M0191
Finns det en andlig värld?
av Martinus
1. Ett "något" ger sig till känna genom kroppen
Jag har tidigare påpekat det ologiska i att ett väsen helt skulle upphöra med att existera, bara därför att det mister eller skils från sin fysiska kropp. När man står vid ett lik kan man direkt se att det är "något" som inte längre gör sig gällande i denna kropp, varför det just ligger där som ett "lik". Ja, detta "något" är ingenting man fysiskt kan se, men det har man ju i själva verket aldrig kunnat. Vi har bara sett det genom den rörelse, funktion och kraft som kom till uttryck genom denna kropp, innan det blev ett "lik". Kroppen eller organismen var alltså det redskap, den materiekombination, genom vilken nämnda "något" gav sig till känna. Kroppen eller organismen är alltså i själva verket endast en reaktion av detta "något". Då vi blir vittne till en människa som "levande" och som "lik", blir vi alltså vittne till att något, som förr vibrerade genom kroppens materia och höll dess organ i funktion, nu inte längre ger sig till känna eller avslöjar sin existens genom kroppen. Därför ligger den där som en död materiemassa som är på väg att upplösas. Men var har den materiemassan i verkligheten kommit ifrån? – Den håller nu på att upplösas, men det är ju ett faktum att det har funnits en tid då den inte var samlad i den kombination som nu ligger där som ett lik. De olika ämnena eller materierna har alltså givits tillbaka till det frigjorda tillstånd som de ursprungligen har varit i. Vid en kemisk analys visar det sig att samma materia i verkligheten endast består av en serie kemikalier, exakt samma ämnen som finns i en mångfald i materien utanför kroppen. Vad är det då som föranlett att några bestämda materiearter eller kemikalier plötsligt tas från sina platser i livet eller naturen och omplanteras i en särskild bestämd organisation, där de var och en får spela sin särskilda roll i ett logiskt eller ändamålsenligt samarbete? – För vem eller vad är detta ändamålsenliga samarbete avsett? –
2. Det osynliga något, som döljer sig bakom kroppens alla ändamålsenliga funktioner, är livets eviga upphov och livsmysteriets innersta kärna
Ja, är vi inte här vid gränsen för den fysiska världen? – Att det måste vara avsett för ett "något" kan vi ju inte komma ifrån med mindre än att vår tankeförmåga är abnorm eller primitiv. Vartill en mage med dess förmåga att smälta maten? Varför smak- och luktsinne? Varför ögon och öron? Ja, varför armar och ben? Varför händer och fötter? Tror man att något av dessa organ är till för sin egen skull? Är det inte ett faktum att alla dessa organ är förbundna genom ett ändamålsenligt samarbete, som utlöses i ett samlat resultat? – Men för vad eller vem är detta resultat avsett? – När ingen av de nämnda organen är till för sin egen skull, måste de ju vara till för att utnyttjas av något annat. Och fakta visar ju också att de blir utnyttjade. Det är ju detta nyttjande som betingar att vi ser kropparna gå omkring som "levande väsen". Men vi har inte kommit till gåtans lösning. Vi har endast kommit till det faktum att en serie kemikalier tas från sin plats i naturen, och på ett ändamålsenligt sätt bearbetas och placeras i organismen eller kroppen. Det är likaså ett faktum att denna kropp utgör ett samlat ändamålsenligt resultat, genom vilket något osynligt kan ge sig till känna. Vi måste här komma ihåg att av allt det som är synligt i kroppen, finns det inte något som helst som är självständigt. Det är underordnat en högre instans. Denna högre instans är helhetens väl. Men denna helhetens väl, alltså det samlade resultatet av alla organfunktioner i kroppen, kan alltså inte vara avsett för något synligt. Ja, vi har visserligen inte nämnt hjärnan. Men det är väl ingen med framskriden intellektuell utveckling som inte förstår, att hjärnan är ett lika underordnat organ som alla andra organ i organismen? Den är precis som dessa uppbyggd av kemikalier för att uppfylla ett syfte. Men när den är uttryck för en ändamålsenlig skapelse, avslöjar den sig som underordnad en redan existerande skapare. Men då ingen av de synliga organen i organismen eller kroppen kan vara denna skapare, blir det här till faktum att denna skapare i sig själv är osynlig.
