M0618
Den hemliga makten bakom vapnen
av Martinus
17.1 Är det kapitalism, militarism, politik eller affärsverksamhet som ligger bakom den dräpande makten?
Vi lever i en tid då det talas så mycket om vapen, det talas om bombflygplan, slagskepp, stridsvagnar, raketer, handgranater, maskingevär, revolvrar, bajonetter osv. Kulminationen av sabotage och ödeläggelser i stor skala kastar larm och rökmoln kilometervis upp genom atmosfären. Mord och blodbad, hela befolkningars dödsskrin rungar genom världen. En dödslavin går fram över jorden. Och det stora problemet för den lidande mänskligheten måste orubbligt bli frågan: "Vad eller vem är den dräpande makten?"
Här svarar man kanske att det är "kapitalismen", "militarismen", det är den ena eller den andra formen av "politik", eller det är "affärsverksamhet", eller monopoliseringen av de eller de ländernas särskilda råvaror eller råmaterial, som utgör den dräpande makten, och man kanske också framhåller att religionen eller religiösa idéer kan ge upphov till krig eller kamp om värdena. Men är detta nu riktigt? Är det dessa företeelser som är den absolut djupaste orsaken till dödslavinen eller det ragnarök som för närvarande drar fram över jorden?
17.2 Kapitalism och militarism behöver inte i sig själva vara krigsbefordrande
Det är naturligtvis riktigt att dessa företeelser är de yttre klädnader i vilka krigs- eller kampenergierna manifesterar sig. Men för att en sak manifesterar sig i någon av de nämnda företeelserna, behöver den inte i sig själv vara "ond" eller krigsbefordrande. "Kapitalismen" behöver inte i sig själv vara "ond", tvärtom, den sanna "kapitalismen" sätter ju "kapitalisten" i stånd att ge sin nästa en långt större materiell hjälp än någon annan individ. Han kan ge miljontals kronor till många olika välgörande ändamål. Han kan ge hjälp åt föräldralösa barn, åt sjuka och andra nödlidande. Han kan skänka mycket kapital till sjukhus, rekreations- och äldreboenden. Han kan låta bygga skolor och läroanstalter. Han kan således på många sätt underlätta livet för sin mindre bemedlade nästa i en utsträckning som knappt har något motstycke. Att "kapitalisten" inte använder kapitalet eller egendomarna på detta sätt, utan endast i självisk eller egoistisk riktning, ja, kanske till och med bekämpar eller motarbetar ovannämnda syften, är en sak för sig. Detta beror alltså inte på själva kapitalet eller rikedomen. Detsamma gör sig naturligtvis också gällande vad gäller "militarismen". Denna är i sig själv inte heller "ond" eller krigsbefordrande. Tvärtom kan den ju i sig själv just förhindra krig. Den kan vara identisk med en makt som håller efter alla kriminella tendenser och som kan hålla alla vinningslystna och giriga länders övergrepp och anfall i schack. Den kan vara det orubbliga fundamentet för beskydd av ädel kultur. Den kan medföra rättvisa eller absolut lika rätt för alla inom samhällena, ja, den kan vara det absolut oumbärliga, livsbetingande momentet bakom varje form av lugn och ordning inom samhällen i vilka det finns anarkistiska tendenser. Att "militarismen" eventuellt inte används på detta sätt eller som "polis", utan i stället används till att tyrannisera, bestjäla och plundra andra och mindre beväpnade stater, skapa terror, förtryck och förnedring för andra folk och raser, är likaså en sak för sig. Detta beror alltså alls inte på själva "militarismen".
17.3 Politik i sig själv är heller inte något ont eller krigsbefordrande
Vad "politik" beträffar, avviker den i princip inte från de två ovannämnda faktorerna. Den kan i sig själv vara en utomordentlig energi- eller kraftutveckling i riktning mot att föra dessa faktorer i kontakt med allra högsta moraliska motivering. Om vi ser närmare på principen "politik", är den i sig själv lika lite "ond" som de två föregående principerna. Ja, den kan till och med representera de högsta ideal, ha de mest människovänliga syften, liksom den naturligtvis också kan vara uttryck för högsta fåfänga, begär efter att erövra och besitta makt, främja förtryck och skapa herravälde för somliga, och öppet eller kamouflerat slaveri för andra. Men en sak som i lika hög grad kan användas i "det godas" tjänst som i "det ondas" eller kärlekslöshetens tjänst, kan inte bedömas som en "ond" företeelse. Endast det som åstadkommer att denna sak används i "det ondas" tjänst, kan rättmätigt vara föremål för en sådan bedömning.
17.4 Renodlad affärsverksamhet är också helt utan ondska
Vad gäller den fjärde av de ovannämnda företeelserna, och som under begreppet "affärsverksamhet" så att säga helt behärskar den civiliserade världen, utgör inte heller denna princip i sig själv eller i sin egen renodlade form något i riktning mot "ondska" eller mentalt mörker. Tvärtom är den ju till sin egen absoluta natur endast uttryck för den eviga skaparens egen stora huvudprincip: "Något för något", vilket i sin tur innebär "samma värde för samma värde". I denna renodlade form är "affärsverksamhet" i allra högsta grad av "godo". Då upprätthåller den universums jämvikt eller eviga balans. I detta tillstånd omöjliggör den nämnda principen allt egoistiskt utnyttjande av andra levande väsen. Ingen kan genom detta beaktande av affärsprincipen komma att tillskansa sig livets goda eller leva högt och bekvämt i lättja, maklighet och frosseri på bekostnad av andra människors hälsa och naturliga krav på livet, så att dessa måste gå under i förnedring, armod, hunger och umbäranden. Där "affärsprincipen" endast manifesteras i form av kamouflerad stöld och plundring, det vill säga där denna princip används som förevändning att tillägna sig – inte "samma värde för samma värde", utan i stället "mer värde för mindre värde" – har vederbörande "affärsman" ju tillägnat sig en viss kvantitet värde som han inte har presterat något för. Denna kvantitet har alltså stulits. Och nämnda "affärsman" är inte någon affärsman, utan en "tjuv". Att samhället beskyddar denna "stöld" genom att den kamoufleras som "affär", förändrar inte affärsprincipens kosmiska analys. I absolut mening är varje "affärsverksamhet" på detta sätt "stöld", och genom att denna "stöld" kamoufleras som något som är moraliskt tillåtet, kan den i kosmisk mening också stämplas som "bedrägeri". Och här gäller Frälsarens ord väl mer än någon annanstans: "Den som tror sig stå stadigt skall se till att han inte faller."
