dessa instrument kan skaparen ytterligare skapa i materien, såsom den jordiska människan gör och som högre utvecklade väsen än människan gör i långt starkare grad. Och genom de själsliga och fysiska kropparna försiggår också allt det som vi kallar upplevelse. Utan sin undermedvetna struktur, i varje fall utan den själsliga delen av den, skulle skaparen inte ha något att skapa och uppleva genom. Och även om dessa psykiska organ liksom de fysiska är "skapade företeelser" och därför har en början och ett slut, är det levande väsendet i stånd att genom sitt övermedvetande skapa nya och kanske ännu bättre instrument att uppleva och skapa genom.
5. Uppbyggnad och nedbrytning
Eftersom det levande väsendets jag och dess övermedvetande inte utgör resultat av en skapare, kan de inte vara identiska med skapade ting, och därför kan de inte heller som andra skapade ting direkt förnimmas och upplevas av den jordiska människan. Men genom de för sinnena tillgängliga skapade tingen, såsom väsendenas fysiska organismer med deras invecklade men geniala struktur, kan övermedvetandets och jagets eller skaparens existens teoretiskt erkännas av den utvecklade jordiska människan. Den verkliga, absoluta upplevelsen av jagets och övermedvetandets eviga existens kan endast ske genom den högsta förnimmelseförmågan, intuitionen, men den kommer inte till verkligt dagsmedveten funktion hos den jordiska människan förrän denna har nått en långt högre kapacitet av mänsklig moral och humant uppträdande i sitt dagliga liv än vad hon nu representerar.
Genom vårt jag och vårt övermedvetande, vars apparatur finns utanför tid och rum, utgör vartenda levande väsen en outplånlig, evig individualitet, som i all evighet kan skapa åt sig nya själsliga och fysiska kroppar för manifestation av liv och skapande upplevelse. Men liksom det levande väsendet kan bygga upp, kan det också bryta ned, och på sitt nuvarande utvecklingssteg bryter den jordiska människan nästan ned mer än hon bygger upp. Vad är våra otaliga lasarett och sjukhus, liksom mentalsjukhus och hem för utvecklingsstörda annat än "koncentrationsläger" för nedbrutna fysiska och själsliga organismer? Man försöker "lappa ihop" och "reparera" så gott man kan, och det är på sätt och vis beundransvärt vad tålmodiga och skickliga läkare och sjuksköterskor uträttar. Men så länge människan inte känner till sin egen kosmiska struktur, är och förblir det endast lappverk som kan utföras. För att en sjukdom ska kunna avlägsnas, måste man avlägsna dess orsak, och alla sjukdomars orsaker, även de fysiska sjukdomarnas, finns i den själsliga strukturen, i vilken det uppstått spänningar och kortslutningar, därför att – och detta är den djupaste orsaken – vissa talangers och förmågors utstrålning från övermedvetandets talangkärnor direkt motarbetar varandra i stället för att arbeta till gagn för helheten.
Väsendets förmåga till nedbrytning och uppbyggnad
6. Jaget, övermedvetandet och materien utgör en oskiljaktig enhet
Bakom den del av det levande väsendet som vi direkt eller indirekt upplever med våra fysiska sinnen finns en för sinnen och intelligens otillgänglig del. Vi kan också säga att det bakom den tids- och rumsdimensionella organismen och själen (ty själen är också tids- och rumsdimensionell, om än på ett annat sätt än den fysiska kroppen) finns en icke tids- och rumsdimensionell del av väsendet: dess jag och dess övermedvetandeapparatur. Om övermedvetandet kan man utifrån den högsta analysen inte säga annat än att det är "något som är". Det är en evig, oföränderlig kosmisk princip. Det har alltså samma analys som jaget, och därför är jaget och övermedvetandet tillsammans en oskiljaktig enhet. Det är denna enhet som utgör det verkliga levande väsendet bakom organismens själsliga och fysiska områden. Det är det levande väsendets absolut fasta punkt, och det är utifrån denna fasta punkt som det åter och åter kan bygga upp nya organismer i psykisk (strålformig) och fysisk materia.
