M0222
Den eviga hungern och mättnaden ("Syndafallet")
av Martinus

1. Hunger och mättnad är själva livet
Vad är hunger och mättnad? Ja, är det inte de två företeelser i livets upplevelse som ni i allra högsta grad har erfarit? Finns det över huvud taget någon situation som inte representerar antingen den ena eller den andra av de nämnda två principerna? Nej, absolut inte. De utgör det allra första som ni upplevde när ni vid er födelse trädde in i den fysiska världen. Och de behärskar er genom hela livet och kommer att bli det allra sista som ni upplever när ni vid "döden" åter ska träda ut ur den fysiska världen. Hunger och mättnad är själva livet. Utanför hunger och mättnad finns absolut inget liv. Men eftersom dessa två principer sålunda formar sig som det alltbehärskande i livet, kan studiet av dessa två principer avslöja ett ganska omfattande material av orubblig visdom eller verklig andlig vetenskap.
I allmänhet förstår man med hunger och mättnad endast något som angår själva den rent fysiska näringen. Med hunger förstår man sålunda den aptit eller lust till föda som uppstår när maten från en tidigare måltid har smälts och magsäcken är tom, liksom man med mättnad förstår den försvagning av aptiten eller lusten till mat som inträder allteftersom magsäcken fylls med mat. Hunger är sålunda lusten till mat, och mättnad är leda vid mat. Hunger och mättnad är alltså identiska med lust respektive leda. Men därigenom visar det ju sig att hunger och mättnad är en alltomfattande princip. Vi kan ju känna lust till och leda vid en hel mängd andra företeelser i livet än de som hör in under begreppet mat, men här betecknar vi hungern eller lustkänslan som begär och mättnaden eller känslan av leda som tillfredsställt begär, vilka båda förnimmelser åter är detsamma som sympati respektive antipati.
2. Vårt förhållande till vår nästa är också en fråga om hunger och mättnad
Vi ser sålunda här att hela vårt liv, inte blott vårt förhållande till mat och dryck, utan också vårt förhållande till vår omgivning, vår nästa, är en fråga om "hunger" och "mättnad". Om en människa sålunda känner antipati mot sin nästa, betyder detta alltså i verkligheten att denna nästa representerar något som hon mer eller mindre är "mätt" på, något som hon för länge sedan har fått tillfredsställt. Om ett väsen däremot känner stark sympati för ett annat väsen, betyder det på samma sätt att detta andra väsen representerar något som det självt hungrar och törstar efter. Detta innebär alltså åter att vår nästa i realiteten utgör ett slags "föda", ett slags mat och dryck för oss. Vi är sålunda i allra högsta grad beroende av denna vår nästa. Men därigenom blir ju Jesu ord till vetenskaplig sanning där han uttrycker att "människan inte lever av bröd allena, utan av varje ord som utgår ur Guds mun". "Guds mun" är ju just vår nästa i sin högsta analys och kan aldrig i någon som helst situation vara annat. Och denna nästas handlingar och uppträdande är alltså detsamma som "Guds ord". Detta vill åter säga att vår nästas handlingar och uppträdande på så sätt är en del av vår "föda", liksom våra handlingar och vårt uppträdande naturligtvis på samma sätt utgör en del av hans "föda". Hela vår tillvaro och vårt förhållande till vår omgivning, vår nästa, är sålunda i allra högsta grad en fråga om vad vi hungrar efter och vad vi är mätta på, vad vi känner lust till och vad vi känner leda vid. Att känna "lust" och "leda" är sålunda någonting naturligt, eftersom det är identiskt med hunger och mättnad och i sig självt inte har något som helst med "synd" att göra. Det stora problemet för det levande väsendet blir däremot att veta "vad som är föda för vem". Det är riktigt att naturens manifestation genom de levande väsendenas framträdande och uppträdande utgör "föda", men vilken "föda" passar för "vem"? Alla levande väsen kan ju alls inte rent fysiskt sett äta samma föda. Det som är föda för den ena väsensarten, kan ju vara rena giftet för den andra väsensarten. Och på samma sätt är det också med hänsyn till den kosmiska hungern eller den näring vi ska få ut av vår nästas manifestation och uppträdande eller förhållande till oss. Likaväl som den kan vara en utomordentligt livgivande och uppmuntrande livsnäring och såväl mentalt som fysiskt skapa välbefinnande och lycka för oss, kan den också skapa de mest förfärliga kval och lidanden eller olyckliga tillstånd för oss.