Det har samtidigt blivit ett faktum att organismen i sig själv inte är denna skapare, utan blott ett uppbyggt redskap genom vilket den annars osynliga skaparen kan ge sig till känna eller göra sig gällande på det fysiska planet. Detta faktum är så mycket orubbligare, eftersom det över huvudtaget inte existerar någon som helst manifestation eller synliggörelse, som inte utgör en verkan utlöst av ett osynligt upphov. Detta osynliga upphov är alltså skapelsens första orsak, oavsett om det är en människas, ett djurs eller en växts organism eller om det är själva jordklotet, solen eller andra himlakroppar. Ty även dessa sistnämnda kroppar är ändamålsenligt sammansatta och utlöser ett slutligt ändamålsenligt resultat. Att detta resultat måste vara till för ett levande upphov, torde ju vara självklart. Vartill annars ändamålsenligheten? Det behöver ju inte vara ändamålsenligt för något som är "dött". Och här är vi vid livsmysteriets innersta kärna. Vi är nödsakade att erkänna närvaron av ett osynligt "något" bakom alla levande väsen, bakom alla manifestationer, bakom naturens såväl som bakom våra egna. Detta osynliga "något" är alltså själva livets upphov. Att det existerar före skapelsen, under skapelsen och efter skapelsen blir här självklart. Det är i sig självt inte skapat. Det måste därför vara – evigt - existerande. Och vi är här vid den första stora svårigheten för den begynnande ockulta forskaren. Att förstå ett osynligt "någots" existens är en förnimmelseform, som totalt avviker från den sinnesform som för länge sedan har blivit en daglig självklarhet.
Vi har här kommit till "något" vars existens vi inte kan komma ifrån, men vi upplever inte detta "något" på samma sätt som vi upplever alla andra ting. Dessa andra ting kan vi känna, se, höra, lukta eller smaka, mäta och väga eller på många andra sätt analysera, men det osynliga upphovet kan vi endast konstatera som "något som är". Det kan inte ha någon som helst av de analyser som vi ser att andra ting har, eftersom dessa analyser endast kan uttrycka något som har blivit till. Men själva upphovet till det som har blivit till är inte något som har blivit till. Det har alltid funnits. Och något som är evigt kan inte uttryckas med en analys, som endast täcker något timligt.
3. Det odödliga jaget är den första orsaken till sitt eget öde och ger därmed mening i tillvaron
Det är alltså detta eviga "något", som är det levande väsendets innersta väsen. Det är alltså detta "någots" närvaro i organismen som gör denna levande, och dess totala åtskiljande från den som gör den till ett lik. Detta "någots" existens är alltså inte beroende av kroppen. Det har existerat innan den blev till och kan också existera åtskild från den. Efter det att vi således har kommit till klarhet över detta odödliga "någots" närvaro i det levande väsendets organism eller kropp, är det inte svårt att förstå att det är detta "något" som förnimmer sig självt som centrum i vår organism, som mittpunkten i vår upplevelse, ja, är det som uttrycker sig självt som jaget i vårt tal, i vår tanke och viljeföring. Resultatet av alla våra upplevelser, såväl i lidande som i välbefinnande, är alltså avsett endast för att komma detta odödliga något till godo. Och därmed blir det mening i tillvaron. Allt vad vi förr betraktade som "orättvisa" visar sig därmed efter hand vara "övertro". Detta odödliga jag är självt absolut första orsaken till sitt eget öde. Det är detta något som skördar erfarenheterna, det är detta något som samlar vetande, kunnande och kunskaper genom sin kropps undergång. Det är detta något som upplever reinkarnationen och summerar inom sig det, som därigenom blir till faktum. Dessa fakta eller detta resultat visar sig överföras till materia, som också är oavhängigt av den fysiska organismens existens. Detta betyder alltså att jaget kan ta dessa materier med sig när det skils från den fysiska kroppen. Dessa materier är alltså våra erfarenheter omsatta i tankar. Tankar utgör återigen vårt medvetande. Men när jaget och dess medvetande kan existera även om den fysiska kroppen går under, blir vi således här vittne till att det måste existera en annan tillvaroform än den fysiska. Det måste alltså finnas en tillvaroform, där de levande väsendena existerar utan någon fysisk kropp. Om det inte var på det sättet, varför då all denna erfarenhetsupplevelse på det fysiska planet? Varför alla de lidanden som det levande väsendet måste gå igenom? Varför all den forskning, all den träning i uppövandet av vetande och kunnande, om resultatet av detta kunde skjutas ut med en revolverkula, ett giftpulver, ett svärdshugg, en hjärnblödning eller ett hjärtslag? – Alla fysiska manifestationer, ja, hela den fysiska världen skulle vara totalt meningslös, om det levande väsendet endast var en fysisk materiekombination som helt skulle upplösas eller upphöra med att existera.