17.5 Den auktoriserade affärsprincipens totala bankrutt
Att en civilisation som grundar sig på auktorisering av sådan stöld och bedrägeri, nästan helt förutsätter att dess individer måste vara "tjuvar" och "bedragare", och i samma omfattning likaså måste bestå av "bedragna", "bestulna" eller "utplundrade", är naturligtvis en självklarhet. Ja, är inte en utomordentligt stor del av skolundervisning och uppfostran just baserad på att göra de enskilda individerna framstående i detta som "affärsverksamhet" kamouflerade "auktoriserade stöld- och bedrägerisystem"? Att en sådan civilisation och kultur omöjligt kan bestå, utan måste upplösas i krig och lemlästning, förnedring och undergång, är väl inte svårt att förstå? Och är det inte ett faktum att kultur efter kultur har gått under, allteftersom nya och mer genialt uttänkta och uppfunna metoder uppstod till förmån för detta bedrägerisystem och satte sina upphovsmän i stånd att slå ut det bestående samhällets kultur? Talar inte talrika ruinhögar världen över om gångna tiders ödelagda storstäder och för länge sedan förvittrade kulturer? Och vad är det som sker inför våra ögon i dag? Faller inte den högsta och mest moderna kultur som någonsin funnits på jorden samman? Är inte världen för närvarande uttryck för de starkt framträdande verkningarna av den auktoriserade "affärsprincipens" totala bankrutt? Är det inte just förnimmelsen av att vara föremål för den allra högsta form av "orättfärdighet" som likt en oemotståndlig orkan drar fram över jorden och med allra högsta anspänning av genialitet utlöser allt som tänkas kan av dräpande, mördande och lemlästande företeelser? Ingenting är längre heligt och okränkbart. Hämnd, hämnd och åter hämnd på och utplåning av "förbrytarna" är den stora allmänna önskan. I alla läger, i alla kretsar, på alla slagfält eller krigsskådeplatser ropar människorna på straff för "förbrytarna", det vill säga motståndarna. Endast en enda stor känsla behärskar mänskligheten av i dag, nämligen "martyrkänslan", förnimmelsen av att vara föremål för blodig orättvisa. Vilken av de stridande parterna erkänner sig vara besjälad av någon annan ande, inställning eller uppfattning? Vilken av de stridande parterna utropar: "Jag har felat, jag vill nu gottgöra allt som jag har förbrutit, jag vill ersätta allt det som jag, visserligen med myndigheternas och civilisationens beskydd och auktorisering, har bestulit och bedragit andra på"? Ingen. Endast "segerherren" kan tvinga "den besegrade" att erkänna en yttre kapitulation, men "martyrkänslan" hos "den besegrade" kan ingen materiell makt eller terror bringa till kapitulation. Känslan av att vara orättvist behandlad av motståndaren växer i samma grad som man försöker att genom tortyr, straff eller yttre maktmedel tillintetgöra den. Och vi har här kommit till den största form av makt som över huvud taget finns i universum, en makt inför vilken all världens sprängämnen och mest geniala mordmedel, hemliga och uppenbara vapen oundvikligen måste kapitulera. Denna makt är "sinnets" makt. Sinnet är således en utövande, allt besegrande hemlig makt bakom vapnen.
17.6 Människans sinne är den hemliga makt som behärskar och dirigerar kapitalism, militarism, politik och affärsverksamhet
Principerna kapitalism, militarism, politik och affärsverksamhet är således i sig själva inte några "onda" faktorer; de kan likaväl användas i det "godas" tjänst som i det "ondas". Det som är "ont" eller "gott" är alltså den hemliga makt av vilken de behärskas och dirigeras. Eftersom denna makt, såsom tidigare påpekats, är "sinnet", och detta åter utgör den samlade produkten av det levande väsendets förnimmelseförmåga och den från denna härstammande "uppfattningsförmågan", och denna i sin tur betingar väsendets viljeföring, blir det således denna uppfattningsförmåga som utgör den allra djupaste orsaken till huruvida dessa principer ska utvecklas till förmån för "det goda" eller "det onda".
Det blir alltså uteslutande denna uppfattningsförmåga som kan karakteriseras som "ond" eller "god", vilket i sin tur kosmiskt sett betyder: kan anses utgöra den ena eller den andra av dessa båda kontraster. Den nämnda uppfattningsförmågan kan inte i någon som helst situation representera de båda kontrasterna samtidigt. Den kan inte på en och samma gång uppfatta ett ting som "ont" och "gott". I så fall skulle viljeföringen utplånas, eftersom den då skulle diktera två motsatta handlingar. Men att vilja två motsatser på en och samma gång är detsamma som att neutralisera sin vilja. Man kan inte samtidigt gå upp på en vind och ned i en källare. Att vilja båda delarna på samma gång är detsamma som att inte vilja något. Därför kan en viljeföring endast utgöra en företeelse till vilken det måste finnas en motsats. Om denna motsats uppfattas som "ond" eller "god", avhänger alltså uteslutande av den bakom viljeföringen existerande uppfattningsförmågan, som ju åter är detsamma som fundamentet för "sinnet". Uppfattningsförmågan är ett resultat av förnimmelseförmågan, som ju har till uppgift att registrera om ett tings natur är "behag" eller "obehag" för väsendet. I samma grad som detta ting genom sinnena uppfattas som "behag", i samma grad kommer uppfattningsförmågan att diktera viljeföringen till förmån för tinget i fråga, medan det motsatta ju är fallet där detta ting genom sinnena uppfattas som "obehag". Denna uppfattning av tingen som "behag" eller "obehag" utgör således det enda som kan ändra väsendets viljeföring.
