M0199
Den eviga horisonten. Det tids- och rumsdimensionella och det eviga
av Martinus
1. Den materiella vetenskapens inställning till det psykiska eller själsliga
Som jag förklarade i mitt senaste föredrag utgör allt som finns till, såsom tillvaron, livet eller universum, fyra livselement: rummet, tiden, psyket och jaget. Dessa fyra element kan i sin tur indelas i två realiteter, nämligen "det skapade" och "skaparen", som i sin tur i sin princip utgör "det upplevda" och "upplevaren". Det största faktum som människan kan uppleva, är förmodligen att det finns "något" som upplever, då det utgör själva kärnan i vårt eget framträdande. Vi kan väl inte förneka att vi alla var och en utgör en som "upplever". Vi kan väl inte heller förneka att vi utgör en "frambringare" eller "skapare". Därför är det i verkligheten märkligt att denna realitet utgör det största mysteriet för människorna. Det är i själva verket en realitet som även de mest framstående materialistiska vetenskapsmännen förnekar. Ja, de förnekar naturligtvis inte medvetet att de existerar, upplever och skapar, men konsekvenserna av deras hundraprocentigt materialistiska världsuppfattning kan omöjligt bli något annat än en tillbedjan av döden i stället för livet. De förnekar all odödlighet, all andlighet eller allt liv förutom det fysiska. Ja, de tror till och med att de levande väsendena, med människan i spetsen, finns till av en ren tillfällighet.
Man ser här den egendomligheten att medan de uteslutande använder sig av oerhört vetenskapliga metoder när det rör sig om rent materiell eller fysisk forskning, så uttalar de sig på det rent psykiska eller själsliga området i ord och formuleringar som är lika ovetenskapliga, vidskepliga och dåraktiga som en bushmans uttalanden om den vite mannens tekniska vetande och kunnande. Liksom naturmänniskan tror att den vite mannens utomordentligt stora materiella, tekniska vetande och kunnande är magi eller trolldom, tror på samma sätt den materialistiska vetenskapsmannen att den invigda eller kosmiskt medvetna människans stora psykiska vetande och kunnande är fantasier, övertro, naivitet eller sinnesförvirring. Och det är här som det märkvärdiga inträffar att dessa hårdföra, vetenskapligt inställda väsen, som i den materiella forskningens tjänst inte vågar bege sig det allra minsta utanför de vetenskapligt uppbyggda ramarna, till och med vältrar sig i uttalanden och påståenden som är rena rama fantasier eller inbillade föreställningar som uttrycker själva kulminationen av okunskap. Medan de i den materialistiska och strängt vetenskapliga forskningen frambringar resultat som har varit till oerhörd nytta för mänskligheten, ja, som har gett dem förmågan att helt och hållet kunna ta elementen i sin tjänst genom att låta dem arbeta för sig, så bekämpar dessa samhällets materiella superhjärnor mänsklighetens verkliga psykiska välmående och lycka med denna deras ovetenskapliga sida och de därav framförda religions- och livsfientliga påståendena.
