M30903
Vaccinationens kosmiska struktur och dess betydelse
av Martinus
Kära NN
Först måste jag säga tack till Er och Er fru för den kärleksfulla samvaro Ni gav mig under min vistelse i Herning. Med tanke på Er fråga om poliovaccination, måste jag upplysa att denna vaccination liksom alla andra former av vaccinationer fortfarande framstår som oumbärliga nödåtgärder i mänsklighetens utveckling. Men det är åtgärder, som efter hand som mänskligheten på andra sätt utvecklas till att bli immun mot sjukdomar, blir helt överflödiga. Och situationen är alltså i dag sådan, att en hel del människor redan har nått fram till denna immunitet och därför inte behöver vaccineras, medan det finns andra som är hjälplöst mottagliga för sjukdomarna. Men denna immunitet kan man inte se hos de enskilda människorna. Och därför kan man inte direkt påvisa vem som bör vaccineras och vem som inte bör vaccineras. Om en människa håller fast vid ståndpunkten att hon absolut inte vill vaccineras, löper hon alltså risken att få sjukdomen. Och i en sådan situation är frågan om det inte hade varit ett "mindre ont", inte bara för väsendet självt utan också för den omgivning som det är ödesmässigt knuten till, att det hade vaccinerats och därmed undvikit sjukdomen. Om vederbörande var familjeförsörjare eller var mor till ett eller flera små barn, kan det inte ha varit det "minst onda" att hon inte blev vaccinerad och därmed fick sjukdomen, dog eller blev en hjälplös invalid livet ut.
Om ett par föräldrar eller vårdnadshavare till ett barn vägrar att låta det vaccineras, och barnet sedan får sjukdomen, blir handikappat för livet eller kanske dör, hur kommer de som är ansvariga för barnets beskydd då att känna i en sådan situation? Tror man inte att de kommer att tänka att det skulle ha varit ett "mindre ont" om barnet hade vaccinerats och därmed räddats från sjukdom och död?
Historiskt sett, måste man också böja sig för det faktum att vaccination har varit det enda sättet för mänskligheten att få bukt med förfärliga epidemier. Hur skulle mänskligheten ha övervunnit dessa, om Gud inte hade låtit den upptäcka vaccinet? Jorden kunde i verkligheten ha varit helt avfolkad utan vaccin.
Så kommer vi till frågan om det är riktig att låta djuren lida, ja eventuellt låta dem dö, för att människorna därigenom kan bli räddade; men här måste jag svara att det gäller här precis som i en mängd andra viktiga frågor i livet, att det är något "ont" oavsett vad man gör. Det är riktigt att det är "ont" att låta djuren lida för människornas skull, men det är också något "ont" att människorna råkar ut för kolossalt dödliga, funktionsnedsättande och förskräckliga epidemier. Om ett djurs död kan rädda tusentals människor från invaliditet eller onaturlig död, skulle det då inte vara det "minst onda" att låta djuret dö? Ja, även om det bara var tio människor eller bara fem, eller om det kanske endast var en enda människa, skulle det behöva vara en mycket dålig och helt intetsägade människa, om inte djurets död var något "mindre ont" än människans död. En människa har större medvetandemassa och representerar därmed en större mängd av liv än djuret. Hon kan därför, i större utsträckning än djuret, tjäna livet eller vara till glädje och välsignelse för allt levande. Vore det därför inte det mest kärleksfulla att rädda den större mängden liv än att låta detta gå under för att rädda det mindre och mer primitiva och intetsägande livet? Eller ska man låta miljontals människor dö, när de kan räddas med hjälp av ett helt försvinnande litet antal djurs liv?
För övrigt kommer detta att låta vaccinera sig bara betyda en försvinnande liten mikroskopisk förlust av liv för djuren i förhållande till de gigantiska dråp av miljontals liv, som djuren utsätts för på grund av människornas köttätande. Att äta animalisk föda, bortsett från mjölk och smör, är hundra procent bloddrypande. Denna form av näring tjänar inget nödvändigt syfte. Det räddar inte människor från en onaturlig död eller invaliditet, tvärtom. Det leder miljontals människor in i sjukdom, lidande av många olika slag, invaliditet och en alltför tidig död. Till detta kommer också dråpet av alla de djur som människorna i fråga alltså helt oberättigat har varit med om att vålla. Man måste här komma ihåg att det absolut inte är något livsvillkor att äta animalisk föda. Det är bara en följd av de olika former av övertro som i dag är mänsklighetens största olycka eller fördärv.
Människorna kommer, när deras beteende blir så förädlat att de inte nänns att äta kött och inte på något annat sätt nänns döda andra väsen, att bli av en sådan ren psykisk natur, att de blir totalt immuna mot alla de sjukdomar som de i dag bara kan värja sig emot med hjälp av vaccin.
Om poliovaccination krävs eller inte krävs i Ert specifika fall, kära NN, kan jag inte säga Er. Men nu har jag gett Er en liten inblick i vaccinationens kosmiska struktur och dess betydelse i allmänhet. Jag hoppas att Ni och Er hustru utifrån detta kan komma fram till att med säkerhet känna, vad som är det "minst onda" i den givna situationen, för bara det kan vara det mest kärleksfulla och därmed det absolut riktiga för Er lilla flicka.
Med de mest kärleksfulla hälsningar
Martinus (sign.)
Artikeln är en återgivning av ett brev skrivet av Martinus 21 april 1955. Titel, renskrivning och ny rättstavning av Torben Hedegaard. Godkänd av rådet den 05.03.2021. Första gången infört i Kosmos 3/2021. Originalbrevet kan ses i brevdatabasen på martinus.dk. Översättning: Lars Malmgren 2021. Artikel-ID: M30903.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.