M0461
Genom dödens port 1 (paradiset)
av Martinus

1. Alla ska dö, men endast den invigde vet vad det vill säga att dö, och att döden endast är en frigörelse från den fysiska materien och därmed är en port in till en helt ny tillvaroform, där man lever i tanken i stället för i materien
Mitt föredrag i dag handlar om själva dödsprocessen eller det som vi i dagligt tal kallar "döden". Till en av de största faktum som jordmänniskorna på det fysiska planet upplever, hör detta, att vi ska "dö". Alla ska dö, men det är långt ifrån alla som vet vad det vill säga att dö. Endast de invigda väsendena vet att döden inte är ett utplånande av liv, på det sätt som den ser ut att vara från det fysiska planet. Ett sådant väsen vet att döden endast är ett tillstånd, i vilket individen, frigjord från den fysiska materien och därmed från sin fysiska kropp, övergår till att bäras av sin tanke och därmed av sin föreställningsförmåga.
2. Det finns inte någon logisk grund för att anta att alla de erfarenheter som individen har tillägnat sig under ett jordeliv, ska ruttna eller förgå liksom jordelivet, tvärtom, de är ju målet och för vars skull organismen och den fysiska tillvaron existerar
Genom en mycket noggrann undersökning av den fysiska tillvaron, kan man se att den i verkligheten uteslutande är en träning eller utveckling i att kunna låta sig bäras av sin mentalitet eller tankefömåga. Det vi kallar livet, är ju detsamma som medvetande. Medvetande är i sin tur tankefunktion, skapelse av vetande eller erfarenheter. Varför så mycket lidande och svårigheter, så många olyckor och sorger, så många mörka tillstånd med svält, umbäranden och sjukdom, om inte målet var det erfarenhets- eller mentalitetstillstånd som de försatte de aktuella väsendena i. Människorna blir ju inte till små och primitiva, naiva väsen på grund av erfarenhetsupplevelserna, tvärtom. Det är ju de omfattande lidandeödena som skänker människorna det högsta ljuset, den högsta förståelsen av mörkret eller lidandena och därmed det mest omfattande förädlandet av medvetandet. Det stämmer att vi, vad det verkar, ser alla levande väsen dö och deras lik upplösas eller tillintetgöras, men det skulle ju vara enfaldigt att tro, att alla de erfarenheter som det levande något i organismen har tillägnat sig under sitt fysiska jordeliv, skulle upplösas eller ruttna tillsammans med liket. Ett sådant meningslöst tillstånd kan vi aldrig i något som helst fall bli vittne till i naturens övriga processer, och vi har därför inte någon som helst vetenskaplig eller logisk grund att anta, att en sådan upplösning eller tillintetgörande av medvetandet är livets mening.
3. När vi uppehåller oss i våra minnen, är vi ouppmärksamma eller mentalt frånvarande på det fysiska planet. Dessa ögonblick i minnes- eller tankevärlden är dödsögonblick på det fysiska planet
Som jag nämnde tidigare, kan vi redan i vårt dagliga fysiska liv iaktta många situationer, där vi under några få sekunder redan befinner oss i samma tillstånd som när vi är döda. Det är när vi till exempel rycks med av några minnen. Vi kanske sitter bekvämt i en fåtölj, och våra ögon stirrar blint ut i luften, men vi ser inte någonting alls på det fysiska planet, då vi till hundra procent är upptagna av de minnen som i den givna situationen passerar genom vårt dagsmedvetande. Så länge som denna behagliga situation pågår, är vårt jag uteslutande upptaget av minnenas detaljer och värld, deras upplivande eller förmörkande av sinnet. Denna upplevelse är en andlig upplevelse. Minnena är nämligen inte något som finns på det fysiska planet. De utgör speciellt utformade strålar eller vågor i strålformig eller andlig materia, och kan framkallas i den fysiska tillvaron med hjälp av särskilda centrum i den fysiska hjärnan. Men de kan inte ses eller upplevas med de yttre fysiska sinnena, de kan inte ses med de fysiska ögonen eller höras med de fysiska öronen. De blir därför alltid en inre intim upplevelse för individen själv. Varje gång vi är starkt upptagna av minnesupplevelsen, är vi i samma sekund i motsvarande grad mindre upptagen av den fysiska världen. I samma grad som minnena upptar vår uppmärksamhet, i samma grad är vi alltså ouppmärksamma eller "döda" på det vakna fysiska planet. Många saker kan hända omkring oss, men vi ser eller hör dem inte.