17.7 En historisk demonstration av sinnets dårskap
Men denna uppfattning kan vara identisk med självupplevd kunskap och därigenom framstå som "faktum", liksom den också kan vara enbart en av andra väsen överförd berättelse, och då på sin höjd kan bli ett postulat, en dogm, en förmodan, där den inte utgör en korrekt "teoretisk kunskap". Eftersom detta tillgodogörande av intryck av livet eller omgivningen genom sinnena skapar väsendets uppfattning och det härav framträdande "sinnet", blir det här ett faktum vilken kolossal skala av "falska" eller "oäkta" former som detta "sinne" eventuellt kan utgöra. Ett "sinne" kan således vara uteslutande en koncentrerad kombination av enbart vidareförda dogmer, andra individers berättelser, postulat som väsendet instinktivt känner dragning till och därför blir en "troende" anhängare av, även om det är helt avskärmat från att äga dessa inlärda företeelser som realistisk kunskap eller realistiskt faktum. Dessa kan därför vara fullständigt falska utan att det ändrar något beträffande väsendets sympati för och tro på dem. De utgör således helt dess "sinne" och dirigerar obehindrat dess viljeföring, som i sin tur avgör förhållandet till dess omgivning.
Men tänk, vilken skriande och olycksaligt falsk bild av sanningen som ett sådant förhållande kan åstadkomma. Är det inte ett faktum att fanatiska dogmer, postulat och dåraktiga förmodanden har gjort upphovens manifestationer till en utlösning av den förfärligaste förföljelse, underkuvning och förnedring av andra väsen? Ja, har inte dåraktiga idéer, som alls inte har något med vetenskaplig motivering att göra, ibland uppstått i en enskild individs hjärna och därifrån genom dennes viljeföring förts vidare och störtat hela folk i förnedring och olycka, skapat förföljelse, krig och lemlästning, ja, varit den nästan outsläckliga elden bakom varje form av intolerans, religionsförföljelse och maktbegär, och vidare i form av "religion" åstadkommit inte bara blodiga dråp på djur, utan också stora blodbesudlade ceremonier med människooffer på föregivna "altaren för gudar"? Och vad säger man om inkvisitionens hundratusentals offer på "den kristna gudens altare", befordrade av hans egna präster och överstepräster? Tänk vilken uppenbar demonstration av "sinnets" dårskap som här har förts vidare till eftervärlden. Inför den allsmäktiga, enda Gudens åsyn – som åberopas vara "kärlek" och påbjuder att "alla som dräper med svärd skall själva dödas med svärd", att "vad människan sår får hon också skörda", att man skall "vända högra kinden till när man blir slagen på den vänstra", ja, som kort och gott påbjuder att man skall "älska sin nästa som sig själv" – satte man upp ett altare i form av ett häxbål, där man i ordets allra mest bokstavliga mening brände upp sin nästa levande under föregivande av att behaga det "oändligt kärleksfulla" högsta väsendet. Med glödande tänger, rådbråkningsinstrument och andra raffinerade tortyrredskap tvang man sin olyckliga nästa – det väsen man i verkligheten skulle älska – i hundratusental in i detta "helvetets" glödande eld. Man förstod alltså att skapa sig aspiranter till denna eld. Med tortyrredskapen skulle man nog skaffa sig "ved" till detta djävulska bål. Tänk vilken sadistisk atmosfär som här har stigit upp mot den eviges tron. Tänk, vilken ny besudling och korsfästelse av det upphöjda och rena väsen som redan en gång tidigare hade låtit sig korsfästas för att befästa "kärleken till nästan" på jorden. I hans namn rättfärdigade man sitt eget sadistiska sinnes dåraktighet och utsmyckade sitt ännu något grovkorniga samvete med praktfulla ämbetsdräkter, gyllene krucifix, rosenkransar, psalmsång och orgelbrus, tända ljus etc., och upprätthöll därmed suggestionen om sin egen höga kontakt med människosonen.
17.8 Världsåterlösaren måste vara inkarnationen av "vetenskapen om kärleken till nästan"
Vi ser således här hur "sinnet" bakom religionen eller de religiösa krafterna i människan bestämmer om dessa krafter ska användas i "det godas" eller "det ondas" tjänst. Ja, som vi här har sett, kan "religionen" användas i "det ondas" tjänst, där denna användning till och med strider direkt mot själva religionens huvudföreskrifter.
Men "sinnet" bestämmer ju också på områden som ligger helt utanför de rent religiösa. Hur många kan i dag svära sig fria från att ha fört en eller annan liten, inte helt smickrande och ännu mindre som absolut sanning bekräftad, nyhet till torgs om den ena eller den andra av nästan som inte står särskilt högt i gunst hos dem själva? Ja, ser man inte att individer som var för sig till och med utger sig för att vara en särskilt moralisk kapacitet, vara inkarnationen av den ena eller den andra profeterade andliga auktoriteten eller storheten som skulle komma, vara inkarnationen av en Messias, vara inkarnationen av Jesus eller liknande, är redskap för samma slags "nyhetsspridning" om sin nästa, när denna nästa hör till dem, vilkas högintellektualitet utgör ett besvärligt hinder för utbredandet av tron på deras egen förment höga andliga identitet och storhet?
