M2640
Ande och elektricitet
av Martinus

1. Guds ande över vattnet
Från Bibeln känner vi till begreppet "Guds ande över vattnet". Likaså känner vi till ett uttalande av Kristus, när han om natten har ett samtal med Nikodemus och säger: "Den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike." Vi känner också till berättelsen om "den heliga anden", som kom över apostlarna; och Kristus talar om "Hjälparen, den heliga anden" eller "Sanningens ande", som ska förkunna om de kommande tingen och vägleda till hela sanningen. Vad menas med att "Guds ande svävade över vattnet" och med uttrycket "att bli född av vatten och ande"? Vatten och ande är uttryck för två eviga realiteter, förutan vilka jorden och allt liv på den aldrig någonsin skulle ha uppstått. Dessa två realiteter känner vi under andra uttryck. "Vattnet" i den bibliska berättelsen är ett symboliskt uttryck för det vi kallar stoff eller materia. Det måste finnas något av vilket Gud kunde skapa jorden. Utan materia eller stoff skulle det inte finnas något skapande. Något kan inte komma av ingenting, liksom något inte heller kan bli till ingenting. "Ande" betyder medvetande, som är detsamma som det mentala område omkring ett jag som gör att detta framträder som ett levande väsen. Medvetande är det levande väsendets område av förmågor och anlag, varigenom dess begär, vilja, tankar och kunskap manifesteras.
2. En kosmisk organisk apparatur
Genom vårt medvetande upplever vi glädje och sorg, behag och obehag, kort sagt allt det vi kallar vårt öde. Från medvetandet dirigerar vi också vår fysiska organisms rörelser och de handlingar och former för skapande som manifesteras genom den. Vi har förmågor och talanger, vi kan utveckla nya förmågor, och andra förmågor är under degeneration. Allt detta har samband med livets upplevelse och de förändringar i våra önskningar och begär som livsupplevelsen medför. Hela denna livsförvandling, som är en kedja av orsaker och verkningar, som skapar nya orsaker, vilka åter medför nya verkningar osv., sker naturligtvis inte kaotiskt eller genom något "ingenting", utan beror på en särskild kosmisk organisk apparatur som jag kallar det levande väsendets "övermedvetande". Utifrån detta övermedvetande vidmakthåller väsendet sitt "undermedvetande", som i sin tur består av två realiteter: "Dags- och nattmedvetande", liksom det också är utifrån övermedvetandet som det skapar sin fysiska kropp. Övermedvetandet är sålunda sätet för det levande väsendets eviga livsstruktur. I detta område finns väsendets begåvning och anlag koncentrerade i talangkärnor, vilka överlever den fysiska kroppens död och finns bakom dess livsmanifestation och upplevelse efter döden. Från övermedvetandet utstrålar likaså de krafter som bygger upp fostret i moderlivet i en ny inkarnation och arbetar vidare efter födelsen med kroppens växt och utveckling.
3. Materia och rörelse – partiklar och tomrum
Vår fysiska kropp består av materier eller ämnen som är underkastade förvandlingsprocesser, alltifrån den är ett foster tills den eventuellt blir en gammal mans eller kvinnas kropp. Från den fysiska vetenskapen får vi veta att denna fysiska kropp huvudsakligen består av vatten, och i religiöst symbolspråk är uttrycket "vatten" rent av en symbol för materien. Men detta "vatten", denna materiella eller fysiska kropp, är under förvandling, det vill säga den är i rörelse. Ty förvandling är en form av rörelse. Och detta gäller alla ämnen eller all materia, att de är uttryck för rörelse. Till och med mycket fasta ämnen består av partiklar, vilka rör sig i tomrum som är många gånger större än partiklarna. Det är samma princip vi möter antingen vi studerar himlarymden med dess planeter, solar och vintergator eller vi studerar materien med dess celler, molekyler och atomer. Om vi studerar de levande väsendenas organismer, upptäcker vi att också de utgör många former för rörelser, såväl i deras inre organiska struktur som i det yttre rummet. Men vad är det som skapar rörelsen i all materia? Och vad skapar rörelserna i världsrymden?