4. Hur vi redan här på det fysiska planet har upplevelsetendenser, då de fysiska sinnena helst ska vara stilla, ja, är ett direkt störningsmoment eller en olägenhet. Dessa upplevelseögonblick, där dessa tendenser dominerar medvetandet, är en upplevelse bortom fysisk förnimmelse
Alla människor har sådana ögonblick, då de uppehåller sig i sin minnesvärld. För några människor kan detta uppehåll i minnenas värld vara en upplevelse som är betagande bortom all beskrivning, ja, en upplevelse som ibland kan förtrolla dem helt och hållet, kan skänka dem en glädje och inspiration som absolut inte är mindre än den yttre fysiska upplevelsen. En särskilt underbar upplevelse blir detta uppehållande vid de behagliga minnena i situationer, där det yttre fysiska ödet har drabbat hårt med sorg och sjukdom. Hur många vuxna har inte ofta med vemod uppehållit sig vid barndomsminnena, när de har lämnat barndomshemmet och de kärleksfulla föräldrarna och gått ut i livets bittra och kalla stormar. Ja, vad är hemlängtan? Är det inte likaledes en vandring i en värld som man inte längre har tillgång till på det fysiska planet? Lycklig den som har goda minnen att ty sig till. De goda minnena är en andlig eller psykisk världs återspegling av kärleken och livsglädjen på det fysiska planet.
Men minnesvärlden kan också så att säga vara en vandring i helvetet. Vad är samvetskval annat än en vandring i skärselden? Den människa som har mördat och nu inte någonstans kan få frid i sitt sinne, därför att hon inte kan ge sitt döda offer tillbaka det fysiska liv som hon har tagit, befinner sig på flykt i helvetets mörka labyrinter och kloaker. Ja, kan inte ett sådant väsen vara så koncentrerat på de mörka minnena, att det inte alls är medvetet om den fysiska världen, är totalt likgiltigt inför den och därför ibland går under fysiskt och begår självmord? I samma grad som människan således är koncentrerad på sina behagliga eller obehagliga minnen, i samma grad är hon under dessa ögonblick död på det fysiska planet.
Men det är inte endast i minnena som väsendena kan vandra i den andliga världen. En människa kan också gå och vara mycket upptagen tankemässigt av en idé, en uppfinning, skapandet av en framtida karriär, skapandet av ett konstverk, ett skådespel, en dikt, en roman eller en berättelse etc. Så länge väsendet i sina tankar är koncentrerat och upptaget av detta utformande av idéer, så länge kommer det inte så lätt att bli stört av någon eller något från den yttre fysiska världen. Det vill ha lugn och ro. Det befinner sig faktiskt i ett tillstånd där det är fritt från den yttre fysiska världen, ja, det befinner sig i ett tillstånd där den yttre världens påverkan är en störning, är ett slags irriterande "uppvaknande", som kommer att hindra den drömvärld eller det andliga upplevelsetillstånd, som ovannämnda utformande av idéer eller skapandet utgör.
Som vi här ser, finns det redan på det fysiska planet en hel serie träningstillfällen för att kunna uppleva i ett tillstånd, där fysiska sinnens påverkan eller reaktioner är en olägenhet. Vi har alltså här i den vakna fysiska tillvaron ett upplevelsetillstånd som kan vara fullkomligt, där man helt kan stoppa den yttre fysiska påverkan på våra motsvarande fysiska sinnen, ett upplevelsetillstånd som helst ska företas med stängda fysiska ögon och öron, eller kort sagt med alla de fysiska sinnena i vila eller stillhet, så att ingen yttre upplevelse i givna ögonblick kan uppkomma.
Men det är inte endast när de yttre sinnena befinner sig i vila, som vi upplever bortom det fysiska förnimmandet. Vi kan också tänka, vilket vill säga: uppleva andligt, sida vid sida med vår fysiska sysselsättning. Vår dagliga livsgärning kan ju vara så vanemässig, att den i stor utsträckning har blivit en automatfunktion och kan då i motsvarande grad äga rum utan att utgöra någon särskild olägenhet eller belastning för tänkandet. En människa kan då utföra sitt arbete och samtidigt tänka på många andra saker.
5. Drömmar är brottstycken av en andlig upplevelse, som vårt jag kan frambringa i en situation, där vår fysiska kropp sover eller är ur funktion.