3. Djurets och människans val av föda
För väsen under den jordiska människans steg vållar denna fysiska samt kosmiska näringsfråga inga svårigheter eller problem, eftersom väsendena här rent instinktmässigt leds att äta och dricka det för dessa väsens steg absolut sundaste och den mest lämpliga födan, liksom deras uppträdande mot omgivningen likaså är det absolut fullkomligaste på deras steg. Det finns ingenting här som för dem kan skapa själsliga konflikter eller "samvetsförebråelser". Helt annorlunda ställer det sig för den jordiska människan. Hon är i kolossal utsträckning i strid eller disharmoni med inte blott sin rent fysiska hunger- och mättnadsfråga, utan också i helt gigantisk utsträckning i konflikt med sin hunger- och mättnadsfråga vad gäller den "föda" eller "kost" som nästans uppträdande och manifestationer ska utgöra för henne själv. Att bli klar över vad som är den absolut riktigaste födan för själen såväl som för kroppen, är sålunda det absolut enda nödvändiga.
Äter då den jordiska människan så oerhört fel? Ja, är det inte ett faktum att nästan inga människor dör en naturlig död av ålderdom – men däremot av en eller annan sjukdom, alldeles bortsett från att nästan ingen är helt frisk. Är inte huvudvärk, dåliga nerver, svåra sjukdomar, bristfällig ämnesomsättning, tuberkulos, cancer osv. allmänna företeelser som urholkar och tillintetgör väsendets rent fysiska kroppsliga välbefinnande?
4. Något som är fel blir inte riktigt därför att många blint tror på det
Men är det bättre vad gäller väsendets rent själsliga, det vill säga rent mentala välbefinnande? Ja, lever vi inte just i en tid då detta välbefinnande är ännu värre än det rent fysiska? Är det inte på det sättet här att människorna har börjat lemlästa, mörda och dräpa eller utrota sig själva? Kan ett själsligt tillstånd vara värre? De väsen som skulle "vara fruktbara och föröka sig och uppfylla jorden och lägga den under sig", lemlästar, dräper och utplånar varandra. Detta måste väl vara själva kulminationen av "helvete". Kan ett levnadssätt vara värre?
Nu kanske ni frågar mig vad detta angår kosten eller födan. Ni känner många människor som både kroppsligt och själsligt lever hyggligt och ändå har hemsökts av de svåraste lidanden eller olyckor. Och detta är förvisso nog så riktigt, men vad innebär det att "leva hyggligt"? Är det inte att följa det som i dag är skick och bruk? Men vad är då skick och bruk? Är det annat än de av majoriteten eller allmänheten vedertagna favorit- eller älsklingsidealen? Och hur har de blivit älsklingsideal? Är det inte uteslutande därför att de utgjorde företeelser som majoriteten tyckte om? Men därför att en företeelse faller många i smaken, behöver den inte vara riktig, tvärtom hade jag så när sagt. Därför att många mycket väl tycker om en viss företeelse, det må till exempel vara ett visst sätt att leva livet på, behöver denna företeelse absolut inte vara riktig. Något som är fel blir inte riktigt därför att många blint tror på det, det blir däremot till "auktoritet". Det representerar majoriteten, vilket är detsamma som att det utgör "makten" eller flockens vilja. Och det är denna flockens vilja som vi i dag kallar "bildning", "kultur", "kristendom" eller högsta "rättfärdighet". Auktoriserad "rättfärdighet", "moral" och "bildning" kan sålunda endast det vara som är i kontakt med majoritetens eller flockens vilja, hur orättfärdigt, omoraliskt och i avsaknad av en verklig hjärtats bildning det än må vara. Det väsen som avviker från flocken blir oundgängligen felbedömt av denna och betraktat som en abnorm, ja, i värsta fall till och med som en samhällsfarlig individ, även om han i själva verket står över flocken i verklig moral och uppträdande. Har vi inte en levande bild härpå i Jesu lidandehistoria? Att i flockens ögon "leva hyggligt" är sålunda ingen garanti för att ens levnadssätt är uppfyllelsen av livets högsta ideal eller morallagar. En sådan garanti kan endast finnas där flockens vilja är identisk med uppfyllelsen av de nämnda högsta moral- eller kärlekslagarna. Och vi kan visst inte påstå att denna uppfyllelse har blivit flockens vilja inom nuvarande jordmänsklighet, vars vilja i dag domineras av att utrota och lemlästa sig själv.
