Livets Bog, bind 1
De to gruppers bevidsthedsindstilling til de daglige begivenheder. Livets Bog og gruppe B
142. Da gruppe B kun kan få sin religiøse næring gennem følelsespåvirkning, medens gruppe A derimod kun kan få nævnte næring gennem kendsgerninger eller virkelig viden, bliver der også en principiel forskel i de to gruppers indstilling til de daglige materielle begivenheder. Medens disse for gruppe A begynder at blive en "guddommelig tale", er disse derimod for gruppe B mere eller mindre henhørende under "det onde". For det fremragende udviklede individ indenfor gruppe A bliver de daglige begivenheder derimod ikke betragtet som noget ondt, selv om disse undertiden kan være ubehagelige nok, men oplevet som absolut uundværlige frugtbringende led i en guddommelig verdensplan og i sin dybeste analyse udtryk for kærlighed. Men derved kommer nævnte individ gennem de samme begivenheder jo til at få den fuldkomneste religiøse næring, der overhovedet findes, idet nævnte oplevelse jo er identisk med selve livets højeste facit, nemlig beviset for at "alt er såre godt". Væsenerne indenfor gruppe A vil således, efterhånden som de udvikler sig, mere og mere komme til at befinde sig i og blive ført af "livets egen religion". (Se stk. 15).
      Da individerne indenfor gruppe B ikke magter at få et sådant facit ud af de daglige materielle erfaringer, bliver disse for de nævnte væsener således på en måde "ufordøjelige", hvilket vil sige, at de ud af disse ikke kan få nogen særlig religiøs stimulans eller inspiration. Da dette, at få religiøs næring på basis af viden i stedet for på basis af tro, hovedsageligt befordres af intelligens, og denne for individerne indenfor gruppe B på det religiøse område er latent, vil de samme individer således være ganske uimodtagelige for enhver fremragende intelligensmæssig udredning af livets guddommelige love og højeste problemer, ja vil endog undertiden mene, at en sådan ligefrem er "syndig". Da den ny verdensimpuls, og dermed Livets Bog er indstillet på at give en højeste intelligens- eller fornuftsmæssig fortolkning af livets direkte tale, er det givet, at individerne indenfor gruppe B ikke kan have nogen særlig brug for eller interesse af at læse i nævnte bog, idet de jo ikke har intelligens nok til at kunne forstå den, men i religiøs henseende er henhørende under den guddommelige suggestion, af hvilken de får åndskraft nok. De vil derfor i mange tilfælde være modstandere af denne, i særdeleshed fordi den er udenfor "suggestionen", hvilket i dette tilfælde vil sige udenfor indbegrebet af deres forestilling om "guddommelighed", og derfor for dem må tage sig ud som hørende det "jordiske" eller det "onde" til. Den hører således til den for disse væsener "ufordøjelige" religiøse næring.