Men tänkandet är ju upplevelser av bilder och föreställningar som kan skänka både glädje och sorg. Människorna går således dagligen runt och befinner sig mer eller mindre mycket i en tillvaro som bäst kan upplevas när de fysiska sinnena är i vila, och när det inte äger rum några speciella yttre fysiska händelser. Detta upplevelsetillstånd är en företeelse som inte kan upphöra i och med förlusten av den fysiska organismen, ja, en upplevelse som faktiskt blir mycket starkare och i ännu högre grad till absolut verklighet. Det är samma upplevelsetillstånd som också gör sig gällande i form av det vi kallar drömmar. Här är upplevelserna ännu mer fullkomliga, då den fysiska organismen har vilat i eller varit bunden av sömnen, även om denna sömn inte har varit helt normal. Att vi drömmer, beror nämligen på en onormal sömn. Att drömma innebär endast detta, att vi får ett större eller mindre brottstycke av en andlig upplevelse överfört till den fysiska hjärnan eller vårt vakna, fysiska dagsmedvetande. Detta innebär alltså i sin tur att när vi sover, befinner sig vårt jag fortfarande i ett upplevelsetillstånd, som vi i det vakna, fysiska tillståndet inte märker något av när vår sömn inte störs av något, såsom en dålig mage eller annan fysisk sjukdom eller ett olyckligt fysiskt liv, där vi lever i fruktan för det ena eller det andra. Det kan vara ekonomisk ruin, det kan vara förföljelse från den ena eller den andra fienden, det kan vara olycklig kärlek etc. eller andra olyckliga fysiska situationer som mer eller mindre har ödelagt de fysiska nerverna, och därför mer eller mindre förstör nattsömnen. Genom denna onaturliga eller i brottstycken uppdelade nattsömn, kommer det levande fysiska väsendet att drömma. Det betyder att med detta onormala skiftande från fysisk till andlig och från andlig till fysisk tillvaro eller dagsmedvetande, fungerar inte minnesstrukturen som den ska. Den kan då i dessa abnorma situationer släppa över några minnen från det andliga upplevelsetillståndet till det vakna, fysiska tillståndet och vi kallar då dessa minnen för drömmar.
6. Varför människorna tror att de är medvetslösa när de sover
Och i allmänhet räknar vi inte med dessa drömmar som verkliga upplevelser. Men dessa upplevelser är absolut lika verkliga som de fysiska. Men då de således endast överförs till det vakna dagsmedvetandet genom en abnorm sömn, blir det härigenom alltså till ett faktum att vi har ett sådant upplevelsetillstånd när vi sover, även om vi inte alls kan minnas något av det. Då minnet inte på normalt sätt kan överföra den andliga upplevelsen till det vakna dagsmedvetandet, förutom vid sådana enskilda tillfällen, är den allmänt gällande uppfattningen om detta att vi är medvetslösa när vi sover.
7. Varför människorna i vaket dagsmedvetande inte kan minnas den andliga tillvaron som de upplever under sömnen (den kosmiska döden) och konsekvenserna av det
Men detta är alltså inte fallet. Vi befinner oss i en mycket stor aktivitet i den andliga världen, när vår fysiska kropp sover. Denna andliga aktivitet kan ju bli fullkomlig och ostörd när vi har en god sömn. En dålig sömn förstör ju både den fysiska och den andliga tillvaron för människan. Nu är den stora frågan för många denna: Varför kan man inte minnas denna andliga tillvaro som man har upplevt på natten? Det är helt enkelt därför att vår minnesförmåga är en degenererad förmåga. Den är mycket nära sitt latenta stadium i sitt kretslopp. Människorna kan ju heller inte minnas sina tidigare liv. Men inte desto mindre har dessa ändå existerat. Det kan heller inte minnas det första året i sitt nuvarande jordeliv och ändå är detta ett levande faktum. Bristen på minnen från ett andligt upplevelsetillstånd är således inte något bevis för att vi inte har detta tillstånd. Varför har då detta minnestillstånd degenererat eller försvunnit? Ja, är det inte just uppfyllandet av ätandet av kunskapens träd, som ligger till grund för detta? Står det inte skrivet här att den som äter av kunskapens träd, vilket vill säga kastar sig över tillbedjandet av materien eller det skapade i stället för skaparen, ska döden dö? Varför har inte människorna kosmiskt medvetande? Är det inte för att de, precis som "Adam" och "Eva", lämnade den andliga världen genom att i stigande grad koncentrera sig på de fysiska företeelserna, tills de uppnådde den genialitet som de i dag besitter när det gäller att härska över materien, över elementen. De har nu genom denna över allt annat dominerande koncentration på uppnåendet av herradöme över materien vunnit detta herradöme, men har förlorat herradömet över sin ande. Ja, de har helt förlorat sin kunskap om denna ande eller psyke och förnekar helt dess existens. De förnekar således sin egen kosmiska existens. Mer dött kan ett väsen inte bli. De kan nämligen inte utplåna denna existens, även om de kan utplåna sin kunskap om denna existens. Därför tror de nu att de står och faller med materien, med sin fysiska organism. De tror att de är medvetslösa under sömnen och tror att de utplånas efter sina fysiska kroppars undergång.