2. Den andliga världens proletariat
Utan att använda någon av de vetenskapliga metoder som är absolut nödvändiga för deras materiella forskning, stämplar de i god tro alla bärande detaljer i det levande väsendets psyke, såsom jagelementet och dess existens utanför tid och rum eller dess identitet med evigheten, som rent nonsens. De framhåller att allt utgörs av förgänglig materia, att allt är timliga företeelser, och att allt utgör tillfälliga verkningar av likaså tillfälliga orsaker. Tänk, vilken andlig oförmåga sådana väsen avslöjar mitt i sin fysiska storhet. Vi har här den andliga världens eller det verkliga kosmiska vetandets proletariat. De utgör det eviga livets döda själar. De representerar den död som skulle bli följden av ätandet av kunskapens träd på gott och ont. Inte undra på att världen eller jordmänskligheten i dessa väsens allt behärskande fysiska domän måste kulminera i utvecklandet av den dräpande principen, och att det främsta resultatet av detta stränga materiella, vetenskapliga vetande och kunnande måste bli förmågan att kunna dräpa med hjälp av själva elementen, naturkrafterna, ja, måste bli själva kulminationen av sabotage mot deras egen existens. Inte undra på att deras främsta vetande och kunskap måste resultera i atombomben, själva kulminationen av alla mordvapen eller det dödsbringande redskap med dess dominerande variationer, som inte på något som helst sätt kan övertrumfas. Här har de då slutligen uppnått den största fysiska kraften och skulle således åstadkommit det främsta vapnet för fysiskt beskydd, som över huvud taget existerar. Men vad är det då som de i verkligheten har uppnått? De har uppnått förmågan att kunna hålla vid liv den död, som de i verkligheten fruktade. De försöker sig på det dåraktiga i att avlägsna döden genom att skapa död. De tror att de kan avlägsna ogräs genom att så ogräs. Det är den illusionen som har blivit den materialistiska vetenskapens dominerande resultat i det tjugonde århundradet.
3. Konsekvenserna av att tro på döden i stället för på livet
Det är denna illusion som symboliseras av Jesus gravkammare. Och det är från denna grav som den, av den materialistiska vetenskapen begravda ursprungliga, mänskliga gudomliga instinkten, på nytt ska uppstå. Det är från denna av mörker, illusion eller vetenskaplig övertro uppkomna gravkammare som Jesus uppståndelse eller den så kallade Kristi återkomst, vilken återigen är detsamma som invigning, den stora födelsen, ska äga rum i det mänskliga sinnet. Det väsentliga i tillvaron är nämligen inte det som människorna i blind tro påstår, nämligen bevarandet av de materiella kombinationerna eller de skapade företeelserna. Att låta sig mördas för att beskydda ett materiellt ting eller att mörda för att erövra ett materiellt ting kan aldrig någonsin bli kulturens höjdpunkt. Det är lagen i djurriket. Denna lag måste således också med nödvändighet vara lagen i den materialistiska vetenskapens värld, som ju är ett område där man tror att allt är materia. Det kommer således att vara helt omöjligt att skapa verklig kultur utifrån en rent materialistisk vetenskap, just för att den tror på döden i stället för på livet; den förnekar skaparen till fördel för det skapade. Den förföljer livets upphov, skaparen, i stället för att tjäna detta upphov. Dock får man självklart här inte glömma det kolossala plus som denna vetenskap har gett människorna på många andra områden, och som har satt människorna i stånd att betjäna sig av elementens krafter, vilket ju återigen i många fall har bidragit till skapandet av verklig kultur. Men detta bidrag har alltid bromsats eller hindrats av den andra sidan, nämligen av den övertro inom vetenskapen som medverkar till skapelsen av mer och mer verkningsfulla mordvapen och den härigenom uppkomna spridningen av det dräpande vetandet och kunnandet.
Vad är det då som sålunda saknas när det gäller jordmänniskornas vetande och kunnande? De saknar en kunskap om den sida av livet som ligger utanför det tids- och rumsdimensionella, den som skapar och upplever och för vars skull all rörelse och den härav följande skapelsen, som i sin tur kan uttryckas som uppbyggande och nedbrytande, kan äga rum. Och denna sida av livet är alltså det eviga, det psykiska och jaget. Här ligger det framtida arbetsområdet för vetenskapen.