4. Ett något som inte är materia
Materien i sig själv kan omöjligt röra sig. Den rörelse som all materia befinner sig i utlöses av något helt annat än materien själv. Detta blir till faktum därigenom att materien byggs upp planmässigt. Den bringas att utlösa logiska processer. De levande väsendenas organismer, som utgör livets allra högsta och mest fullkomliga materiekombinationer, är ju uppbyggda som geniala redskap till bruk för skapelseprocesser. Är det inte ett faktum att materien i särskilda fall är formad som sinnesorgan för syn, hörsel, lukt, smak och känsla? Varför är materien formad som händer och fötter, vilka också är geniala redskap? Och som hjärta, lungor, njurar, skelett och muskulatur? Är det inte just för att uppfylla bestämda syften? Om endast materien fanns, skulle den inte kunna formas på ett ändamålsenligt sätt. Det måste finnas "något" vars syfte och ändamål uppfylls genom denna förvandling. Detta "något" kan inte vara organismen själv, som endast är ett redskap som dirigeras. Detta "något" är organismens upphov, som inte är materia och som därför inte är tillgängligt för direkt förnimmelse. Det är osynligt, men genom dess inverkan på och skapande i materien kan dess närvaro konstateras.
5. Stillhet, kraft och rörelse
Utan detta "någots" existens skulle det omöjligt kunna finnas rörelse i materien. Såväl de gigantiska rörelserna i universums stjärnvärld som de för oss osynliga rörelserna i mikrokosmos eller materiens värld skulle vara en omöjlighet. Och det skulle inte kunna finnas levande väsen. Detta "något" besitter en egenskap varigenom den är ett levande väsen, nämligen ande eller medvetande. Det är detta levande väsen vi kallar Gud, och det är i detta levande väsen som vi "lever, rör oss och är till", som det också sägs i Bibeln. Om människan sägs i denna bok att hon är "skapad som Guds avbild, till att vara honom lik". Ja, men är vi inte också ett levande "något" som dels upplever livet, dels ger sig tillkänna genom "vattnet" eller materien såsom den kombinerats i organ och förnimmelseapparater som tillsammans utgör en organism? Detta "något" känner vi under begreppet "jaget". Varenda människa är ett levande väsen i kraft av sitt jag, sitt övermedvetande, sitt undermedvetande och medvetandets manifestationsorgan. Men utan övermedvetande skulle vi varken ha undermedvetande, dags- och nattmedvetande eller fysisk kropp. Jaget skulle finnas, men det skulle endast utgöra "något som är" utan skapande och upplevelse. Det skulle vara stillhet eller livlöshet. Jaget måste, som Kristus sade, "födas av vatten och ande", det måste uppleva sig självt i förhållande till rörelsen. Och det räcker inte med "vatten", med stoff eller materia; anden eller den formande kraften måste till för att bringa materien i rörelse.
6. Hunger- och mättnadsprincipen
Ande utgör den kraft som i alla situationer bringar all materia i rörelse såväl i mikrokosmos som i mellan- och makrokosmos. Denna kraft är synlig eller tillgänglig för förnimmelse endast genom de reaktioner eller rörelser som den framkallar i materien. Alla former för materiekombinationer, antingen de är fysiska eller psykiska, har blivit till i kraft av ande. Eftersom ande är en medvetandekraft, framträder den som vilja, och bakom det vi kallar vilja finns det ett begär, en hunger. En andlig hunger kan förvandlas till mättnad endast genom att tillfredsställas. Men hur uppstår ett sådant begär eller en sådan hunger?
I världsalltet finns en evig princip genom vilken allt liv upprätthålls. Denna har jag kallat hunger- och mättnadsprincipen. Denna princips manifestationer begränsas inte endast till det levande väsendets förhållande till fysisk näring. Hela universums förvandling, förnyelse och utveckling grundar sig på denna princip. De kosmiska spiralkretsloppen är manifestationer av hunger- och mättnadsprincipen.