8. Döden är ingången till en tillvaro eller upplevelseform, som individen hade redan före, under och efter sin fysiska födelse
Denna upplevelse av att vara ett med det skapade, vara ett med materien, kunde ju inte upplevas om inte kretsloppsprincipen hade ändrat väsendets minnesförmåga och låtit denna vara underkastad årstidsprincipen. Väsendenas minnesförmåga är nu detsamma som vinterprincipen. Den har sitt latenta stadium och kommer på nytt att gå mot sitt vår- och sommarstadium och därmed i motsvarande grad göra individen medveten om sin kosmiska härkomst som ett med Gudomen och därmed identisk med evigheten, utgörande tidens och rummet herre. Döden blir därmed inte en ingång till ett medvetslöst tillstånd eller till ett utplånande. Den blir tvärtom ingången till ett upplevelsetillstånd, utan vilket det fysiska inte alls kunde bli ett upplevelsetillstånd, och som individerna hade innan de föddes till den fysiska världen och hade under det fysiska tillståndet, och ska fortsätta att ha efter det att detta tillstånd har upphört.
9. "Dödens port" är en kombination av fyra huvudportar, nämligen en för barnadöden, en för ungdomsdöden, en för döden i vuxen ålder och en för ålderdomsdöden
Nu återstår det då att dröja lite vid själva processen som separerar den fysiska organismen från individens ande och jag. Denna separation benämns alltså döden, men den är ingen död. Det är endast en andlig födelse. Livet består alltså för de levande väsendena här i denna del av det kosmiska spiralkretsloppet i vilket vi befinner oss, av en fysisk födelse och en andlig födelse. Den fysiska födelsen känner väsendena till, därför att de kan iaktta den med sina fysiska sinnen, den andliga födelsen känner de inte till, därför att de inte kan iaktta den med sina fysiska sinnen. Endast de invigda väsendena, som har fått sin vakna dagsmedvetna upplevelseförmåga utvidgad till att med ett vaket, fysiskt dagsmedvetande kunna uppleva döden, är medvetna i dess struktur och mission. Och utifrån denna kosmiska upplevelse av döden kommer den att kunna uttryckas som en stor port in till en annan livs- och tillvaroform. Denna port ska alltså alla fysiska väsen av i dag gå igenom. Ingen slipper undan. Men dödens port är inte en enda, liten dörr. Den är en stor kombination av dörrar, som leder in till flera olika mentala eller andliga världar eller sfärer. Ingenstans får man en så överväldigande bekräftelse på Jesus ord, "I min faders hus finns det många boningar", som vid dödens port. Här finns det först en mycket stor huvudport. I denna finns det fyra mindre portar. Det finns en port eller ingång för den som dör som barn i den fysiska världen, och jag kallar den för barndomsporten. Så finns det en port för de väsen som dör i blomman av sin ungdom. Den kallar jag för ungdomsporten. Därefter finns det en port för dem som dör i vuxen ålder. Den kan vi kalla mandomsporten. Och så slutligen finns det en port för dem som dör den naturliga döden genom ålderdom, och som vi alltså kan uttrycka som ålderdomsporten. Från var och en av dessa fyra portar finns det passager in till olika sfärer och zoner, som de olika väsendena alltså i kraft av sina speciella mentala tillstånd, sin karaktär, begåvning och kärleksförmåga, förs till.
