M2097
Frågetimme för studiecirklar 1970
Martinus besvarar frågor på Martinus Institut onsdagen den 22 april 1970
Här nedan publiceras ett urval av Martinus svar från frågetimmen 1970. Det rör sig om svar som handlar om döden, skyddsänglar och den andliga världen, ett tema som behandlas i den kommande symbolboken Den eviga världsbilden, del 6, som utkommer under 2015.
2. Utvecklas man ödesmässigt på det andliga planet mellan två inkarnationer?
Man utvecklar sig inte på det andliga planet. Det är inte fråga om utveckling. Det andliga planet är ett njutningsplan, ett viloplan. Där ska man nämligen njuta frukterna av den utveckling man har uppnått här på det fysiska planet. Det är riktigt att så länge man måste inkarnera i fysiska liv, finns det förbindelse från det ena andliga livet till nästa andliga liv. Men det går ju utanför den fysiska tillvaron.1
4. Byter människan kön för varje ny inkarnation?
Om en människa bytte kön för varje ny inkarnation, skulle hon varannan gång vara man och varannan gång kvinna. Det vore högst onaturligt. Hur ska ett mycket feminint litet väsen, en liten fin jungfru, kunna vara en grov man, ett maskulint väsen, i nästa liv? [Stort skratt.] Det ska till talang för att kunna vara kvinna och talang för att kunna vara man. Det är inte något som växlar på det sättet.
Det sexuella livet har ett kretslopp som sträcker sig över två stora utvecklingsavsnitt, över två spiralkretslopp. De väsen som i den ena spiralen är hankönsväsen, blir honkönsväsen i nästa och omvänt. På så vis växlar det. Men det är i själva verket bara i en mycket liten del av spiralkretsloppet som väsendena är enpoliga. Det är bara i djurriket de ska utvecklas. Enpoligheten börjar i växtriket och fortsätter att växa fram till djurriket. Djurriket är enpolighetens kulminationsområde. Här finns de starkaste maskulina väsendena och de mest feminina väsendena. Utvecklingen fortsätter sedan vidare till människorna, som fortfarande har något av djurets principer i sig. Det sker en utveckling i människorna på så vis att de växer ifrån detta enpoliga tillstånd. Men det är ju detta tillstånd som betingar äktenskapet, som ännu är det fundamentala för människolivet här i världen, även om det äktenskapliga eller detta parningstillstånd är degenererande, och vi kan kalla det "de olyckliga äktenskapens zon".
Vi ser hur äktenskapen upphör. Människor lever samman utan att vara vigda osv. Det är alltsammans något som finns med i den gudomliga världsplanen. Allt som har med äktenskap att göra, avkomma osv., kommer att upphöra. Det är bara i djurriket och här i det ofärdiga människoriket som denna enpolighet existerar, med hankön och honkön var för sig. I verkligheten har varje väsen båda könen i sig. I hankönsväsendet är den feminina polen stagnerad, och i honkönsväsendet är den maskulina polen stagnerad. Det är igångsatt för att människorna skulle komma att kunna göra gott och göra ont. Utan denna polförändring skulle inte någon som helst utveckling kunna äga rum. Människan skulle aldrig någonsin komma att uppleva vad som är ont och vad som är gott, och därmed skulle hon ju aldrig någonsin komma att uppfylla det mål som hon är bestämd till att uppfylla, nämligen att bli människan som Guds avbild, bli lik honom. Det är bara här i djurriket som människorna har detta enpoliga tillstånd med hankön och honkön. Genom hela den andliga världen, i miljoner år, är väsendena inte hankön och honkön. Då är de riktiga människor, vilket innebär att de har båda polerna i sig, och de är med detta tillstånd med om att uttrycka att de just är Guds avbild. Gud är ju inte en man eller en kvinna, utan i Gud finns båda dessa två stora, samarbetande polkrafter. Om man är man, behöver man inte vara rädd för att bli kvinna. Mannen blir inte kvinna i nästa liv, och kvinnan blir heller inte man i nästa liv. Det kan gott hända att man önskar det, men en sådan önskan rättar det sig ju inte efter.