I ett sådant kretslopp har den jordiska mänskligheten börjat hungra efter fred, efter en fullkomlig mänsklig tillvaro och ett ljusare och lyckligare öde. Efter hand kommer denna hunger också att kunna tillfredsställas, inte genom mirakler eller en eller annan diktatorisk bestämmelse, utan genom att fler och fler människor efter hand lär sig att skapa de andliga kraftfaktorer och psykiska och fysiska materiekombinationer vars verkan är freden. Detta tar sin tid, och därefter kommer människorna under ännu längre tid, ja, under omätligt långa tidsepoker att leva i ljuset som gudomliga medskapare i universum, det vill säga som organ i Gudomens primära medvetande, genom vilka den heliga anden eller den högsta skaparkraften manifesteras.
7. De levande väsendenas eviga kretslopp genom Gudomens sekundära och primära medvetande
Men eftersom alla levande väsen är eviga väsen och hunger- och mättnadsprincipen är en evig förnyelse- och utvecklingsprincip i universum, måste väsendena en gång bli mätta på ljustillståndet och längta efter dess motsats, som då kommer att vara ljus för dem. Detta betyder att vi från nuvarande utvecklingsspirals "salighetsrike" en gång kommer att börja utsända sådana medvetandekrafter vars verkningar skapar "mineralriket" i en högre utvecklingsspiral, vilket är början till en ny "inveckling i materien". Det är naturligtvis svårt för nutidens människor, som håller på att vara mätta på alla former av mörkermanifestationer, att förstå dels att de en gång har längtat till sådana former för livsupplevelse och manifestation lika starkt som de nu längtar bort från dem, dels att de en gång i framtiden, även om det är efter så lång tid att de inte kan uppfatta det med siffror, återigen ska längta mot något liknande. Det är självklart inte lidandena som man längtar efter, utan makten, självhävdelsen och egoismen efter omätliga tidrymders utvecklande av kärlek till nästan, hängivenhet och altruism. Och som man sår ska man skörda, det vill säga uppleva verkningarna av sin maktutövning, och därmed kommer förvandlingen eller förnyelsen av medvetandet. Livet är en evig förnyelseprocess av Gudomen och av gudasönerna eller de levande väsendena. Endast med den skillnaden att Gudomen i all evighet är på sin höjdpunkt i sitt primära medvetande, där de väsen som i utvecklingsspiralerna genomlöper de högsta världarna är Guds skapar- och upplevelseredskap, medan de väsen som representerar spiralernas växt-, djur- och människostadier utgör Gudomens sekundära medvetande, där på samma gång förnyelsen av dessa väsens medvetande och förnyelsen av Guds medvetande äger rum, samtidigt som alla dessa myriader av levande väsen utgör materier och universum för varandra.
8. Urbegäret och viljeakten
Väsendenas begär utlöses sålunda av en evig princip genom vilken de dras mot nya sfärer och tillstånd, som aldrig blir en upprepning i detaljerna, även om lagbundenheten upprepas. Denna princip har jag kallat "urbegäret", vilket inte är detsamma som vilja. Urbegäret är det eviga livsbegäret eller hungern efter livsförnyelse, och detta i sig självt är en garanti för att det vi kallar "döden" endast är en illusion. Detta begär har säte i individens övermedvetande, där individens talangkärnor också befinner sig, koncentrerade i "spiralcentrum", det vill säga permanenta skapelsecentrum för undermedvetandets kroppar: instinkt-, tyngd-, känslo-, intelligens-, intuitions- och minneskroppen. Dessa kroppar utgör individens undermedvetande, och genom dem kan han förnimma, uppleva och manifestera sin skaparförmåga.