Men varje träd måste bära sitt särskilda slag av frukt. Och en moralisk kapacitet, en Kristus, vilken befordrar nedsättande tal om sin nästa som inte kan bekräftas som sanning, kan omöjligt vara identisk med den "Kristus" som var ett med sanningen. Men även om detta nedsättande tal kan bekräftas som sanning, kan en Kristus som sprider det, lika omöjligt vara identisk med den Kristus som var "ett med vägen". "Vägen" är ju att "älska sin nästa som sig själv". Och det finns väl ingen som rättmätigt kan påstå att världsåterlösaren "Jesus Kristus" inte var den inkarnerade "kärleken till nästan"? Ja, det skulle i så fall vara de "falska kristusväsen" vilkas brist på kärlek till nästan är alltför uppenbart komprometterande för deras påstående om att vara världsåterlösaren. Dessutom är världsåterlösarens personlighet inte blott och bart ett väsen som kan visa yttre vänlighet, förlåtelse eller kärlek till nästan. Han är något mycket mer än en god och vänlig människa. Han är också inkarnationen av "vetenskapen om kärleken till nästan", ty utan denna skulle hans mission som världsåterlösare vara omöjlig. Och ställda inför sådana kvalifikationer, är det uppenbart att väsen, vilka ännu inte ens har nått så långt i sin utveckling att de kan vara goda och vänliga människor och därför i långt, långt mindre grad kan äga detta sinnestillstånds vetenskap, komprometterar sig inför den vanliga intellektuellt begåvade människan, när de åberopar sig på att vara "Kristus" eller en av mänsklighetens allra största ledare. I synnerhet när de, såsom tidigare påpekats, rent av nedlåter sig till att sprida nedsättande nyheter om medväsen, vilkas verkliga högintellektualitet står i vägen för dem, ja, då kan man tydligt se att deras sinnen gör dem identiska med det slags sanningsförföljande väsen om vilka Kristus säger: "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör."
17.9 Det levande väsendets sinne är den absoluta makten bakom all dess manifestation och skapande
Vi är således alla ett slags mentala träd i Gudomens stora trädgård, och vi måste följaktligen bära frukt. Och denna frukt heter alltså "sinnet". Sinnet utgör således många slags frukter. Och somliga av oss kan alltså bära frukter som rent av gör att vi ödelägger sanningen, förföljer sanningen, får oss att befordra illusioner och lögner, skapa krig, död, tortyr, lemlästning eller korsfästelse i tron att vi därmed är moraliska storheter. Andra av oss kan bära frukter som är utomordentligt välsignelserika, som främjar den eviga sanningen, sprider liv, kraft, glädje och lycka eller mental hälsa in i varje sinne där övertrons, sorgens och olyckans lidanden annars brukar höra hemma och därigenom gör oss till väsen som verkligen i högre eller lägre grad är "ett med Kristus" eller en världsåterlösare. Det är alltså "sinnet" som är den allt behärskande makten bakom manifestationerna. Det är "sinnet" som får oss att vara "onda" eller "goda". Det är "sinnet" som får oss att skapa de mest raffinerade och grymma mordvapen och lemlästningsinstrument: revolvrar, maskingevär, bomber, kanoner, stridsvagnar, eldkastare, giftgas och andra livsfientliga tekniska och kemiska substanser. Och det är sinnet som får oss att använda dessa företeelser antingen i hatets eller kärlekens tjänst. Det är "sinnet" som får oss att skapa de mest geniala samhällsresurser: järnvägar, ångbåtar, flygmaskiner, spårvagnar och bilar, sunda och hygieniska bostadsförhållanden, sjukhusväsen, invalid- och äldreomsorg, statsledning, rättsväsen, lugn och ordning osv.
"Sinnet" gör oss således till herre över tingen, liksom det är "sinnet" som gör oss till slavar under tingen. Det levande väsendets "sinne" är den absoluta makten bakom hela dess manifestation och skapelse.