6. Vad leder aborter till i ödet för modern, fadern och fostret?
Genom att medverka till en abort skapar man hinder för sin egen födelse. En kvinna som gör en abort för sitt lilla foster, kommer ju själv till sådana föräldrar eller till sådana förhållanden, där hon måste bli ett foster som dräps. Det betyder något när ett sådant foster dräps och inte får lov att födas. Det är ju en diskarnerad ande som ska födas. Krafter har samlats för att det ska kunna födas. Men när nu denna födelse förhindras, måste väsendet tillbaka till det andliga planet, och så måste det på nytt försöka komma fram. Men då har det förlorat en hel del av den kraft som det hade utvecklat i första omgången, och då kan det bli ett försvagat väsen. Den fysiska organismen kan då bli mindre hälsosam, alltså sjuklig osv. Det är vad som kan ske för fostret. Modern kan som sagt födas hos väsen där hon blir aborterad. Om fadern är medskyldig, om han också är aktiv i saken och har varit medverkande, är skyldig, så kommer han ju heller inte att kunna vänta sig att födas på ett normalt sätt. Han kommer kanske också upprepade gånger att bli hindrad från att födas.
7. Hur upplever den döende det tillstånd då han hålls vid liv på konstgjord väg, till exempel genom hjärndöd?
Det är klart att det måste vara ett lidande. Han kan ju inte komma in i ljuset. Han är bunden till det fysiska planet så länge det finns liv här. Han skulle annars in på det andlig planet, men där kan han inte komma in. Det är klart att det är onaturligt. Det är helt förkastligt att ha sådana experiment. Ja, han upplever döden på ett högst onaturligt sätt. Man håller honom vid liv och förhindrar den normala dödsprocessen, och det är absolut förkastligt. Men det kan ju bara drabba en människa som har den karman. Det drabbar ju inte en oskyldig. Det kommer inte enbart an på läkarna. Mannen har denna karma, han har detta lidandetillstånd. Han är inte beskyddad mot det, därför kan han komma att uppleva det.
15. Var i spiralen slutar reinkarnationen?
Reinkarnationen slutar när man blir en färdig människa. När människan når fram till att bli färdig, blir hon dubbelpolig, och då blir hon en riktig människa. Riktiga människor föds inte av kvinnor, de kan bilda sig en kropp genom materialisation, och de kan upplösa den igen genom dematerialisation. Inom de närmaste 3 000 åren kommer den tid då människorna kan materialisera och dematerialisera sig. Då blir de färdiga för det andliga planet. De övergår då till det andliga planet och behöver inte längre komma tillbaka till jorden. Då har reinkarnationen upphört, och därefter kommer de att under tusen och åter tusen, ja, miljoner år, leva i den högsta fullkomlighet i de kosmiska rikena.
16. Hur länge har vi varit i det riktiga människoriket mellan två jordeliv? Avgör vi själva när vi ska födas till jorden igen?
Det är helt riktigt att människor i allmänhet kan komma in i det riktiga människoriket på det andliga planet mellan två jordeliv. Om de är mycket långt utvecklade, kommer de att passera det riktiga människorikets område, men naturligtvis inte i de högsta sfärerna, utan i de lägsta sfärerna där deras utveckling tillåter det. På samma sätt kommer de också igenom den gudomliga världen för att därefter hamna i salighetsriket, från vilket de föds igen.
Hur länge man kan stanna i det riktiga människoriket, är mycket individuellt. Några kommer inte alls in i det riktiga människoriket. Det avhänger ju av om de har mänsklig utveckling – om inte, så hamnar de i de lägre paradisen. Det finns ju ett paradis för alla grader. Indianerna har sitt paradis, och bushmännen har sitt paradis. Det är klart att de ju inte allihop kan ha samma paradis. De måste ha ett paradis som de förstår, ett paradis som kan glädja och inspirera dem.