All manifestation eller allt skapande och därmed rörelser i materien uppstår på grund av impulser i väsendets övermedvetande. Impulserna befordras av urbegäret och moderenergin till de viljeförande krafterna i spiralcentrumen, det vill säga att urbegäret och livsviljan förvandlas till det som väsendet på sitt nuvarande utvecklingssteg har förmåga att vilja och kunna. Genom en impuls från spiralcentrumen och de därtill knutna talangkärnorna till den del av undermedvetandet som kallas dagsmedvetandet, blir väsendet medvetet i denna impuls som en önskan som nu måste förvandlas till en viljeakt. Först här har vi nått till den del av processen som den fysiska vetenskapen kan börja kontrollera, nämligen att det uppstår elektriska impulser i hjärnan. Men vad är elektricitet?
Människorna använder den i lampor och kraftmaskiner, och de har börjat bli klara över att det också finns elektriska spänningar och impulser i dem själva. Men svaret på vad elektricitet är kan inte ges endast på fysisk teknisk väg. Elektricitet är livskraft och därmed en andlig kraft.
9. Elektricitetens användning
Den fysiska vetenskapen och tekniken har i detta århundrade nått oerhört långt i jämförelse med vad man kunde prestera inom dessa områden under tidigare århundraden av vår kulturepok. Denna kolossala utveckling har till mycket stor del förorsakats av att man upptäckte och förstod att utnyttja elektriciteten. Den moderna människan trycker bara på knappar, så kommer det ljus eller hon sätter i gång en motor i ett arbetsredskap eller sätter på radion eller tv:n. Hon kokar kanske sin mat med hjälp av elektricitet, och hon åker i spårvagn och elektriskt tåg till arbetet, där hon på mångahanda sätt använder elektricitet i maskiner som varierar från små lätthanterliga apparater till jättestora generatorer och kraftmaskiner.
Allt detta har blivit så vardagligt och vanebetonat att man inte ser något märkvärdigt i det, eller, om man nu inte är fackman, tänker över vad det egentligen är som sker. Och människan tänker alls inte på att för att hon ska kunna sköta dessa apparater och maskiner, ja, för att hon på det hela taget ska kunna utföra det hon vill och tänker, måste det också ske elektriska processer i hennes egen organism. All rörelse förorsakas av spänningar som utlöses och nya spänningar som uppstår. Elektriska och kemiska processer inverkar på varandra i vår organism och vårt nervsystem, som är ett mycket fint uppbyggt maskineri. Men det levande väsendet är inte, som en del materialistiskt inställda forskare får många att tro, endast ett kemiskt-elektriskt maskineri. Det är ett levande andligt väsen, som använder detta maskineri så länge det kan brukas. Och även om en människa dör, som man säger, är det inte det levande väsendet som är dött. Det är dess organiska apparatur som fått kortslutning. Liksom elektriciteten alltjämt finns, även om en lampa eller en maskin går sönder, så finns också efter kroppens död det levande väsen som gav liv åt denna kropp med sin andes elektriska krafter och spänningar.
10. Religion och materialism kommer att avlösas av andlig vetenskap
Människan har alltså, utan att veta det, använt elektricitet långt innan hon upptäckte den i naturen och kom på att använda den i teknikens tjänst, och det har hon därför att detta att vara ett levande väsen faktiskt är detsamma som att vara ett elektriskt väsen. Arbetet med strålar och vågor och elektromagnetiska krafter inom teknik och vetenskap kommer så småningom att föra mänskligheten fram till att bli mindre materialistisk, i det att man blir klar över att materien, vilket ämne som helst, inte bara är det som det ser ut att vara. Det består av partiklar och tomrum, men "tomrummet" är genomströmmat av strålar och vågor, och partiklarna är omgivna av kraftfält som består av många slags vibrationer och våglängder.
