M0750
Hur motarbetar man sitt mörka öde?
av Martinus

1. Alla människor försöker skapa sig ett lyckligt öde
Alla levande väsen har ett öde. Detta öde kan endast framträda under två former: antingen som förnimmelse av lycka eller som förnimmelse av olycka. De allra flesta människor befinner sig i ett tillstånd i vilket de inte känner sig särskilt trygga med avseende på sitt öde, varför de sätter in en enorm energi på att bekämpa denna otrygghet. De flesta människors företagsamhet eller dagliga handlingssätt är uteslutande avsett för att skapa sig själva ett lyckligt öde eller en lycklig upplevelse av livet. För detta ändamål låter föräldrarna sina barn utbildas i skolor och på läroanstalter, låter dem få träna sig i ett hantverk eller yrke. Och för detta ändamål jagar de flesta efter att tjäna pengar, efter rikedom. Den allmänt rådande uppfattningen är just den, att om man är rik, om man har pengar, är man garderad mot olyckor. Andra försöker gardera sig mot ett mörkt eller olyckligt öde genom anknytning till det vi kallar religion. Vi ser hur dessa människor binder sina liv till religiösa ceremonier, sakrament osv, för att därigenom liksom vilja skapa ett bålverk mot det lidande, det mörka öde som de fruktar.
2. Människan lever i dag i domedagsepoken
Men hur är då den genomsnittliga jordiska människans öde? Är den inte fullt av sorger och bekymmer? Är inte det jordiska människosamhället fyllt med lidande av varje tänkbart slag? Florerar inte sjukdom, nöd och elände, krig, hat och fiendskap vart man än vänder blicken? Ja, är det inte så att vi i dag upplever det ragnarök, den "domedag", som genom alla tider har varit fruktad, och som skulle vara uttryck för själva kulminationen av lidande eller mörkt öde, både för folkslag och enskilda individer? Inte underligt att det största spörsmålet för alla tänkande människor har blivit frågan om, hur man kan bekämpa all denna olycka och med sitt liv bidra till att skapa fred och harmoni i världen.
3. Sin förvärvade makt över den fysiska materien använder människan i egoismens tjänst
Genom att se tillbaka på mänsklighetens historia, ser man att individerna ända från den tid när de levde som djur i skogen och fram till i dag då de framträder som människor, som med hjälp av sitt tekniska kunnande och sin enorma insikt i den rent fysiska materien behärskar elementen, har använt sig av brutal makt och överlägsenhet, av hänsynslöshet och rå egoism för att själva komma fram och därmed rädda livet, hälsan eller den så kallade lyckan.
Krigspropaganda och krigslarm har genom alla århundradena oavbrutet flammat upp till krig, förtryck och lemlästning, ja, till total tillintetgörelse av dem som stod ens begär, ens lycka emot. Så stor del av den jordiska människans liv blev infekterad med krig, att detta helt enkelt blev religion och det oavsett om man uppnådde utvecklingssteg, där man döpte sina barn i "Faderns, sonens och den helige andes namn" för att därmed göra dem till lärjungar till honom, som sade: "Stick ditt svärd tillbaka i skidan; ty alla som griper till svärd skall dödas genom svärd". Ja, blev det inte i själva verket så, att just de till fred och nästakärlek invigda nationerna och folken blev de största experterna i konsten att dräpa? Vilka stater i världen är bättre utrustade med mordiskt kunnande och alltödeläggande tendenser än just de kristna staterna?
4. De kristna staternas prästerskap predikar nästakärlek, men samtidigt har dessa stater obligatorisk värnplikt
Genom detta sitt tillstånd har dessa stater emellertid blivit en mental företeelse av alldeles speciell natur. De har en högt utvecklat kyrkoväsen med förnämliga skolor och ett prästerskap, som från hundratusentals predikstolar ropar ut över en miljonfaldig menighet, att man skall älska sin nästa som sig själv, att man skall älska den som hatar och förföljer en, att man skall vända den högra kinden till när man blir slagen på den vänstra osv, samtidigt som de har stora skolor eller militärakademier, där ungdomen uppfostras till att bli specialister i den mest raffinerade mordteknik. Vem har större armé, flotta och luftstridskrafter än de så kallade "kristna staterna"? Och kan någon människa bestrida att ungdomen i dessa stater som först genom dop, konfirmation och nattvard har blivit förberedda för att vara kristendomens lärljungar, senare av domstolarna genom obligatorisk värnplikt tvingas till att låta sig utbildas i ett levnadssätt, som på alla områden utgör kristendomens mest diametrala motsats? Nej, alla vet detta, och de allra flesta tror att så måste det vara.
5. Kristusmentaliteten måste födas i varje människas viljeföring och tankekoncentration
Men en värld som är uppbyggd på en så speciell form av logik, som detta tillstånd avslöjar, måste nödvändigtvis få ett öde, som det livet av i dag låter oss vara vittne till. Och var det inte just det som världsåterlösaren förkunnade för sina lärjungar när han grät över Jerusalems förstörelse, därför att den inte kände hemsökelsens stund. Och var det inte samma inre kunskap som fick honom att se den kommande "domedagen" över den jordiska mänskligheten? Det var en självklarhet för honom att "himmelriket" inte kunde bli något utvändigt rike, förrän det var fullbordat invändigt i varje jordisk människa. "Himmelriket" kan bara bli till ett utvändigt rike, när varje medborgare i detta rike bär nästakärleken och osjälviskheten i sitt hjärta. Därför såg Jesus att "himmelriket" inte kunde bli någon sann verkligheten i den yttre världen genom religions- eller samfundsbildning, genom dop eller sakrament allena, utan måste krönas och stadfästas med "hans återkomst på skyarna med stor makt och härlighet", vilket vill säga: med födelsen av hans mentalitet i varje individs viljeföring och tankekoncentration. Och då det således är denna födelse av kristusmentaliteten i varje enskild individs mentala värld som ensam utgör "himmelriket", vilket vill säga den högsta livslycka som finns, har den jordiska människan alltså i denna sin egen mentalitet förekommande "Kristi återkomst", det enda absolut effektiva medlet för att motarbeta sin olycka och sitt lidande, sin disharmoni med livet.
