Livets Bog, bind 5
Hvorledes en forceret udvikling af væsenets modsatte polstruktur og den heraf følgende overdimensionering af samme struktur kan opstå
1856. For begge disse overdimensionerede poltyper, "den mandlige kvinde" og "den kvindelige mand", gælder det, at det nye væsen i deres bevidsthed ikke er nær så udviklet som deres mange inkarnationer gamle normale pols væsen, der nu er trængt altfor meget tilbage af den modsatte pols altfor stærkt fremtrædende overdimensionering og dens heraf følgende føring af væsenets dagsbevidsthed. Denne overdimensionering er altså ikke baseret på udvikling, så ville den netop ikke have været abnorm. Den er derimod baseret på den omstændighed, at dens ophav på et eller andet tidspunkt i tidligere liv har været genstand for en seksuel forføring eller et andet abnormt forhold, der har været i stand til at sætte det pågældende væsens seksuelle tankebane i en forceret aktivitet og flugt fra den normale udviklingslinje. Denne heraf opståede særlige seksuelle indstilling er derved efterhånden blevet til vanebevidsthed, ligesom f.eks. drik eller tobaksrygning eller andre bevidsthedsmæssige abnormiteter kan blive til en vane, blive til et overdrevent begær, der i vanskeligste tilfælde kun kan bekæmpes efter at de har udløst sig i en katastrofe. Denne seksuelle forførelse eller anden årsag til afsporingen kan f.eks. være foregået på den måde, at et voksent menneske, hvis tilbøjelighed til at søge kønslig tilfredsstillelse hos sit eget køn, har udartet sig til en sådan dimension, at det ikke har nok i samkvemmet med voksne, men er så afsporet, at det begærer seksuelt samkvem med det umodne, med mindreårige eller børn. Da jordmenneskeheden er langt fremme i dens seksuelle forvandlingsproces, og den modsatte pol er mere eller mindre i udvikling og fremme hos alle kulturmennesker, bor der allerede en tilsvarende om end ubevidst tendens til at fornemme sympati for sit eget køn dybt i hvert eneste menneske, men den kommer ikke og skal helst ikke komme frem til sit ophavs kundskab eller vågne dagsbevidsthed på anden måde end som en af naturen selv diskret og lempeligt eller umærkeligt befordret normal poludvikling. Da vil den, som vi senere skal se, ikke forvolde alle disse kvaler og abnormiteter, som den nu afstedkommer ved den af mennesker selv iværksatte altfor forcerede udvikling.