4. Samarbetet mellan den fysiska och den andliga världen kan inte döljas
Vi kommer alltså inte ifrån det faktum att den fysiska världen inte täcker hela tillvaron, utan att det parallellt med den existerar en annan värld med en helt annan tillvaroform. Och den stora frågan blir då: "Hur upplevs denna andra värld?" – Att den måste vara olik den fysiska världen är självklart. När vi inte längre har den fysiska kroppen, kan vi alltså heller inte längre direkt arbeta med den fysiska materien. Efter det att vi har förlorat den fysiska kroppen kan vi endast arbeta med materier som ligger utanför det fysiska planet. Alla dessa materier blir alltså de som kommer in under begreppet "medvetande", vilket igen vill säga erfarenheter, kunskap och tänkande och den viljeföring med vilken vi kan reglera tankar. Väsendets funktioner blir här således uteslutande andliga medvetandefunktioner.
Nu tycker ni kanske att det är svårt att föreställa sig en sådan värld där alla detaljer är de levande väsendenas medvetande, fantasi och tankar, men ni är inte så obekanta med den världens traditioner som ni först tror. Ni har allesammans suttit och läst i en bok. Det har kanske varit en spännande roman med många detaljer, både av vackert och fult, både av hat och kärlek. Medan ni läste boken, och var helt upptagen av händelserna i den, har ni inte varit på det fysiska planet. Den upplevelse som läsningen gav er, var en andlig upplevelse. Hela livet i den andliga världen formar sig som en upplevelse av egna och andra väsens medvetandedetaljer, tankar och själsliga eller andliga struktur. Här på det fysiska planet ser vi vår egen och andra väsens fysiska struktur. På det andliga planet ser vi andras och vår egen andliga struktur. Den andliga världen är alltså en vandring i mentalitet eller ett slags med vetande. Och för att riktigt kunna uppleva fullkomligt på det andliga planet måste man självklart först och främst vara väl bevandrad i att kunna tänka logiskt, vilket vill säga: tänka i kontakt med själva naturen, själva livet. Och det fysiska planets uppgift är just att vara skådeplatsen och hemorten för väsendenas utbildning i att kunna tänka logiskt. Där väsendet inte kan tänka logiskt, blir det i disharmoni med livets lagar. Där får det lidande och sorg. Lidande och sorg ger mörka föreställningar. Och då föreställningarna är den andliga världens detaljer, blir ett väsens andliga upplevelse ljus eller mörk, allteftersom väsendet är knutet till ljusa eller mörka föreställningar. Den andliga världen delas därför in i de mörka och ljusa föreställningarnas sfärer eller zoner. Det är också något som går igen redan här på det fysiska planet. Här har vi ju också primitiva sfärer och kulturella sfärer. Vi har förbrytarvärlden och vi har idealsfärer. Vi har kultur och primitivitet representerade i form av väsendenas dagliga livszoner. Vi ser överallt den andliga världen göra sig gällande, komma fram till ytan, liksom jordens granit eller sten stundom kommer upp ur jordens mull. Den fysiska och den andliga världen samarbetar överallt så mycket att den andliga världen alls inte kan döljas.
Artikeln är en återgivning av Martinus manuskript till ett föredrag i Institutets föredragssal, söndag den 1 februari 1948. Manuskriptet är ej avslutat. Styckerubriker av Ole Therkelsen. Godkänt i rådet 1/4 2005. Artikeln har ej tidigare varit införd i Kosmos.
Översättning: MR
Från Kosmos 2005-8
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.