17.10 Vårt eget sinne, vårt eget framträdande, är identiskt med den eviga livskedjan av orsak och verkan
Vad är då "sinnet"? "Sinnet" är själva den företeelse hos det levande väsendet som gör att det just är ett "levande väsen". "Sinnet" är själva "livet". Livet åter består av de båda företeelserna "skapelse" och "upplevelse", vilka i sin tur är identiska med det som i mitt huvudverk Livets Bog har beskrivits som "livets grundfacit nr 2" och uttryckts som "orsak och verkan". "Skapelse" kan inte bli till eller manifesteras utan att vara orsak och verkan. Men eftersom "verkningar" lika omöjligt kan bli till utan att bli "orsak" till ny "skapelse", som återigen blir "orsak" till nya "verkningar" osv., blir "livet" eller "sinnet" en oändlig kedja av manifestation eller skapelse, blir en oändlig kedja av upplevande, och bekräftar därmed sig självt som "evigt" eller "odödligt". Det är detta "eviga" eller "odödliga" hos det levande väsendet som får det att framträda antingen som mord-, lidande- och olycksframbringande eller som ett välsignelserikt, glädje- och lyckoframbringande väsen. Det är detta "eviga" i väsendet som får det att vara "ont" eller "gott", vara likt den övriga naturen, vara ett med de lagar under vilka denna natur manifesterar sig, eller vara emot naturen, vara i strid med dess lagar och därmed i disharmoni med det stora liv i vilket man "lever, rör sig och är till". Det är således "sinnet" som betingar vår sorg och olycka, likaväl som det betingar vår högsta lycka och salighet. Allt i vårt öde härrör från ett eller annat i vårt "sinne". Men om vårt "sinne" är en så allomfattande faktor i vårt öde, ja, är vårt öde, blir varje uppfattning om oss själva som "martyr" eller vårt liv som ett "martyrium", för vilket det ena eller det andra av våra medväsen bär ansvaret, identisk med själva kulminationen av "övertro". Det är inte det ena eller det andra väsendet som är vår verkliga och största "fiende", det är inte det ena eller det andra väsendet som är den sanna "orsaken" till vår "olycka", likaväl som det naturligtvis inte heller kan vara det ena eller det andra väsendet som är den sanna "orsaken" till att vårt öde blir "lycka" och "salighet". Hur skulle väl detta gå till? Huruvida något ska kunna förnimmas som "olycka" eller "lycka", är inte en fråga om nästans uppträdande mot oss, det är inte en fråga om vad han gör och vad han inte gör. Den sanna "orsaken" till att vi förnimmer tingen som "onda" eller "goda" är endast en fråga om vårt eget "sinne", alltså vårt eget framträdande som identiskt med den eviga livskedjan av "orsak och verkan". Genom vår identitet med denna, kan vi ju omöjligt uppleva "verkningar" som vi inte själva är föregående "orsak" till. "Verkningar" kan omöjligt uppstå utan en föregående "orsak". Om en människa plötsligt på en mörk väg överfaller och rånar oss, ja, kanske sårar och lemlästar oss, har vi ju blivit föremål för en serie "verkningar". Nu vill man kanske framhålla att vi då i en sådan situation är helt oskyldiga, och att överfallet därför är en "förbrytelse" som vi har rätt att "hämnas" genom att låta "straffa" upphovet. Och detta är ju helt riktigt inom det juridiska lagsystem eller rättsväsen som varje kultiverat samhälle för närvarande är nödsakat att främja. Inom det förnimmelseområde eller den överblick över livets mysterium som man här har till förfogande, kan förhållandena inte bedömas annorlunda. Men samtidigt är det också ett faktum att det område utifrån vilket denna bedömning fastställs, dock endast utgör ett utomordentligt litet lokalt område i det väldiga spel av krafter som utgör helheten, vilket i detta fall innebär: rånarens "eviga kedja av orsak och verkan". Denna kedja är ju genom sin "eviga" existens identisk med "oändligheten". Men om vi inte kan se denna helhet, utan endast en liten mikroskopisk del av den, hur kan vi då vara säkra på att vår dom över rånarens beteende är absolut "rättvis"?
17.11 Vår nästas manifestation, rån eller smekning, är bara en mikroskopisk del av den oändliga kedjan av orsak och verkan
Detta beteende som blev till "verkningar" i vårt öde eller vår livskedja av "orsaker och verkningar", är ju en så oändligt liten mikroskopisk del både i rånarens och i vår egen "orsak och verkan-kedjas" oändlighet, att det i allra högsta grad skapar möjligheten att händelsen kan vara något helt annat, sett utifrån en större överblick över helheten än vad den i detta lilla lokala område ser ut eller förmodas vara och utifrån vilken "straffutmätningen" sker. Om man endast ser en enskild bokstav av texten i en stor bok på flera tusen sidor, kan man ju inte veta vilka andra bokstäver i verket den är förbunden med och vilken berättigad placering i och betydelse för boken i dess helhet som den kan ha. Vår åsikt eller vår uppfattning om denna bokstav kan därför omöjligt utgöra en fullkomlig eller absolut bedömning av själva boken, eftersom vi ju i detta fall helt saknar de förutsättningar som krävs för att kunna göra en sådan bedömning. Vår åsikt blir däremot ett avslöjande av vår egen sympati eller antipati gentemot bokstaven. Denna bokstav kan ju vara av en i vår smak framträdande konstnärlig skönhet, och vi beundrar och gläder oss då över den, liksom den också kan framstå i ett utförande som alls inte faller oss i smaken och därigenom väcker vår antipati i form av nedsättande kritik eller bedömning. Vår bedömning eller kritik har således i båda fallen ingenting att göra med själva bokstavens verkliga uppgift och samband med det verk i vilket den förekommer. Det är alltså endast bokstavens förhållande till oss, alltså bokstavens inverkan på vårt "sinne", som vi använder som måttstock för dess livsberättigande. Vår kritik, vår sympati eller antipati för bokstaven, är vårt "sinnes" reaktion inför den. Men eftersom denna reaktion, såsom vi här har sett, kan vara såväl sympati som antipati för bokstaven, helt oberoende av dess verkliga existensberättigande och nödvändighet i det verk där den hör hemma, blir hela problemet i realiteten inte en fråga om bokstavens berättigande, uppgift eller absoluta analys, utan i stället endast en fråga om vårt eget "sinnes" reaktion inför bokstaven. Och har vi inte här en klar bild av vårt sinnes reaktion inför den tidigare omnämnda rånaren, vilket närmare bestämt vill säga vår nästa? Om vår nästas manifestation är rån eller smekning, kan den som nämnts omöjligt utgöra annat än en helt liten mikroskopisk del av den helhet som hans oändliga kedja av "orsaker och verkningar" eller hans liv eller eviga framträdande utgör. Den lilla händelse som vi blev utsatta för, den må vara aldrig så smärtsam för oss, kan alltså endast utgöra en enskild "bokstav" i den stora "bok" som hans eviga liv och tillvaro utgör. Och eftersom denna "bok" är ännu större, ja, rent av gigantisk i förhållande till det verk som vi tidigare betecknade med flera tusen sidor – ty vad betyder flera tusen sidor i ett verk som är oändligt, som är själva evigheten – blir vår bedömning av vår nästa som "rånare" således inte någon absolut bedömning av vår nästas verkliga, högsta själv eller den gudomliga "bok" eller det "eviga verk" som han som "levande väsen" utgör. Denna bedömning blir däremot endast ett avslöjande av vår reaktion inför den enskilda lilla "bokstav" i nämnda "eviga" verk som vår nästas rån allra högst kan sägas vara.