5. Ätandet av den felaktiga "födan" för själ och kropp
Eftersom hela tillvaron som tidigare nämnts uteslutande är en fråga om begär och tillfredsställelse av begär, vilket åter är identiskt med hunger respektive mättnad, kan vi sålunda inte komma ifrån att flockens liksom det enskilda väsendets vilja i realiteten är en fråga om vad såväl flocken som den enskilda individen ger sig själv av fysisk och själslig föda. Men eftersom flockens vilja, som jag tidigare nämnde, inom den jordiska mänskligheten dominerar i att utrota sig själv, och denna utrotning alltså i verkligheten är dess själsliga föda, vill det i verkligheten säga att flocken "äter sig själv". Att detta måste vara uppenbart mot naturens lagar och därmed vara det absoluta "syndafallet" eller "ätandet av den förbjudna frukten", behöver man endast vanlig begåvning för att förstå. Intet under att ätandet av denna frukt i början måste vara den så kallade döden, måste vara den förlorade sonens eller den gudomliga gudasonens förnedring till att "äta tillsammans med svinen".
Att den jordiska mänskligheten inte äter den riktiga naturliga födan för själ och kropp, även om den gör gällande att dess viljeföring är kristendom eller högsta representation av moral, idealism eller rättfärdighet, kan vi sålunda inte komma ifrån. Dess viljeföring är i alltför iögonfallande och hörbar grad att "äta sig själv" eller kulminationen av ätandet av den felaktiga födan för kropp och själ.
6. Den riktiga födan ger hälsa för både själ och kropp
Vad är då den riktiga födan? Den riktiga födan måste naturligtvis vara något som ger hälsa såväl för själen som för kroppen. Hälsa är åter den högsta själsliga och kroppsliga förnimmelsen av livet. Denna förnimmelse är i sin tur himmelriket, det är den högsta förmågan att känna välsignelse, lycka, glädje och salighet. Det är förnimmelsen av att vara ett med Gud. Det är att vara ett med vägen, sanningen och livet. Den fullkomligaste och därmed riktiga födan för själ och kropp måste vara något som genom sin upptagning i såväl själ som kropp skapar ett hundraprocentigt välbefinnande. Något som i dessa båda företeelser inte skapar denna känsla av välbefinnande, är en absolut felaktig föda, är något som inte kan omsättas eller smältas, men som däremot bryter ned och underminerar organismens såväl själsliga som kroppsliga tillstånd.
Och det är ju just en sådan föda som Gudomen anvisade Adam och Eva som villkor för att de skulle kunna vara kvar i Edens trädgård, vilket här vill säga i den fullkomliga, lyckliga och smärtfria tillvaron. Och vad sade då Gud till Adam och Eva? Gud sade: "Se, jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med fröbärande trädfrukt; detta skall ni ha till föda." Här har vi i rent av överdådig rikedom, för den som kan se, hela den gudomliga anvisningen på den absolut fullkomligaste födan. Någon annan anvisning finns inte. Det står inte någonstans att Gud sade till Adam och Eva att de skulle äta kött, gå på jakt och fiske, lemlästa och stycka djuren och frossa i dessa väsens animaliska kroppsmaterier. Hela detta den jordiska människans animaliska ätande är alltså den "förbjudna frukten". Att denna i dag är majoritetens eller "flockens" vilja, att den är en del av modern kultur och bildning, förändrar inte principen och upphäver inte förbudet eller dess verkningar.