Naturligtvis räcker inte dessa upptäckter för att förändra människors livsinställning från att vara materialistisk till att bli andligt inriktad. Men andra faktorer i mänsklighetens öde, bland annat krig, sjukdomar, sociala spänningar, ekonomiska svårigheter och sexuella problem kommer att medverka till att fler och fler människor blir sökande. En materialistisk livsåskådning är inte nog för dem, och den gamla religiösa livsinställningen, baserad på dogmer och blind tro känner de sig inte längre inspirerade av. Det blir då helt naturligt en andlig vetenskap som kommer att avlösa religionen och leda den fysiska vetenskapen fram till förståelse av livets och universums andliga lagar och eviga principer. I framtidens vetenskap är det dock en faktor som kommer att spela en ledande roll, vilket den inte gör i nutidens vetenskap, och det är moralen.
11. Elektricitet i tre dimensioner
Mittemellan mikrokosmos, det vill säga organens, cellernas, molekylernas och atomernas världar, och makrokosmos: planeternas, solsystemens och vintergatornas världar, upplever människorna världen, en värld som därför naturligt kan kallas "mellankosmos". Och liksom det är elektriska krafter som står bakom rörelserna i mikro- och makrokosmos, är det också elektricitet som sätter i gång de mellankosmiska rörelserna. Man måste alltså kosmiskt sett skilja mellan makro-, mellan- och mikrokosmisk elektricitet, som visserligen alltsammans är psykisk kraft eller psykisk materia, men som används av levande väsen i makrokosmos, mellankosmos respektive mikrokosmos. När vetenskapen når tillräckligt långt i utveckling, kommer den att erkänna begreppet "ande" och förstå att ande är psykisk kraft eller strålformig materia framträdande i tre dimensioner, som motsvarar de tre kosmos.
I vår tid vet människorna inte så mycket om andliga krafter, de vet långt mer om elektricitet, även om de inte heller vet vad elektricitet är. Vad är det som människorna i allmänhet kallar "elektricitet" och som de använder i stor utsträckning i kraftmaskiner och lampor? Det är makrokosmisk elektricitet, vilket återigen vill säga att det är makrokosmisk ande. Människorna tror att elektricitet är en rent fysisk kraft, därför att de till en viss grad kan mäta den, liksom de kan mäta fysiska materier. Detta förändrar dock inte dess kosmiska analys som makrokosmisk ande. Den är en del av jordklotets medvetandekraft och hör sålunda till väsendets psykiska struktur. Den är en psykisk kraft från ett spiralkretslopp som ligger över människornas, ett spiralkretslopp i vilket jordklotet som levande väsen befinner sig.
12. Elektricitet och "magi"
Liksom de jordiska människorna till en viss grad kan laborera med jordklotets fysiska materier för att därmed upprätthålla sitt fysiska liv – till exempel genom att så och skörda markens gröda och på annat sätt utvinna sin föda av den fysiska materien och genom att bygga hus och tillverka redskap och maskiner osv., så kan de också efter hand till en viss grad laborera med jordklotets psykiska kraft, även om de inte anar att jordklotet är ett levande väsen i vars organism de befinner sig. En sådan kunskap har dock funnits och finns hos människor som är invigda i livslagarna. I forna tider fanns det invigda väsen på jorden som hade särskilda uppgifter i samband med mänsklighetens utveckling. Dessa invigda använde sig vid vissa tillfällen av magisk kraft, som man kallade det. Och senare tiders människor har uppfattat magin som något "övernaturligt". Allt vad som i Bibeln berättas om så kallade övernaturliga händelser i samband med förbundsarken och Salomos tempel har högst sannolikt varit elektriska fenomen. Det berättas ju rent av i Gamla testamentet i skildringen av templets uppförande att det fanns kopparpelare omlindade med tråd, ett gjutet "Hav" och mycket annat, som man vanligtvis endast har uppfattat som prydnader. Men det har varit ett jättelikt elektro-element, vars urladdningar vid invigningen av templet var så starka att prästerna föll till marken. En sky av "Herrens härlighet" fyllde huset. Nu kanske en och annan säger: "Jaså, var det bara elektricitet." Men eftersom vederbörande faktiskt inte vet vad elektricitet är, och eftersom det är elektriska krafter som såsom gudomliga krafter verkar både i makro-, mellan- och mikrokosmos och som åstadkommer all skapelse, förvandling, nedbrytning och förnyelse i universum, kan man knappast använda ordet "bara" i detta sammanhang.