17.12 Vår nästa kan absolut inte vara den första orsaken till vårt öde
Att denna nästa alls inte har utlöst den absolut första betingande "orsaken" till, eller grunden för att vi blev föremål för den handling vi betecknar som "rån", och att vi själva således är den absolut första utlösande orsaken till denna händelse, ligger i regel helt utanför vårt dagliga fysiska uppfattningsområde. Att vår nästas handlingssätt över huvud taget har kunnat få insteg i vårt eget öde eller i vår egen "kedja av orsak och verkan", beror ju just på att vi vid en eller annan tidpunkt, kanske till och med i ett tidigare liv, genom våra handlingar har utlöst eller format denna kedja på ett sådant sätt att det har kunnat uppstå möjlighet för en kollision med vår nästas kedja av "orsak och verkan". Faktum visar oss alltså att vi kunde utsättas för – "verkningar". Men eftersom "verkningar" omöjligt kan uppstå utan en föregående "orsak", måste det också finnas en "orsak" till att vi kommer i en sådan situation att vår nästa kan plundra oss. Denna "orsak" kan omöjligt finnas hos "nästan", eftersom den ju nödvändigtvis måste ha utlösts redan innan vi möter denna nästa. Men om "orsaken" till att vi plundras redan finns hos oss själva innan vi ens möter vår nästa, blir det här ett faktum att vår nästa absolut inte kan vara den första "orsaken" till vårt öde. Detsamma gäller i varje situation. Vad vår nästa än gör mot oss, kan han aldrig i något enda fall vara den "första orsaken" till vår upplevelse av hans inblandning i vårt eget öde. Det måste alltid innan dess finnas en "orsak" till att vi kan bli föremål för vår nästas påverkan, antingen det är rån eller smekning, antingen det är hat eller kärlek. Det måste finnas en "orsak" till att vi får möta denna nästa, kommer i förbindelse med honom. Att vi kanske alls inte har uppsökt honom, men han däremot har uppsökt oss, förändrar ju inte principen. Om han uppsöker oss, fastän vi kanske alls inte känner honom, kan det ju endast vara på grund av att vi har utlöst eller varit orsak till något som lockar honom, något som väcker hans intresse, antingen det nu är för att hata eller för att smeka oss.
17.13 Människans tro på att nästan är upphovet till hennes öde befordrar all världens olyckliga öden
Som vi här ser, kan den "första orsaken" till våra upplevelser aldrig i något enda fall ligga hos andra än oss själva. Hur livet än formar sig för oss, vilka upplevelser vi än råkar ut för, blir situationen alltid orubbligt den att vi ställs inför frågan: Vad är orsaken till att vi ställs inför just dessa händelsers upphov? Ty endast det som är "orsak" till detta, kan vara den sanna "orsaken" till att dessa händelser har blivit vårt öde. Eftersom denna "orsak" nödvändigtvis måste ha utlösts före vårt möte med de nämnda händelserna och deras upphov – i motsatt fall skulle ju detta möte aldrig ha kunnat äga rum – kan nämnda upphov således, som tidigare påpekats, omöjligt vara vårt ödes verkliga upphov eller "första orsak".
Men då den jordiska människans "sinne" inte desto mindre grundar sig på den tron att nästan är upphovet till hennes öde, blir hon "ond" eller "god" mot nästan allteftersom hon tror att denne är "ond" eller "god" mot henne. Och eftersom denna "tro" är den absolut ledande kraften i den ofärdiga jordmänniskans "sinne" och därigenom blir den verkliga, ledande eller styrande faktorn bakom detta väsens vilja, har vi här kommit till den innersta analysen av den makt som befordrar alla världens olyckliga öden, som befordrar krigets och lidandenas kulmination och eldorado inom det jordmänskliga samhället. Det är denna fullständigt felaktiga "tro" eller falska föreställning om sin nästa och sig själv som utgör den allt behärskande makten bakom viljan och därmed bakom väsendets materiella förverkligande av denna vilja. Att denna "falska föreställning" om nästan omöjligt kan göra sinnet vänligt, ljust och lyckligt stämt mot denna nästa, torde väl vara uppenbart. Men då den inte desto mindre utgör den hemliga makten bakom väsendets viljeföring, bestämmer absolut allt, ja, formar väsendets sinne, skapar dess mottaglighet och immunitet, dess antipati och sympati och därmed hela utformningen av dess öde, står vi här vid roten till absolut allt "ont". Sinnet, format som en utlösning av denna "falska föreställning" om nästan och den åtföljande föreställningen om sig själv som martyr, som orättvist behandlad av denna nästa, är således den absolut innersta makten bakom alla yttre dräpande, lemlästande och ödeläggande vapen eller redskap. Det är inte så märkligt att världsåterlösningen genom världens största visa och de av dem skapade religionerna och moralföreskrifterna koncentrerar sig på det stora och enda budet: "Du skall älska din nästa som dig själv", och förkunnar att detta är "uppfyllelsen av hela lagen".