Det levande väsendet kan alltså aldrig dö. Dess fysiska kropp kan dö, ty den är tidsdimensionell och är underkastad begreppet början och slut. Men hur förhåller det sig då med dess själsliga organism? Kan den dö? Eftersom den är tidsdimensionell är också den underkastad början och slut, och då måste väl också den kunna dö? Här är det nog bäst att inskjuta att den jordiska människan i allmänhet fullkomligt missförstår vad det man kallar "död" egentligen är. Man uppfattar döden som ett slags tillintetgörelse, men ingenting av det som är kan tillintetgöras, detta gäller också materien. Materien i sig själv är också en evig realitet, om vilken man i den högsta analysen inte kan säga annat än att den är "något som är". Den har alltså samma analys som jaget och övermedvetandet och är tillsammans med dessa båda andra eviga livsfaktorer en oskiljaktig enhet. Men materiens eviga natur är den att den är det evigt föränderliga, det vari förvandling kan ske på grundval av eviga lagar och principer.
7. Förvandling, tid och evighet
Både det vi kallar "befruktning" och det vi kallar "död" är verkningar av jagets förvandlingar av materien. Men jaget skapar naturligtvis inte bara förvandlingar i fysisk materia. De fysiska förvandlingarna är i själva verket sekundära i förhållande till jagets förvandling av psykisk eller strålformig materia. Det levande väsendets själsliv är ju ständigt i rörelse. Tankar, känslor, minne och intuition är alltsammans former av rörelse. Och det är samtidigt förvandling. Hur mycket förvandlas inte en människa rent psykiskt från barndom till mogen ålder? Denna förvandling beror på jagets rörelse av den psykiska materien. Att de själsliga organen är underkastade början och slut, upplevs inte av det levande väsendet som någon "död", utan just som vad det verkligen är, en förvandling, där det är början och slut, men där varenda avslutning avlöses av en ny början.
Om jaget och övermedvetandet ska kunna skapa något som helst, kan detta skapade absolut inte vara något som är evigt, då skulle det omöjligt kunna skapas. Om det var evigt, skulle det inte heller kunna bilda den nödvändiga kontrast till det eviga jaget varigenom det är möjligt för jaget att uppleva sin egen existens. Om en företeelse inte markerar någon avvikelse från en annan företeelse, är den totalt otillgänglig för förnimmelse. Därför måste det eviga "något" för att kunna uppleva och skapa ha förmåga att skapa den begränsning av "något" (den eviga materien) varigenom det kan ha början och slut. Men genom att skapa en början och en avslutning av "något" uppstår det förhållandet mellan början och slut som vi kallar en "tidrymd". Från företeelsens uppkomst till dess undergång har den blivit så och så "gammal", den har blivit tidsdimensionell. Men tiden är på detta sätt något som det levande väsendet självt skapar genom att skapa begynnelser och avslutningar, som blir orsak till nya begynnelser. Tiden blir den faktor varigenom det är möjligt att markera evigheten och därmed uppleva den. Därigenom uppstår "det eviga nu" som gör det möjligt för det levande väsendet att uppleva sig självt i motsats till något annat.
8. Materien
Varje skapad företeelse måste byggas upp av något material, vare sig den är psykisk eller fysisk. Man kan inte skapa något av ingenting. Men arbets- och skaparmaterialet finns ju också som tidigare omtalats som en evig realitet. Moderenergin finns i sex grundvariationer av energi, vilka jag kallar: instinkt, tyngd, känsla, intelligens, intuition och minne. Dessa sex grundvibrationer av moderenergin eller som jag kallar dem "sex grundenergier" står i all evighet till de levande väsendenas förfogande, därför att alla levande väsen i sitt ödeselement äger permanenta talangkärnor eller som jag kallar dem "spiralcentra", utifrån vilka det ständigt är möjligt att kombinera dessa energier i nya materie- eller ämnesvariationer, som dels bildar psykiska och fysiska organ och kroppar, dels, med organ och kroppar som apparatur, framträder som en skaparprocess utanför det levande väsendets eget psykiska och fysiska område.
