Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2010/4 side 108
Spørg om kosmologi
Hvad menes der med det ældgamle udtryk "at tale i tunger"?
En læser skriver: "Jeg er for nylig begyndt at studere Martinus Kosmologi og glæder mig meget ved at finde svar på mange af de ting, som jeg ikke har kunnet finde svar på i den kirkelige kristendom. Kan spørgerubrikken fortælle mig, om Martinus har givet nogen forklaring på begrebet "at tale i tunger""?
 
SVAR: For moderne mennesker kan det godt lyde som det rene "volapyk", når Bibelen fortæller, at apostlene blev forvandlede og talte i "andre tungemål". Men som så ofte før giver Martinus os en ganske let forståelig forklaring på disse ældgamle talemåder:
"Ligesom apostlene, da "den hellige ånd" i form af "tunger som af ild" kom over deres hoveder, blev forvandlede og talte i "andre tungemål", således taler også alle andre væsener mere eller mindre i "andre tungemål", når de bliver gennemstrømmet af "den hellige ånd".
At tale i "andre tungemål" betyder naturligvis ikke så meget at tale i et fremmed sprog, som det betyder at tale i andre bevidsthedslag. Dette vil igen sige det samme som at tale om og vide besked med ting og foreteelser, som de pågældende væsener før absolut ikke kunne se, tænke eller opleve. Væsenerne er således ganske forvandlede, ja, undertiden i en sådan grad at det er blevet antaget, at det var en helt ny eller fremmed individualitet, der manifesterede sig gennem de nævnte væseners legemer. Men dette er absolut ikke tilfældet. Det er individernes absolutte eget selv, der stadig manifesterer sig, men dette har altså fået udvidet sine sanseevner til felter, hvor det før ikke var bevidst, og gennem hvilke de derfor ikke tidligere kunne manifestere sig." (Artikelsamling 1, stk. 5.6.)
Den moralske udrensning og udvikling
Efter dette lange Martinus-citat er det nærliggende at spørge, hvad det er, der har sat gang i denne forvandling af de pågældende væsener, der for de okkulte sanser viser sig som "ildtunger". Og her sætter Martinus fokus på menneskehedens udvikling. Han forklarer, at denne "ild" er udtryk for den højeste åndelige energi, og den kan ikke gennemstrømme et menneske, uden at den pågældende i forvejen er blevet modtagelig for denne vældige energistrøm. Hvordan sker denne modtagelighed? Jo, siger Martinus, den kan kun ske ved moralsk udrensning. Og i forhold til denne udrensning og til det udviklingstrin, vedkommende befinder sig på, kan den pågældende altså gennemstrømmes af denne "livets højeste bevidsthedsenergi".
Og derved er vi vendt tilbage til et af åndsvidenskabens kernepunkter: Vi mennesker overtræder de guddommelige love. Men takket være skæbneloven, denne guddommelige lov om årsag og virkning, forvolder vi derved os selv lidelser og smerter. Og ganske, ganske langsomt lærer vi at være vores egen skæbnes bevidste skaber. Til sidst lærer vi at beherske alle grundenergierne, og vi bliver, med Martinus' ord "udstyret med en bevidsthed, der i harmoni med det guddommelige udsyn "alt er såre godt" kun kan udstråle en altomfattende kærlighed mod alt og alle." Med andre ord dét, som åndsvidenskaben kalder "kosmisk bevidsthed".
Når Bibelen beretter om Moses, der så "en tornebusk, der brændte", om profeten Elias' himmelfart i "ildvogn med ildheste" og om Paulus, der blev "indhyllet i et hvidt lys", så bliver moderne mennesker skeptiske. Men Martinus forklarer altså, at den kosmiske bevidstheds indtrængen i et menneske altid ledsages af sådanne lysfænomener.
Hans Wittendorff
hwittendorff@post.tele.dk

foto: Rune Östensson
 
 
Til rubrikken "Spørg om kosmologi" er alle velkomne til at stille spørgsmål, der vedrører Martinus' verdensbillede.
Send dine spørgsmål pr. mail eller post, så får du direkte svar. Hvis spørgsmålene egner sig til offentliggørelse i Kosmos, sker det i anonymiseret form. Besvarelsen er naturligvis gratis.
Hvor er der foredrag og studiekredse?
Oplysninger om aktuelle foredrag og studiekredse vedr. Martinus Kosmologi rundt omkring i landet kan ses på: www.martinusguiden.dk, eller ved henvendelse til:
Martinus Center v/Hans Wittendorff
Mosevej 3, 7323 Give, tlf/fax 75 80 33 50
e-mail: hwittendorff@post.tele.dk