4. En ny begynnande förmåga hos människan: föreställningsförmågan
Men då man inte kan lukta, smaka, höra eller se det psykiska med fysiska sinnen, på samma sätt som de rent materiella tingen kan vägas och mätas, kräver det helt andra förutsättningar för att det ska kunna upplevas än de rent fysiska tingen. Då det psykiska inte begränsas av tid och rum, utan existerar utanför dessa båda element, kan det endast iakttas med sinnen eller mentala egenskaper som befinner sig på samma plan och liksom dessa ligger utanför tid och rum. Vilka egenskaper är då det? Det är alla sådana egenskaper som tillsammans skapar en begynnande förmåga hos väsendet, som benämns som föreställningsförmågan. Vad är då det för en förmåga? Det är förmågan att utifrån det synliga kunna konstatera det osynliga, att utifrån det fysiska kunna konstatera det psykiska eller andliga. I verkligheten är det den metod som vetenskapen på det rent materiella planet använder sig av. Det är denna metod som har lett den till upptäckten av atomkraften och fram till att utifrån denna kunskap kunna konstruera atombomben. Här måste man skilja mellan föreställningsförmågan och fantasiförmågan. Föreställningsförmågan är inte detsamma som fantasiförmågan. Det är en rent andlig förmåga, som i verkligheten är sätet eller fundamentet för all andlig upplevelse. Den skiljer sig från fantasiförmågan, som mer eller mindre är en förmåga att dikta, en fri skaparförmåga, som inte är beroende av om det finns fakta eller inte som grund, därigenom att den uteslutande är en kombination av fakta.
Vi kan ge ett exempel. Allt som står i kalendern är uppbyggt med hjälp av föreställningsförmågan. När det till exempel står att den 25 augusti kl. 13.17 blir det solförmörkelse över det eller det området, är det en uppfattning som man har föreställt sig och inte en fantasiföreställning. Det är väl ingen som vill förneka att detta meddelande är vetenskap, trots att det ännu inte är ett upplevt faktum. Vet vi inte på samma sätt, att efter dagen kommer natten och efter natten kommer dagen? Vet vi inte likaså, att efter vintern kommer sommaren och efter sommaren kommer vintern? Och efter barndomen kommer ungdomen, den mogna åldern och ålderdomen? Finns det således inte ett utomordentligt stort område, i vilket vi har gått långt utöver de faktiska förhållandena och lever på konsekvenserna av upplevda fakta? Vi har byggt upp en kunskap om det ännu inte upplevda på grundval av det upplevda. Vi har tillägnat oss en kunskap om det osynliga med det synliga som grund.
Vi ser att vi på det materiella planet i utomordentligt stor utsträckning måste leva på en föreställd kunskap, vi måste frambringa det osynliga med hjälp av det synliga. Varför ska det då stämplas som naivitet och övertro att använda samma metod när det handlar om livets två största element: psyket och jaget? Hur ska dessa två stora, orubbliga element i livet upphöra att vara mystik, om inte man lär sig att utforska dem på samma sätt som de materiella tingen? Och varför skulle inte föreställningsförmågan ge människan ett lika förträffligt resultat på det psykiska som på det fysiska området? Och hur ska människorna bli herre över dessa två fundament i tillvaron, när de i förväg blint förnekar deras existens, ja, till och med hyllar detta förnekande som uttryck för kultur och bildning? Vad innebär detta förnekande i verkligheten? Hur kan den vara annat än fantasi eller övertro? Den är inte en kombination av fakta såsom den föreställda uppfattningen.
Manuskriptet avslutas med dessa ord:
Fantasi, upplevelse och föreställning.
Fantasi är dikt eller påhitt utan fakta och är då och då övertro
Upplevelse är erfarenhet eller fakta utan högre kunskap
Föreställning är en kombination av fakta grundat på högre kunskap, som i sin tur är detsamma som vetenskap
Artikeln är en återgivning av ett oavslutat manuskript som Martinus skrev som förberedelse till ett föredrag i Kosmos Ferieby, måndagen den 1 augusti 1949. Manuskriptet är en fortsättning på föredraget "Den eviga vägen (den moderna övertron)", den 25 juli 1949, publicerat i det senaste numret av Kosmos. Korrektur och mellanrubriker av Torben Hedegaard. Artikeln är godkänd av rådet den 30 november 2015. Första gången infört i Kosmos nr 7, 2016. Artikel-id: sv-0199. Översättning Lars Palerius, 2016.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.