Men om materien kan det sägas mer än att den är en evig realitet. Materien eller stoffet visar sig för den jordiska människan i fyra grundvariationer: fasta, flytande, gasformiga och strålformiga materier. Skillnaden mellan dem är inte en art- utan en gradskillnad; man kan säga att de är mer eller mindre bunden energi. Dessutom skiljer man inom den fysiska vetenskapen mellan organisk och oorganisk materia, det vill säga levande och "död" materia. Från en kosmisk synvinkel måste man se något annorlunda på det. All materia består av mikropartiklar, som är levande mikroväsens organismer, och skillnaden mellan vad vi kallar "organisk" och "oorganisk" materia är kosmiskt sett den att medan den organiska materien, som vi uppfattar som levande, består av mikroorganismer som tillhör väsen som har dagsmedvetande på det fysiska planet, består den oorganiska materien eller mineralmaterien av mikrokraftcentrum som tillhör mikroväsen som inte har fysiskt dagsmedvetande. Dessa kraftcentrum är i själva verket också ett slags organismer, genom vilka deras upphov sänder in undermedvetna automatfunktioner på det fysiska planet. Men eftersom ifrågavarande upphov inte kan reagera, känna eller förnimma genom dessa organismer, uppfattas den materia som de tillsammans utgör som "död" materia, vilket endast är uttryck för bristande kunskap om den kosmiska verkligheten.
9. Den jordiska människan som makro- och mikroväsen
All materia, antingen den sedd i den jordiska människans perspektiv är fast, flytande, gasformig eller strålformig eller den kallas organisk eller oorganisk, består av levande mikroväsens organismer och kraftcentrum. Allt är levande, därför att universum består av levande väsen inuti levande väsen, som skapar universum och materier för varandra. Den jordiska människan är på samma gång både makro- och mikroväsen, eftersom dess organism, såväl den fysiska som den psykiska delen, bildar ett fysiskt och strålformigt universum för myriader av levande mikroväsen, som lever, rör sig och är till, än som fysiska celler, molekyler, atomer osv., än när de är "döda", som strålformiga partiklar i den jordiska människans psykiska organstruktur. Samma betingelser gör sig gällande i den jordiska människans förhållande som mikroväsen i jordklotets, solsystemets och vintergatsystemets fysiska och strålformiga organismer, ty också dessa himlakroppar med sin utstrålning är bärare av levande väsens skapar- och upplevelseförmåga. När vi är fysiskt inkarnerade, är vi fysiska partiklar i dessa makroindividers fysiska kroppar, när vi är "döda" är vi strålformiga partiklar i deras psykiska kroppar och har alltjämt individuellt medvetande, om än inte fysiskt dagsmedvetande, innan vi åter skapar en organism i fysisk materia med hjälp av det material som ett par blivande föräldrar ställer till vårt förfogande.
Vi kan alltså ständigt, så länge det ännu passar in i vårt öde att inkarnera i en fysisk värld (och det gör det tills vi har lärt oss att övervinna alla former av disharmoni), skapa oss nya fysiska kroppar. Vi kan bygga upp, men vi kan också bryta ned, ty uppbyggnad och nedbrytning är de två principer som förorsakar all förvandling i materien, såväl den fysiska som den psykiska. Nedbrytning är nödvändig för att något nytt och bättre ska kunna byggas upp, det är logiskt. Men det är ju i allmänhet inte logiskt att riva ett förhållandevis nytt hus, ja, kanske ett helt nyuppfört. Och ändå ser man tusentals exempel på att något sådant äger rum bland människorna i dag. De "hus" jag här tänker på är människornas egna fysiska kroppar. Hur många av dessa "hus" bryts inte ned medan de är förhållandevis nya, helt nya eller kanske till och med medan de är under "uppförande" i moderlivet? Hur många är inte hela eller halva "ruiner", även om de alltjämt är bebodda? De riktiga husen som människorna bor i, förstörs ibland helt eller delvis genom brand på grund av elektrisk kortslutning. Detta sker dock lyckligtvis inte så ofta. Men de "boningar" som människornas egna fysiska kroppar utgör för deras själsliv och deras ande är alla mer eller mindre förstörda av elektriska kortslutningar. Friska och krya människors kroppar är inte mer förstörda än att de känner det som en naturlig trötthet på kvällen, ett tillstånd som försvinner efter en natts god sömn, då det naturliga slitaget på nervsystemet eller "ledningsnätet" repareras. Men har det inte efter hand blivit vanligt att människor på morgonen inte känner sig utvilade och att de under dagens lopp känner sig trötta och ur form? Slutar inte detta tillstånd ofta med en fysisk eller psykisk sjukdom? Antingen som ett plötsligt slag eller som lång tids krasslighet och benägenhet för opasslighet, smärtor, yrsel osv.? Inte ens äldre människor skulle behöva lida under allt detta om de hade iakttagit lika mycket psykisk eller mental hygien i sitt liv som det har varit naturligt för dem att utöva fysisk hygien. Men det är ju inte blott äldre människors kroppar som kan vara en ganska dålig "boning" för medvetandet. Människor i mogen ålder, då de skulle stå på sitt nuvarande livs höjdpunkt, unga människor, ja, små barn kan man finna på sjukhus och lasarett, nedbrutna till kropp och själ. Varför är det så, och vad kan man göra för att råda bot på det?
