M1762
Den nya världskulturen efter ragnarök
Av Martinus
1. Förlåtelse är grunden för en ny kultur
Det har sagts att man ska förlåta alla, men det kan man inte börja skapandet av en ny kultur med. Många är inte inställda på att man ska förlåta, och det är ju klart att det kan de heller inte vara. Men förlåtelsen är den väsentliga punkten i det fullständiga avskaffandet av hämnd och vapen, som efter hand kommer att bli totalt förbjudet. Det är klart att det kommer att diskuteras länge. Folk kommer att säga att man inte kan undvara vapen, men det kan man. All vapenfabrikation, alla krig, all hämnd kommer att försvinna. Det blir en väldig förvandling, den största som över huvud taget kan komma jordens befolkning till del.
Varför skulle man inte lika gärna kunna göra en "förlåtelsekultur" som man kan göra en "icke-förlåtelsekultur"? Det är klart att man lika väl kan göra en kärleksfull värld som man kan göra en djävulsvärld. Bägge delar måste skapas, för annars kan man inte uppleva någonting. Om man inte själv upplever mörkret, har man inte detta som erfarenhet. Så länge man endast har det från andra som har berättat om det, har man inte nått så långt. Det finns ju tusentals människor som är mycket humana, men som inte är färdiga med att dricka alkohol och röka tobak och allt det där. Det tar sin tid, men de kommer att vänja sig av med alla dessa ovanor.
2. Under det kommande ragnarök kan döden vara en räddning
De människor som har nått fram till att inte stjäla, mörda, gå i krig och göra onda handlingar, behöver inte vara rädda för ragnarök. Det betyder inte att de inte kan drabbas av döden, eftersom den kan vara den enda räddningen för dem. Döden är ju en födelse. När ragnarök rasar, husen faller ihop, vulkaner får utbrott och allting störtar samman, då kan de som inte ska ha den karman i många fall inte räddas på annat vis. Det finns ju så många som bor vid sidan av varandra. En ska kanske ha en förfärlig karma, medan den andra inte har denna karma till godo. Då skulle det kunna bli ett orättvist öde. Men det är ju där som döden är en lika god räddning, som den är en avslutning på det fysiska livet.
Låt oss till exempel säga att en man som ska bli soldat är fullständigt emot detta att döda, men han tvingas till att vara med i kriget. Då händer det mycket ofta att han blir skjuten för att bli räddad. För genom att bli skjuten, kommer han in i en högre värld där han inte ska döda. En sådan man, som kommer in på det sättet, är ju i hög grad i ljuset på detta andra plan. Därför kommer en massa människor att räddas från ragnarök genom att de dör. Det låter kanske märkligt. Det finns så mycket som skapar skepsis, men jag är tvungen att säga det, därför att det är så. Det är ju solklart att de som inte har mörk karma till godo, inte heller ska ha det. Och hur skulle man annars kunna skilja ut dem från varandra?
3. Kulturmiljöer för människor som inte är utvecklade för att leva i en normal kultur
I den nya världsepoken måste man skilja ut de människor som inte är tillräckligt utvecklade för att leva i en normal kultur. Det måste göras en kulturmiljö som passar deras lägre steg, så att de också kan uppleva livet normalt [red.: se Livets Bog, del 7, st. 2400]. Men de måste vara under kontroll så att de inte kan komma att mörda, döda, begå sexuella övergrepp och allt det man nu straffar dem för. Men det kommer inte att vara så många av dem i den nya världsepoken. De som inte kan bli bättre genom ragnarök föds ju inte längre på jorden, för de kan inte komma i kontakt med kristusmedvetandet eller det högre plan som jorden blir upplyft till. En massa människor kommer ju att bli omvända, men det finns också många som är så långt nere att de inte blir stort bättre efter ragnarök. Och de måste då fortsätta på ett klot där de kan uppleva mer ragnarök.
De dräpande och för människorna farliga djuren kommer också att försvinna till klot där de hör hemma.
4. Framtidens bostadsförhållanden
Jorden kommer att bli mindre befolkad efter ragnarök. Det kommer också att födas färre barn efter hand som polförvandlingen fortskrider. Fram till det nya världsriket kommer det att bli färre och färre äktenskap, också papperslösa, därför att mannen och kvinnan kommer att bli mycket lika. Man kommer inte att tala om män och kvinnor, utan om människor.
Alla dessa tvåpoliga människor bor inte i hus, de bygger stora palats, där de har gemensamma arrangemang, gemensamma måltider, underhållning och biografer. Det blir gemensamt och mycket billigare.
I dag dör många människor på grund av sjukdom, men då kommer alla att uppnå en hög ålder för att de kommer att leva sunt. Kosten vid de gemensamma måltiderna i de gemensamma palatsen kommer att lagas i enlighet med de högsta hälsoföreskrifterna, som bygger på de högsta andliga erfarenheterna.
I framtidsstaten kommer man inte att bo i städer, utan i stora palats med stora parker och skogar omkring sig. Och det kommer inte att se ut som städer med gator och slumkvarter. Det kommer att ordnas efter den högsta fullkomligheten.
5. Framtidens arbete och administration
Åkrarna kommer inte att odlas för att ge foder åt djuren, utan för att ge föda åt människorna. Det kommer också att finnas växtarter som man inte känner till i dag.
De grova formerna av arbete som man har i dag, säger man farväl till. Det kommer endast att vara sådant som är mycket lätt att göra. Man kan faktiskt inte överdriva detta att arbeta. Det blir inte något hårt arbete, därför att det kommer att göras maskiner och datamaskiner som kan göra det hela. Det är uppfinningar på väg som man alls inte kan fatta i dag.