Det är högst individuellt hur länge en människa stannar på det andliga planet. Om en människa är mycket andligt inställd och andligt intresserad och har mycket andligt vetande, kan hon vara där länge. Då kan hon vara på det andliga planet i omkring 80 år eller kanske ännu längre. Men det förutsätter att hon dör av ålderdom. Om hon däremot inte har detta intresse, om hon är mycket materialistisk och inte har det minsta med det andliga att göra, kommer hon inte att stanna så länge på det andliga planet, eftersom hon då inte har något att göra där, hon har inte gjorts medveten för det, och då återföds hon mycket snart igen. Djuren återföds särskilt snabbt, och primitiva människor återföds också mycket snabbt.
Barn och unga människor kommer mycket snart tillbaka. Soldater, som dräps på slagfältet, kan födas och komma tillbaka till det materiella planet igen efter fyra fem år.
Hur länge man är på det andliga planet, beror alltså på ens andliga tillstånd. Om man är mycket andligt utvecklad, har man ju stora förutsättningar att vara på det andliga planet. Och är man inte så andligt utvecklad, måste man tillbaka till det fysiska planet, eftersom det ju är där man ska utveckla de andliga förmågorna.
17. Om man önskar bli skyddsande mellan två jordeliv, hur blir man då utbildad till det? Vad lär man sig, och var sker skyddsandearbetet? Från det riktiga människoriket?
Ja, det är lite av en villfarelse att tro att man utbildas till att bli skyddsande. Att bli skyddsande, är inte en syssla man får som när man får en anställning på det jordiska planet. Det finns ju vissa väsen i den andliga världen som speciellt är skyddsandar. Men när till exempel en mor dör, kan hon mycket väl bli skyddsande för sin levande dotter eller son och hjälpa till från det andliga planet. Det är något som sker alltefter den sympati och kärlek som den döda har till det jordiska. Det behöver heller inte vara familjen, det behöver inte vara en son eller dotter. En människa kan också bli skyddsande för en väninna eller vän, om hon dör. Det är något som sker automatiskt, alltefter den önskan och det begär man har och den kärleksförbindelse man har med dem på det vakna planet. Men det är något som avtar. Det kan bara vara en kort tid.
Men det finns ordinarie skyddsandar på det andliga planet. De är ju änglar. Det är också vad Kristus säger: "Är de inte allesammans änglar till hjälp för dem som skall ärva salighet?" Så det finns alltså väsen som tar sig an människorna. Vi kan till exempel inte dö utan att det finns skyddsandar som är med och hjälper oss, på samma sätt som ett barn inte kan födas här utan att det finns föräldrar. Föräldrarna är också skyddsandar för sina barn. Ja, det skulle de åtminstone vara, men det är ju inte alltid de är det.
Vad gäller detta att lära, så lär man inte något på det andliga planet. Man har den begåvning som man har med sig härifrån det fysiska planet. Man lär inte på det andliga planet, det är ett njutningsplan. Där kan man uppleva behagligheter med det vetande man har, och där kan man skapa med det vetande man har. Där ska man inte lära, göra erfarenheter, uppleva besvikelser och allt sådant. Om man skulle det, skulle det ju också bli besvikelser, lidanden och liknande på det andliga planet, men det är ju inte meningen.
18. Kan vårt uppehåll i de andliga världarna förlängas genom att vi blir skyddsandar?
Vårt uppehåll på det andliga planet kan inte förlängas genom att vi blir skyddsandar. Vår struktur, vår karma och allt sådant bestämmer ju vårt tillstånd så att vi, när vi är mogna för det, föds på det materiella planet. Det har inte något att göra med att vi vill stanna i den andliga världen, att vi vill vara skyddsandar för den och den. Så är det inte. Allt går automatiskt när människan efter hand mognar till att födas igen. Då trubbas det ju av där inne, och det blir otydligare, och så kommer människan in i sitt minnestillstånd. Den yttre världen upphör, varefter hon föds.
Fostret och det lilla barnet är medvetet i minnena från sitt tidigare liv. Fram till ett halvår efter att det har fötts, kan det lilla barnet ligga och uppleva sitt tidigare liv, men det kan ju inte berätta något om denna upplevelse. Vi ser ibland att det lilla barnet kan skratta så att hela kroppen skakar. Det sker därför att det har dessa salighetsupplevelser från det andliga planet. Men efter hand som det börjar se den fysiska världen, se ljus och lampor osv., glömmer det den andliga världen. Barnet blir upptaget av det jordiska, och så börjar det jordiska medvetandet utvecklas.