13. Från magi genom materialism till medveten behärskning av livskraften
Det är inte meningen att elektricitet ska användas som "magi" i mänsklighetens vidare utveckling. Men det var en viktig faktor i vissa av dess utvecklingsstadier, medan den ännu leddes av invigda väsen som var inkarnerade i fysisk materia.
Kunskapen om dessa högre naturliga krafter, som av de oinvigda betraktas som "övernaturliga" har emellertid nästan gått förlorad för mänskligheten, efter hand som inkarnationerna av invigda väsen blev sällsyntare och dess fysiska ledning mer och mer övergick till oinvigda väsen. Dessa har fört mänskligheten fram mot materialism och gudlöshet, men också mot vetenskap och teknik. Nu känner man till elektriciteten och kan använda den, men vet inte vad den är. Men lika litet som "magin" ska komma tillbaka, ska elektriciteten fortsätta att vara något som man tror är fysiskt och inte vet vad det är. Det är av allra största betydelse att de jordiska människorna lär sig förstå och behärska de elektriska krafterna, inte bara den makroelektricitet som vi kallar "elektricitet" och som i verkligheten är en del av jordklotsväsendets livskraft, utan också den elektricitet eller den livskraft som genomströmmar människornas eget nervsystem och fysiska organism. Här gäller det nämligen att undvika kortslutningar. Ty sjukdomar, såväl psykiska som fysiska, och mycket annat jordmänskligt elände är i verkligheten verkningar av de jordiska människornas egna medvetandemässiga eller andliga kortslutningar.
Vi vet att naturen omkring oss såväl som vår egen organism består av fasta, flytande och gasformiga ämnen eller materier. Människan av i dag börjar också veta något om att strålar och vågor spelar en väsentlig roll i naturen och i oss själva. Vi kan alltså till de tre andra formerna av materia lägga den strålformiga. Det är endast den väsentliga skillnaden mellan de tre förstnämnda materierna och den strålformiga materien, att den sistnämnda i renodlad form är helt otillgänglig för direkt fysisk förnimmelse. Den kan endast uppfattas genom sin inverkan på de för förnimmelsen framträdande fysiska materierna.
14. Lösningen på materiens mysterium är: ande
När vi upplever de fysiska materiernas reaktionsegenskap, deras färger och former, deras förvandling, deras framträdande i fast, flytande och gasformigt tillstånd, deras rörelse och vibration, beror allt detta på den i dessa ämnen existerande osynliga kraften eller strålformiga materien, som är detsamma som psykisk kraft eller ande. Vad gäller materierna i människans egen organism, så är de uppbyggda av mikroorganismer, som är kroppar för levande mikroväsen, alltså väsen i underliggande spiralkretslopp. Att alla dessa väsen befinner sig i vår organism och inte i en annan organism, beror på att vi med vårt medvetandes elektriska vibrationer och våglängder har dragit till oss just dessa levande väsen. I princip är det samma orsak som ligger till grund för att vi befinner oss som mikroväsen i jordklotsväsendets organism. Det är därför att vi är på våglängd med detta makroväsen, som har dragit oss till sig. Annars hade vi fötts på en annan planet.
Det är alltså en exakt strålmässig kontakt mellan ett makroväsens psykiska eller strålformiga energier och mikroväsendenas psykiska eller strålformiga energier. Om så inte var fallet, skulle de nämnda mikroindividernas kraft inte kunna förtätas och därigenom bilda en för makroväsendet passande fysisk organism.