17.14 Den fullkomliga människan behöver inte dräpa för att leva. Fruktköttets mikroliv fortsätter sitt liv i människans organism och uppfyller därmed sin gudomliga plan och avsikt
Den "falska föreställningen" om nästan är således den jordiska människans största "onda". Den är "fröet" eller "kärnan" till hennes eget olyckliga öde, vilket slags olycka eller obehag som detta öde än utvisar. Om människan kan utveckla förmågan att älska sin nästa på ett sådant sätt att hennes förhållande till nästan blir detsamma som hundraprocentig kärlek, kommer detta helt och fullt att innebära att hon får leva på ett tillvaroplan där sjukdomar och olyckor lika lite kan förekomma, som krig eller förföljelse och lemlästning av nästan på detta plan kan äga rum. Till en sådan hundraprocentig kärlek hör naturligtvis också att mördandet av våra medväsen på det animaliska planet, de så kallade "djuren", upphör. Dessa väsen hör ju till de medskapelser som Gud också välsignade efter skapelsen och påbjöd: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden."
Tror man inte att det är Guds mening här att det mänskliga sinnet ska vara uppfyllt av att vara med i förståelsen och utvecklandet av denna gudomliga vilja? Han sade alls inte att djuren skulle vara "föda" för den jordiska människan. Var det inte tvärtom just denna föda som hörde till den "förbjudna frukten"? Den gudomliga viljan angående den jordiska människans föda står klart uttryckt i den bibliska traditionen. Säger inte Gud här till Adam och Eva: "Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta." Stämmer inte detta överens med det femte budet: "Du skall inte dräpa"? Den fullkomliga Adam eller den fullkomliga människan behöver således inte dräpa för att leva. Att äta trädfrukter i vilka det finns frö (kärna), är alltså detsamma som att äta fruktköttet som finns omkring kärnan. Men därigenom sker det ju inte något som helst dråp på själva trädet. Eftersom kärnan frigörs genom att man tar bort köttet omkring den, skapas det ju därmed möjlighet för att den kan sås eller planteras och därmed bringas att gro och utvecklas. Och vad själva fruktköttet angår, får det ju den fördelen av att "ätas" eller upptas som näring i en organism, att dess mikroliv (det levande i materialet) får tillfälle att på ett naturligt sätt fortsätta sitt liv i den organisms materievärld (dess blod och kött), i vilken det har ingått som "föda", och det kommer därigenom att uppfylla sin gudomliga plan och mening. I motsatt fall skulle fruktköttet vara prisgivet åt den så kallade "förruttnelseprocessen", som för dess mikroliv oundvikligen betyder onaturlig död och undergång. Därigenom avstängs detta liv från alla förutsättningar att på normalt sätt leva vidare. Att den jordiska människan ännu inte kan leva uteslutande av detta fina och levande material, förändrar inte principens riktighet eller den gudomliga befallningen. Det visar bara att "Adams" skapelse ännu inte är färdig. Han utgör ännu inte människan som "Guds avbild". Men även om den jordiska människan ännu inte har nått så långt i sin utveckling eller den gudomliga skapelsen, så framträder hon dock orubbligt i en sådan situation, eller omges av sådana möjligheter för vegetabilisk föda, att det alls inte på något vis är ett livsvillkor för henne att döda djur.
17.15 Vid dråpet upplever djuret medvetet smärta, medan växten bara får en aning av obehag
Det är visserligen nödvändigt för vegetarianen att äta vegetabilisk föda som ligger något utanför de föreskrivna ramarna, såsom rötter, blad och stjälkar, ja, till och med i vissa fall kärnor, och därigenom blir situationen inte helt i överensstämmelse med en hundraprocentig uppfyllelse av det gudomliga budet. Men en "Adam" som till exempel till nittio procent följer detta bud är närmare sin fulländning och mer som "Guds avbild" än en "Adam", som till nittio procent överträder det. Att verkan av detta inte uteblir, är naturligtvis en självklarhet. Var det inte just denna verkan av den "förbjudna frukten" som betydde att jorden skulle vara "förbannad", det vill säga full av disharmoni, smärta och lidande?
Varför medför det då mindre lidande att "döda" växter, vilket ju mer eller mindre sker i de situationer där det handlar om att äta rötter, stjälkar och kärnor? Eftersom växten inte har den fundamentala delen av sitt vakna dagsmedvetande på det fysiska planet – dess högsta sinnesbegåvning här är endast en svag, begynnande aningsförmåga – är den i allt väsentligt ett ännu "ofött" väsen på detta plan. Den har därför inte något nervsystem av en så utvecklad standard, att den kan lokalisera en skada i sin fysiska organism på annat sätt än som en mer eller mindre framträdande "obehagsaning". Ja, man kan här rent bildligt säga, att i förhållande till djurets hundraprocentiga förmåga att förnimma smärta, har växten endast en femprocentig förmåga. Vad som således ligger utanför dessa fem procent av växtens upplevelseförmåga, kan ju omöjligt tillfogas den som upplevelse av medveten olycka och medvetet lidande och ligger därmed helt utanför dess öde. Och det är ju dessa fem procent (obehagsaning) som totalt upphör för växten i situationer där endast dess rena fruktkött eller mogna frukter tas i anspråk eller utnyttjas som föda för en animalisk organism.