20. Om man vid sin död testamenterar sin avsjälade kropp till vetenskapen, kommer man då att göra sig själv skada?
Det finns alls inte någon anledning att ge sin kropp till vetenskapen. Jag kan inte se annat än att det är en abnorm företeelse. Vetenskapsmännen är visserligen hjälplösa. De kan ju inte göra på annat sätt. De ska skära upp, de ska se, och de ska iaktta. Men om de i stället utvecklade sig fram till ett kosmiskt tillstånd, behövde de ju inte göra allt det där.
Om man vill ge sitt lik till vetenskapen, därför att man menar att det kan vara till nytta, så kan man ju göra det. Men det är en abnorm handling.
Det är också möjligt att man kan komma att ångra det när man på det andliga planet ser sin kropp bli skadad. Man är inte färdig med sin fysiska kropp därför att man dör. Under ett långt liv har man haft alla sina upplevelser genom sin fysiska kropp, och det är en viss kärleksförbindelse, en sympatisk förbindelse, mellan jaget och denna kropp. Så man ska inte tro att det man gör med sitt lik är helt utan karma.
Detsamma gäller också vid likbränning. Om en människa låter bränna sitt lik, får hon också en skärseldsplåga på det andliga planet, samtidigt som hon här på det vakna planet minskar sitt beskydd mot att kunna brinna upp, mot att råka ut för eldsvåda.
22. Kan de så kallade döda se oss här på jorden, se våra motgångar och glädjeämnen?
Under vissa förhållanden kan de döda se och iaktta de jordiska människorna, men det är bara under vissa förhållanden. Om det har funnits vissa förbindelser mellan de döda och de levande, kan de döda gott se, iaktta och vara med. Det är ju också det som skyddsänglarna kan. Om de agerar skyddsänglar, måste de ju också kunna se. Men det de ser är inte den fysiska organismen. Det är den andliga motsvarigheten, den astrala organismen, som de ser. Den astrala organismen gör som den fysiska, och på så vis kan de döda alltså iaktta på det fysiska planet.
26. Är det kärleksfullt och riktigt, som läkarna gör nu, att på konstgjord väg hålla liv i gamla, mycket sjuka människor, människor som utan ingripande för länge sedan skulle ha varit döda?
Det är riktigt att det kan se märkligt ut när man håller gamla människor vid liv. Men man kan inte börja ge tillåtelse till att läkarna ska avstå från att behandla dem. Det som kan göras för människorna, måste göras. Det finns ingen som bestämt kan veta om det inte skulle kunna ske en förbättring, så att väsendet kanske kunde leva något längre. Man kan inte tillåta att läkarna gärna kan låta en människa dö, om de anser det. Det går ju inte. Och det är en sak till – dessa människor skulle inte kunna råka ut för det, om det inte var deras karma. Det är deras eget som kommer tillbaka.
Det är riktigt att det kan sägas mycket för och emot, och man kan tycka att det inte är fullkomligt att hålla liv i sådana gamla, mycket sjuka människor i månader eller kanske hela år utan att de återhämtar sig. Men när människorna inte är tillräckligt moraliska, kan man inte ge läkarna tillåtelse att låta en människa dö, om de tycker det. Det skulle kunna leda till bedrägerier. Låt oss till exempel säga att arvingarna till en rik människa tog kontakt med en sådan läkare, som sedan lät denna människa dö långt innan hon annars skulle dö.
Jag menar att människorna måste göra vad de kan för sjuka och gamla människor. Om de sedan kan leva eller dö, ja, det är ju en karma för dem själva, men då har människorna i alla fall gjort vad de kunde.
Not
1. Se de vita ödesbågarna på symbol nr 20,Den eviga världsbilden , del 2.
Avskriften av bandinspelningen är bearbetad av Torben Hedegaard, Klaus Iversen, Per Jan Nergaard, Trine Møller och Ole Therkelsen. Bearbetningen är godkänd av rådet den 1 december 2013. Översättning: Lisbeth Lanemo.
Från Kosmos 2015-2
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.