Kosmos 2011/1 side 2
Godt nytår!
Kære læser! Du kender jo nok det billede, man plejer at tegne af det gamle år som en affældig olding og det nye som en lille baby. Så ved alle, at det er nytår, der tænkes på. Det gamle forsvinder, og noget nyt kommer til. Og i dette første af årets 10 numre kunne ingen anden sammenligning passe bedre, for næsten alle artiklerne handler om at sige farvel og goddag. Det er livets evige formel og ritual.
Men er det ikke lige til at miste sit gode humør over? For hvad nu hvis man har fået et eller andet, man er rigtig glad for – et liv på jorden for eksempel? Så må man altså se i øjnene, at det ikke varer ved. Det kan være svært at finde en mening med sit liv på de betingelser, og vi mennesker er nu engang sådan indrettet, at alting helst skal have en mening. Men hvilken mening kan der være med livet, når vi ikke kan beholde det?
I Martinus' artikel om Fysisk og åndelig oplevelse vil du finde en sådan mening. En mening, der så at sige trodser døden. Hans forklaring er bygget op, så du punkt for punkt kan tjekke den for logisk substans. Spring endelig fra, hvis noget virker ulogisk. Og bemærk ordet "logik". Det forudsætter jo, at der virkelig er en sådan logik. Martinus forudsætter det, gør du også? Og har du tænkt på, at du i så fald også forudsætter en styrende kraft bag det hele? Har du så en fri vilje? Om dette kan du læse mere i månedens spørgerubrik: Den frie vilje, – igen, igen.
Tanker om livet og døden hedder en artikel længere inde i bladet. Så følger en anden med overskriften: Evigheden og livets direkte tale. Kan evigheden forbindes med det praktiske liv? Ja, det kan den. Et tankevækkende eksempel finder du i artiklen: Bisættelse og molekyler. Sidst i bladet skal vi også en lille tur til Den spansktalende verden, men det er en helt anden historie.
Hvad skal vi så sige til den læser, der sukker over, at intet varer ved? Vi kan fortælle, at der bag enhver nok så lille bevægelse findes et udødelig jeg. Om det er et menneske, en sommerfugl eller et molekyle, er underordnet. Bag den ydre fremtoning gemmer sig altid et evigt væsen, der er værd at elske og respektere. "Ærefrygt for livet!" sagde Albert Schweizer, han forstod det så godt og formulerede det så kort.
Hermed er tonen slået an til bladets gennemgående tema. Ja, kære læser, vi får se, hvad det nye år bringer. Det er jo den slags, der gør evigheden værd at leve i. Lad os huske det. Godt nytår!
Søren Hahn
Billedet på forsiden: Mange mener, at det er kræfter uden for jorden, der skaber de mystiske korncirkler. Her har en kunstner ladet fantasien få frit spil. Læs den spændende artikel inde i bladet om Symboler på marken og se, hvad de har med Martinus at gøre.