10. Mental hygien
Som tidigare nämnts utför läkare och sjuksköterskor ett stort och skickligt arbete, men det är som regel endast fysiska reparationer och lagningar som de kan göra. Det verkliga botandet är förebyggande, och det är något som endast väsendet självt kan göra. Det kan försöka undgå mentala kortslutningar. Mentala kortslutningar är som tidigare nämnts ett resultat av att utstrålningar från vissa talangkärnor i övermedvetandet via de psykiska och fysiska organen motarbetar varandra i stället för att samarbeta. Detta ger mentala konflikter, genom att motstridande tankar och känslor så att säga försöker dräpa, underminera eller avlägsna varandra. Det är naturligt att det är på det sättet, eftersom den jordiska människan är ett övergångsväsen från djur till riktig människa och hon ännu besitter en hel del talangkärnor som utvecklats genom djurriket och primitiva naturmänniskotillstånd, samtidigt som hon har begynnande mänskliga eller humana talanger, av vilka en del kanske ännu endast är på A-stadiet eller önske- och begärstadiet, medan enstaka har blivit till en begynnande förmåga eller B-stadiet. Men eftersom de djuriska talangerna ska degenerera från ett C-stadium eller ett genialt stadium, där de fungerar som automatfunktion, är det rimligt som Paulus sa, att det goda han ville, det gjorde han inte, och det onda han inte ville, det gjorde han. Men hur kan ett naturligt tillstånd, det förhållandet att vi är övergångsväsen, leda till något onaturligt: mentala kortslutningar, stress, nervsammanbrott, sinnessjukdom, magsår, hjärtsjukdomar, cancer och mycket annat? Därför att människan skapar alltför stora spänningar i sitt nervsystem, antingen genom att fanatiskt kräva alltför mycket av sig själv på en gång eller också genom att ge efter – också i alltför stark grad – för svartsjuka, avund, vrede, irritation, besvikelse och liknande mentala tankeklimat, som är en så grov tankemateria, att det ämne som människornas nervtrådar och vissa andra organ består av och som nu är vana att vibrera på våglängd med människans konstruktiva idéer och humana känslor, bryts ned av de grova vibrationerna. Från den ena inkarnationen till nästa är det också möjligt att så ett nedbrytande öde genom att fördärva sina talangkärnor för uppbyggnad av en ny fysisk kropp genom storkonsumtion av alkohol, tobak och narkotika. Detta kan i värsta fall leda till att man föds utvecklingsstörd i nästa liv, ett tillstånd som dock också endast är tillfälligt, även om det kan dröja flera inkarnationer innan man åter har förmåga att bygga upp ett normalt nervsystem och en normal kropp. Det viktiga i livet är alltså att försöka att inte tänka illa om andra, utan tvärtom att förlåta dem. Att försöka se det positiva i varje situation, bland annat vad man kan lära av den. Att älska Gud över allting och sin nästa som sig själv, det är hela lagens uppfyllelse, heter det, och det är den bästa mentalhygien som finns, det mest ofelbara medlet mot mentala kortslutningar. Gud är hela det levande universum, vars skapande kärlekskrafter finns överallt och kan ge människan kraft, idéer och tålamod, om hon i bön öppnar sig för dessa krafter. Och då vår nästa är Gudomens organ, älskar vi också Gud genom att älska vår nästa. Sig själv älskar man genom att rena sig från mörka känslor och tankar, liksom man tvättar sin kropp. Det är av allra största betydelse att människan lär sig att hon i själva verket är herre över tid och rum, att hon kan förvandla sitt eget och efter hand hela mänsklighetens öde genom att övervinna de animaliska krafterna i sitt sinne, som när de intellektualiseras blir till "djävulsmedvetande", som skapar sådana spänningar i ett annars förfinat nervsystem, att resultatet kan bli inte blott små kortslutningar, utan katastrofala mentala tillstånd som det kan ta flera liv att bygga upp igen.
Från ett föredrag hållet på Martinus Institut måndagen den 17 oktober 1960. Senast infört i Kosmos nr 9/1994. Bearbetat av Mogens Møller.
Översättning: Rolf Nordström
Från Kosmos 2015 (1)
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.