Livets Bog, bind 5
Den seksuelle udvikling kan ikke standses hverken af kirken eller straffeloven
1626. Og da de forekommende ægteskabelige genvordigheder og moralbrud ikke drejer sig om blot en meget lille procentdel af alle samtlige jordmennesker, men udgør et altovervejende flertal, som stadigt er stigende, idet i virkeligheden ingen mere kan vide sig absolut lykkelig indenfor denne zone, skal man ikke tro, at den kirkelige, gammeltestamentlige moralopfattelse, der uden forståelse fordømmer hele den side ved det moderne menneskes psyke som "sodomistisk", "ugudelig" eller "syndig" og med sine trusler om helvedesstraffe, band og bål eller "evig fortabelse" vil kunne forandre situationen eller rette menneskehedens ægteskabelige eller seksuelle indstilling op. Hvilket moderne menneske i dag tilfredsstiller sin seksuelle trang udelukkende kun for at avle børn? – Tror man den store hob eller jordmenneskehedens flertal betragter det som syndigt at have samleje uden med den hensigt at skabe befrugtning? – Ser man ikke tværtimod, at tusinder, ja, man kan vel sige millioner af mennesker tilstræber samleje uden at befrugte, ja, ligefrem bekæmper de i samlejet nedlagte muligheder for befrugtning? – Forekommer der ikke stadig hundreder af barnløse ægteskaber, dels fordi man ikke vil have, og dels fordi man ikke kan få børn? – Ser man ikke samtidig andre hundreder af ægteskaber, der hører ind under det såkaldte "ét-barns-system"? – Det er kun de allerfærreste jordmennesker, der fuldbyrder hele deres befrugtningsevnes kapacitet i ægteskabet og får alle de børn, det overhovedet er muligt for dem at få. Millioner af mennesker søger således for enhver pris at undgå befrugtning uden at ville give afkald på tilfredsstillelsen af den seksuelle nydelse. Fabrikation af befrugtningsforebyggende midler forekommer i stor stil. Ja, man viger end ikke tilbage for at begå fosterdrab, selv om man er døbt og konfirmeret i "Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn". En overvejende del af menneskeheden udviser således en seksuel fremtræden, der er ganske immun overfor både kirkelig og juridisk seksuel moralpåvirkning. Den seksuelle fremtræden kan derfor ikke mere for disse mennesker holdes i ave eller skak, hverken ved kirken, religionen eller straffeloven.