6. Varje jordisk människa måste förbereda sig för "Kristi återkomst" i sin egen mentalitet
Varje jordisk människa måste därför, vare sig hon är buddhist, muhammedan eller kristen, arbeta på att förbereda sig för denna "Kristi återkomst" i sin egen mentalitet eller tankevärld. Därmed underbygger och konsoliderar hon inte blott sin egen livslycka eller sitt eget lysande öde, utan därmed gör hon sig också till en av den slags medborgare av vilka en stat måste bestå, om himmelriket skall bli en verklig yttre realitet.
7. Där okunnighet avlägsnas, upphör det så kallade "onda" att existera
Hur förbereder man då denna "Kristi återkomst" i sitt eget inre, i sin egen mentalitet eller tankevärld? Först och främst genom att bringa upplevelsen av kunskapen om de livslagar, på vilka all ödesupplevelse beror, inom sin hjärnfunktions räckvidd, så att man med sin intelligens eller vakna, klara förstånd och logiska omdömesförmåga kan komma att förstå orsaken till sin nästas mentalitet och sätt att vara och därigenom lära sig att inse det dåraktiga i varje form av hat, hämnd eller förföljelse av denna nästa. Alla olyckliga öden har sin rot och orsak i okunnighet. Där man är okunnig tänker man felaktigt, och tänker man felaktigt blir viljeföringen också felaktig. Då en felaktig viljeföring oundgängligen utlöser olycksbringande eller smärtsamma reaktioner, kan man omöjligt på denna grundval skapa den kontakt mellan sig och sin omgivning som resulterar i harmoni och lycka. Och där det inte är fred, harmoni eller lycka mellan en själv och omgivningen, där är det krig. Och krig betyder lidande och död eller själva motsatsen till det "himmelrike" som man önskade skapa. Och denna motsats är helvete.
8. Människan måste lära känna de kosmiska lagarna och principerna och därmed också sig själv
Det finns alltså endast två sätt att leva sitt liv på, nämligen det felaktiga och det riktiga. Då det felaktiga ger upplevelsen av "helvete", och det riktiga ger upplevelsen av "himmelrike", är det inte svårt att själv konstatera, om man är i kontakt med den riktiga eller den felaktiga livsformen eller sättet att vara. Att den vanliga jordiska människan på grund av sin okunnighet om tillvarons andliga lagar och principer för det mesta praktiserar det felaktiga sättet att vara, avslöjas genom det mer eller mindre olyckliga ödestillstånd hon upplever.
För många av dessa människor kan det därför vara av stor betydelse att lära sig att se, att orsaken till detta förhållande uteslutande är att finna hos dem själva. Utan kunskap om de djupare liggande ödeslagarna kommer de allra flesta människor att söka orsaken till sitt olyckliga öde utanför dem själva eller i företeelser de är utan inflytande på. Sådana människor tror alltid att det är "de andra" som är orsak till deras smärtupplevelse, och att de själva lider orättfärdigt, är förföljda eller på annat vis är offer för omgivningens hat och ondska. Denna inställning föder bitterhet, självmedlidande och slutar alltid med att göra sitt offer till martyr.
Det är denna inställning till livet som leder människorna in i en "ond cirkel", i det den oundgängligen leder till nya konflikter i det oändliga. Det är därför av största vikt, att människan blir underställd en kosmisk uppfostran, där hon lär känna sig själv och lär sig att förstå sambanden mellan tänkesätt och livsupplevelse. Utan kunskap om detta samband blir man alltför lätt ett byte för ett sätt att tänka som leder till självdyrkan, överkänslighet och därmed till ett själsligt tillstånd, som i sin natur utgör den allra bästa grogrunden för livs- och lyckonedbrytande tendenser. Endast den som "vaken och bedjen", vilket vill säga endast den som hela tiden har sina tankar, önskningar och begär under kontroll och i allt är inställd på att följa världsåterlösaren genom sitt liv och sitt sätt att vara, har möjlighet att undgå att bli offer för att tänka felaktigt. Och endast denna människa förmår möta varje mörk ödesutlösning med den själsliga ro och överlägsenhet, med den djupa ödmjukhet, som döljer sig bakom världsåterlösarens odödliga ord: "Fader, ske icke min, utan din gudomliga vilja".
Från ett föredrag på Martinus Institut söndagen den 11 maj 1947. Manuskriptet till föredraget är bearbetat av Mogens Møller. Bearbetningen godkänd av Martinus. Första gången införd i Kontaktbrev nr 15, 1956.
Översättning: Mona Rehn Ekeback
Från Kosmos 2011-03
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du är välkommen att länka till artikeln med angivelse av copyright och källa. Du är också välkommen att citera ur artikeln när det sker i enlighet med upphovsrättslagen. Kopiering, eftertryck eller andra former av återgivning av artikeln får endast ske efter skriftligt avtal med Martinus Institut.