Den mikrokosmiska elektriciteten är mikroindividernas medvetande, ande eller psykiska kraft. Men det är inte denna kraft som upprätthåller organismen och förnyar den. Det är människans medvetandekrafter som gör det. Det är människans ande eller den mellankosmiska elektriciteten, som likt en osynlig kraft genomstrålar hela organismen. När en människa dör, som vi kallar det, det vill säga när hennes fysiska organism blir ett lik, är det denna osynliga kraft som har lämnat den. Kroppen är inte längre besjälad av mellankosmisk elektricitet, men denna kraft finns alltjämt, eftersom den ju är en utstrålning från väsendets övermedvetande. Den "döde" upplever och skapar då inte längre på det fysiska planet genom en fysisk organism. Men detta väsen upplever nu den strålformiga världen, en värld av strålar och vågor eller en andlig värld, som är precis lika naturlig som den fysiska världen, även om lagarna fungerar något annorlunda där än på det fysiska planet.
15. Den heliga anden är ande som utlöser kärleksmanifestationer
Det levande väsendet är alltså primärt ett elektriskt väsen eller ett andligt väsen. Och när det börjar förstå detta och att tänka och handla utifrån denna förståelse, kommer mycket i dess liv att kunna förändras och därmed hela dess framtida ödesskapande. Inte minst kommer det att kunna få betydelse, att det förstår att begreppet nästankärlek både har ett mikrokosmiskt och ett mellankosmiskt perspektiv. Från Bibeln känner vi endast till det mellankosmiska: vår nästa som medmänniskan i vardagen, efter hand också utvidgat till djur och växter. Men alla de levande väsen som lever, rör sig och är till i vår fysiska organism är också vår nästa. Varför har Kristus då inte berättat det? Därför att hans omgivning och människor under många följande århundraden absolut inte skulle kunna förstå honom. De hade svårt nog att följa med i mycket av det han berättade. Men han sade ju att Fadern skulle sända sanningens ande, som skulle ta av hans och ge till människorna och förkunna om de kommande tingen och vägleda till hela sanningen. Genom den fysiska vetenskapens och teknikens utveckling har det nu gjorts ett förarbete, så att människan, när hon blir trött på den materialistiska livsåskådningen, kan föra detta arbete vidare som en andlig vetenskap, och i detta arbete kommer kosmologin att bli den inspirerande faktorn. Men som jag nämnde tidigare: i den vetenskapen kommer moralen att spela en väsentlig roll, inte en moral som med lyftat pekfinger säger: "Du får inte" och "du ska", utan en moral byggd på principen om kärleken till nästan; också till vår nästa i mikrokosmos. Hat, hämndkänsla, vrede, bitterhet, irritation, svartsjuka, surhet, rädsla och depression är psykiska krafter som inte bara åstadkommer trassel och olycka i förhållandet till vår nästa i mellankosmos. Dessa energier eller psykiska krafter åstadkommer minst lika stora katastrofer i vår egen organism som elektriska kortslutningar. Man skulle bara veta vilka naturkatastrofer ett vredesutbrott kan förorsaka för mikroväsendena som lever i vårt hjärt- eller lungområde. Eller hur katastrofal en ångestneuros eller depression kan vara för de väsen som tillsammans utgör våra magregioner, så skulle människorna försöka behärska sitt sinne något mer. Samtidigt ger sådana anfall dispositioner till sjukdomar, ja, de sätter kanske i gång sjukdomen. Också här behandlar vi vår nästa illa och måste skörda som vi har sått. Men när människan i kärlek öppnar sitt sinne för sin nästa i mikro- och mellankosmos, då kommer också den eviga Gudomens heliga ande att föra detta väsen mot större och större upplevelsehorisonter i dess eviga utveckling.
Från ett föredrag på Martinus Institut, måndagen den 25 april 1960. Manuskriptet till föredraget bearbetat av Mogens Møller. Första gången publicerad i Kosmos nr 3–4/1970. Översättning: Rolf Nordström.
Från Kosmos 2016 (1)
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.