7. Rovdjuret i sin fulländning
Att animaliska väsen äter animalisk föda är i princip detsamma som att "människor äter människor". Vi är alltför nära besläktade. Vi äter medväsen i samma rike. Det fullkomliga, smärtfria och därmed lyckliga livet kan endast förekomma där flockens såväl som den enskilda individens vilja endast är ett ätande av materier och företeelser från underliggande rike. Animaliska väsen, vilket här vill säga de så kallade djuren, som äter växtföda, skapar inte rädsla, död och undergång för sina medväsen i sitt eget rike. Detta utvecklande av rädsla hör de köttätande och blodnjutande väsendena till. Att det är en livsbetingelse för rovdjuren att leva av animalisk föda förändrar inte principen. Dessa väsen har blott genom sina många inkarnationer eller liv utlöst denna särskilda form av begärstillfredsställelse i så omfattande grad att de har fått hela sin organism ombildad till förmån för detta begär, har fått tänder och klor, styrka och smidighet. Ja, hela deras väsen har blivit en utvecklad talang i befordrandet av mordnjutningen, en utveckling som egentligen endast är början till den väldiga talang i samma riktning som den jordiska människan i dag i hög grad representerar. Och är det inte just denna talang som i dag får jordmänsklighetens stora massa att "äta sig själv"? En större kulmination av rovdjursnatur kan väl inte finnas. Den jordiska människan har för länge sedan blivit i stånd att skapa sig redskap till att mörda och dräpa, i jämförelse med vilka det vanliga rovdjurets klor och tänder och styrka reduceras till rena hjälplösheten. Den jordiska människan är sålunda rovdjuret i sin fulländning.
8. Den jordiska människans andliga djungel
Denna fulländning av rovdjursnaturen hos den jordiska människan består inte blott i att hon kan skaffa sig den animaliska födan med större lätthet än det vanliga rovdjuret, utan också däri att hennes själsliga föda också är animalisk, vilket vill säga ett ätande av andra väsens normala själsliga hälsa. De mördar och dräper varandra också mentalt och lever sålunda högt på dessa mordiska mentala segrar. De jagar andras positioner, söker underminera väsen som har det bättre ställt än de själva. De stjäl, bedrar, ljuger, förtalar och mördar, sliter och rycker i andra väsens glädje och lycka över att vara till. Denna underminering av andra väsen för att därmed armbåga sig fram över nästans mentala och fysiska undergång är sålunda i stor utsträckning väsendenas själsliga föda av i dag. Eftersom offren härför i stor utsträckning också är rovdjur, som blir rasande och på alla möjliga sätt utnyttjar sin mentalt och fysiskt dräpande talang för att undgå motståndarna, befinner vi oss precis vid den utlösning som endast kan vara själva helvetet eller en andlig djungel.
Härunder har Martinus i sitt manuskript tillfogat:
Själviskheten.
Väsendena äter varandras lycka.
Den riktiga födan "kärleken till nästan".
Den fullkomliga människans tillblivelse. – Det verkliga värdet i världen, människans talanger och avskaffandet av pengarna. – Den nya jorden där talanger inte går förlorade, där alla kommer på rätt plats. Alla blir till glädje för alla. Alla manifestationer är fullkomliga och utgör den riktiga födan. Den fullkomliga manifestationen är smekningar. Smekningar är kärlek.
Artikeln är en återgivning av ett manuskript till ett föredrag som Martinus höll i Livets Bogs Bureau, söndagen den 1 oktober 1944. Renskrift och mellanrubriker av Ole Therkelsen godkändes av rådet 23/3 1999. Första gången publicerad i Kosmos nr 4/2000. Artikel-id: M0222. Översättning: Rolf Nordström.
Från Kosmos 2017 (2)
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.