10. Den naturliga döden eller passagen genom ålderdomsporten
Ålderdomsporten är alltså beräknad för alla de väsen, som har levt sitt fysiska liv och har haft en ålderdom, genom vilken de har blivit mätta av dagar och är mogna för den andliga tillvaron. Men innanför denna port finns det olika passager till de särskilda sfärer, som i varje enskilt fall ska passa för den ena eller den andra av dem som ska passera porten. Vi kan ta ett sådant gammalt väsen som inte har något dåligt samvete, och som har levt som ett trofast väsen mot dem som det varit förbundet med, liksom det genom sin religiösa talang har haft ett innerligt gudsförhållande, som har kunnat bära och styrka det genom livets labyrinter och svåra stunder. Detta väsen har således en innerlig frid i sinnet, och trött som det är av den fysiska tillvaron, ser det endast med glädje fram emot den dag, då det får lov att befrias från sin jordiska, skröpliga kropp. Och så en vacker natt, då väsendet som vanligt efter sina tankar på Gud har fallit i sömn, befinner det sig vid porten. Det börjar nu uppleva de mest vidunderliga ting, och om det nästa morgon skulle vakna på det fysiska planet och kunde minnas upplevelsen, skulle det säga att det haft en underbar dröm. Men det som nu händer är att väsendet inte kommer att vakna mer på det fysiska planet. Strax efter att det föll i sömn, startades, omärkligt för väsendet själv, en process som frigjorde det från förbindelsen med den fysiska kroppen, vars hjärt- och livsfunktioner upphör. Och den välbekanta likblekheten inträder. Om det hade varit något vaket fysiskt väsen närvarande, skulle endast en liten suck, en liten svag krampryckning, visa att det aktuella väsendet nu har lämnat sitt jordiska hölje.
Men för den så kallade döda själv är upplevelsen av hög gudomlighet. Väsendet upplever plötsligt sig självt i ett hittills okänt frigjort tillstånd. Det ser en strålande port, som det har sett många gånger tidigare i den andliga tillvaron under sömnen. Men det har aldrig kunnat komma helt nära den. Det har hela tiden funnits ett avstånd till den. Men här har det kunnat iaktta hur den med osynliga krafter öppnade sig för andra väsen, som var frigjorda från sin förbindelse med sina fysiska kroppar, och därför nu kunde passera den. Vid dessa tillfällen har väsendet liksom kunnat skymta hur ett starkt ljussken från den öppnade porten strålade emot dem som nu skulle passera. Men i dag har det blivit verklighet, i dag var vägen fri, i dag var väsendet självt föremål för det strålande ljusskenet. Mäktiga lysande och strålande gestalter glittrade, strålade och lyste omkring det från väsen, som förde det mot den strålande porten. Och själv befann det sig nu i en ny stålande ungdomlig kropp, lysande och glittrande, strålande liksom i pärlemoglans. Alla himlens färger, morgon- och aftonrodnadens färger, strålade och glittrade i änglarnas klädedräkter.
Då väsendet gradvis blev mer och mer medvetet, såg det att de lysande varelserna kändes som innerliga vänner genom många inkarnationer. En ljuvlig musik och de mest underbara natursköna regioner och landskap började nu visa sig bortom porten. Här såg väsendet väldiga parkanläggningar med de mest underbara växtarter, fantastiska träd, fåglar som lyste och glittrade, och vars lovsång mot skyarna blandades med sfärernas underbara musik från härskaror av ljusänglar som överallt endast levde, strålade och glittrade kärlekens eld, flammor och färger ut till varandra. Det gamla döende väsendet från det fysiska planet finns nu inte mer. En lysande skyddsängel har invigts, har passerat dödens port, har uppstått till det verkliga livet och ser sina skönaste förhoppningar här bli till verklighet. Allt det som väsendet tidigare endast kunde uppleva som fantasi, har här blivit till levande verklighet. Dess skönaste förhoppningar och drömmar har här gått i uppfyllelse. Men hela denna uppenbarelse är endast dödens port. Det var en invigning till ett vidunderligt liv i ljusets sfärer. Från denna port framför väsendet går det nu en lång väg, som kommer att föra det genom högre gudomliga världar för att därifrån på nytt föra det mot den fysiska födelsen, långt bort i fjärran.
Artikeln är en återgivning av ett manuskript som Martinus skrev som förberedelse till ett föredrag på Martinus Institut, söndagen den 16 oktober 1949. Föredraget är det femte i serien "Den andliga världen", och det är samtidigt det första av fyra specialföredrag med den gemensamma titeln "Genom dödens port". De fyra specialföredragen har artikel-id: M0461, M0462, M0463, M0464. Mellanrubriker av Martinus, renskrift av Torben Hedegaard. Artikeln har godkänts av rådet den 6 november 2016. Första gången infört i Kosmos nr 6, 2017. Artikel-id: M0461. Översättning: Lars Palerius, 2017.
De fyra specialföredragen har bearbetats av Mogens Møller till en artikel med titeln "Genom dödens port – sömnen och döden" (M0465).
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.