17.16 En rå makt döljer sig i den moderna kulturen och bildningen, i den auktoriserade goda tonen
När de jordiska människorna inte desto mindre frossar i sina animaliska medväsens eller djurens organismer, kött och blod, ja, till och med i vissa fall har gjort dödandet av dessa medväsen till ett "tidsfördriv", till sport, till nöje i form av "nöjesjakt", "sportfiske" och liknande, och således är hundraprocentiga överträdare av själva "lagen för livet", är det alltså också här "sinnet" som är den allt besegrande makten i detta "lustmördande" väsens mentalitet. Att detta väsen här döljer eller kamouflerar sina på övertro grundade förmodanden eller inbillade föreställningar om att det har rätt att döda bakom majoritetens auktoriserade "skick och bruk", "mode", "bildning" eller så kallade "kultur", på samma sätt som det döljer så många andra konflikter med eller utsvävningar gentemot "lagen för livet", förändrar inte principen eller denna lags orubbliga krav på att bli efterlevd. Att majoriteten överträder lagen för livet, gör ju inte överträdelsen till åtlydnad och avlägsnar således inte överträdelsens verkningar, utan gör i stället överträdelsen till en makt. Den "auktoriserar" överträdelsen med de många överträdarnas samstämmighet. Den enskilda överträdaren får flockens makt och därmed dess välsignelse bakom sin överträdelse. Och tänk, vad som blir följden när "makten" välsignar överträdaren av "lagen för livet", välsignar underminerandet av själva existensen av det fullkomliga livet. Är det inte flockens välsignelse och samtycke som gör tobaksrökning, bruk av alkoholhaltiga drycker, intagande av kött och blod eller andra animaliska produkter till oumbärliga företeelser eller faktorer i vad som kallas "god ton". En ensam "icke-rökare", "helnykterist", "icke-köttätare" i ett sällskap på till exempel femtio personer som iakttar nämnda "goda ton" eller den "auktoriserade" moderna "bildningen" och "kulturen" är närmast utsatt för detta sällskaps medömkan och beklagande, om han nu inte är utsatt för dess hån, förlöjliganden och skämt. Han är och förblir detta sällskaps eller denna flocks "svarta får". Tänk, vilken brutal makt som således döljer sig bakom den moderna "kulturen" och "bildningen", den auktoriserade "goda tonen".
Och vad är då "denna kultur" och "bildning" eller "goda ton"? Ja, är den inte rätt och slätt "flockens sinne"? Att vara en "fin människa", att vara "kultiverad" eller "bildad", betyder alltså att ha "flockens sinne", helt oberoende av om detta "sinne" till sin natur är utlösningen av den värsta mordutsvävning. Tänk, hur farligt det alltså kan vara att endast äga "flockens" sinne och tanke, och hur gudomligt det i stället ofrånkomligen är att äga ett sinne som, oberoende av "flockens" mening, efter förmåga vågar följa "lagen för livet". Utan dessa väsen, skulle "flocken" aldrig någonsin komma vidare framåt eller uppåt i kultur, utan måste försumpas i sin moral och sitt uppträdande. Endast den som vågar följa "lagen för livet" tvärtemot "flockens" mening, är dess andliga ledare, även om han är dess fysiska "svarta får". Dess hån och förföljelse är endast det säkra kännetecknet på att han verkligen är i färd med att mentalt lyfta "flocken". Detta markerar att han har grepp om den. Den känner sig redan illa berörd av hans grepp, därför spott och spe, därför förföljelse av den förmätne som, om än inte genom propaganda eller behov att värva anhängare, dock genom sitt blotta uppträdandes mer eller mindre tydliga uppfyllelse av livsplikten, uppfattas som en fara för "flockens" övertro, inbillade "kultur" och "bildning", dess fortsatta tillfredsställande av onaturliga och dräpande begär och lustar.
17.17 När sinnet eller denna hemliga makt bakom vapnen blir till kärlek, öppnar sig ljusets portar för mänskligheten
Som vi här har sett, är "sinnet" alltså den absolut allt behärskande maktfaktorn bakom viljeföringen. Detta är inte enbart på det rent fysiska området i förhållandet till andra människor, utan också i allra högsta grad i förhållande till "djuren", till den "föda" vi intar. Allt vad vi företar oss är ett uttryck för vårt "sinne". Men eftersom "sinnet" i sin tur kan regleras genom andligt ljus, det vill säga intellektualitet, kunskap och kännedom om tingen, är det "enda stora nödvändiga" för den jordiska människan av i dag uteslutande: andligt ljus, ljus och åter ljus. Detta ljus är inte blott en kunskap om mått och vikt, det är inte en fråga om hur långt det är till solen eller hur mycket jorden väger. Det är inte en fråga om vad som är "skick och bruk" eller vad man i dag anser vara "god ton" eller "flockens" mening angående moral, liksom det heller inte är en fråga om hur ens nästa lever eller vad han gör eller inte gör mot en själv. Det är däremot en fråga om kunskap om hur man uppfyller "lagen för livet" och om förmåga att praktisera denna uppfyllelse. Men eftersom "lagen för livet" inte kan existera utan att samtidigt vara identisk med "lagen för väsendets förhållande till sin nästa", i och med att denna "nästa" också är identisk med "livet", ligger hela vårt ödesskapande, vår möjlighet att uppnå verklig lycka eller glädje över att finnas till, således uteslutande i vårt dagliga förhållande till denna "nästa". Nästans liv är den mark i vilken vi planterar vårt "sinnes" frukter, dess kärnor eller frön. Denna mark kommer sedan för oss att efter hand fyllas med giftiga, dödsbringande örter, bli en krigets, dödens och lemlästningens valplats, eller bli en gudomlig trädgård till överdåd fylld med livgivande och salighetsfrämjande sköna träd, blommor och frukter, bli en ljusets hemort, allteftersom vårt "sinne" i förhållande till "nästans" liv eller på denna mark var ett planterande eller en sådd av hat eller kärlek.
När "sinnet" eller denna "hemliga makt bakom vapnen" blir till kärlek, öppnas ljusets portar för mänskligheten. Övertron på döden finns inte längre. Gråt och tandagnisslan, skrik och plåga, har också avlägsnats från mänsklighetens kontinenter. Och jordens rörelse i tid och rum har blivit en fredens lysande bana i universum.
Från ett föredrag i Kosmos Feriekoloni 5 juli 1944. Artikeln är hämtad ur boken Artiklar 1930–1945. Översättning: Agne Windmark. Bearbetad vid utgivningen 2017. Artikel-id: M0618
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.