Människorna kommer att få sin arvedel av jorden. De får det inte utdelat på så sätt att varje enskild människa tilldelas ett stycke jord, utan det administreras av en gemensam överhet. Man kommer att räkna ut hur mycket varje människas liv kostar, och hur mycket arbete som ska till för att hon ska få en ordentlig levnadsstandard. Hon får sedan ett arbetskort som motsvarar det beloppet.
Framtidens levnadsstandard kommer till och med att ligga över den levnadsstandard som miljonärer lever på i dag, så det kommer inte att vara brist på något. Om man till exempel tänker sig att en man efter gällande levnadsstandard har en bil – om de över huvud taget har bilar vid den tiden; det tvivlar jag lite på – och gärna vill ha en till, så kan han lätt få det. Arbetsmyndigheterna vet hur mycket en bil kostar. Den kostar kanske två eller tre arbetstimmar, och då ska han bara arbeta de extra timmarna. Det finns ingen brist på något, jordklotet är så omåttligt rikt utrustat.
Det förekommer inga pengar. Det finns endast arbetskortet, och det kan man inte sälja, det är liksom ett pass som endast gäller för personen ifråga. Det kommer inte att ske något bedrägeri, och det blir inga strejker.
6. Materialisation och dematerialisation
Det världsrike, som är skildrat i fjärde kapitlet i Livets Bog, är så att säga porten in till det riktiga riket, till det andliga riket. Innan man når in till det riktiga riket, kommer man visserligen in på det andliga planet mellan liven, men det är på mindre utvecklade områden där man är för att uppleva, vila och stärka sig, innan man ska födas igen.
När människorna når fram till världsriket, börjar de första komma till världen utan att födas, genom materialisation. Där ser man då andar och människor sitta vid samma bord och samtala. Där går den fysiska världen mycket in i den andliga världen, och där får de kosmiskt medvetande och blir kristusväsen.
De kommer alla att vara stora konstnärer. De som inte har kosmiskt medvetande är på väg mot det, och det måste vara lätt att vara på väg mot det när de är omgivna av många höga väsen. De ser dem plötsligt komma fram, ser dem materialisera och dematerialisera sig. Då försvinner den skepsis som psykiskt kan hålla dem tillbaka.
7. Skepsis är ett stort hinder för att kunna göra mirakel
Det är denna väldiga skepsis som är orsaken till att människorna inte kan göra mirakel och liknande. Det vill säga, det är en del av orsaken, för även om de inte vore skeptiska, så är de ännu inte utvecklade för att kunna göra det. Men skepsis är ett stort hinder för dem som börjar kunna göra mirakel. Det är ju detta att de inte kan tro på det. Kristus säger: "Det var din tro, som hjälpte dig." Hela tiden manar han till tro. Han måste ju veta det, för han visste ju att han kunde göra det. Han hade ingen skepsis. Därför visste han att havet lystrade till honom, att han kunde upphäva tyngdkraften. När jaget i människorna får hela sin makt, då är hon herre över all rörelse. Därifrån kommer all rörelse i livet, och därifrån kan man förklara alla mirakel. Jaget i de levande väsendena har ju hela makten när de har blivit kristusväsen.
8. Gudomens primära medvetande
På det verkligt andliga planet får man en miljonårig tillvaro, om man nu kan uttrycka detta i siffror. Här finns alla de väsen som har blivit kristusväsen. De har inte några särskilda kroppar. Kroppen blir till genom tanken, och sett på det sättet är det inte något mellanrum mellan jagen, de är alla centrum i Gudomens jag. På det plan, där kristusväsendena hör hemma, är det precis som om aurorna kommer att hänga ihop. De har ju allesammans allmakt, allvetande och allkärlek. Det blir således en allmakt, ett allvetande och en allkärlek. De bildar det tillsammans. Och det är Gudomen, och därför är Gud allestädes närvarande.
Människorna är redan jordens hjärnceller, men de blir alltså Gudomens medvetandeceller. Det blir de under långa, långa tider, innan de återigen ska igenom salighetsriket och födas i en ny spiral, där de så växer igen. I varje spiral upplever de mörkrets kulmination, och så upplever de ljusets kulmination, och så går de in i en ny spiral igen och på det sättet tas allting i bruk.
Evigheten existerar inte som ett tom rymd, där det inte finns något. Klot och stjärnor skapas inte ur ett intet genom en explosion i ett tom rymd. Nej, rymden är uppfylld! Som barn tänkte jag: "Vad kan det vara för något månne – hela världen?" Men det är alltså en evig realitet, ett evigt levande väsen. Och detta levande väsen är hela tiden allvetande, allsmäktigt och allkärleksfullt, därför att det i sitt primära medvetande endast har väsen i sig av denna nivå. De växer upp och får detta allvetande, denna allmakt och allkärlek när de blir kristusväsen, och så utgör de Guds primära medvetande tills de börjar degenerera igen. Detta kretslopp säkrar att Guds medvetande alltid är på högsta nivå. Det är inte som med oss andra. Vi har en tid när vi ska vara borta, när vi ska ned för att lära oss igen. Men Guds medvetande fungerar 100 procent fullkomligt oavbrutet, och därför fungerar det oavsett hur man ber till Gud, för Gud är överallt – i alla människor, i alla växter, i allting.
Artikeln är baserad på en bandavskrift av Martinus uttalanden på ett rådsmöte den 16 december 1980, mindre än tre månader före hans bortgång den 8 mars 1981. Bearbetningen av bandavskrift, titel och mellanrubriker av Ole Therkelsen är godkänd av rådet den 4 juni 2004. Första gången införd i Kosmos nr 8/2006. Översättning: Mona Rehn. Bearbetad 2023. Artikel-id: M1762.
Från Kosmos 1-2023
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.