Kosmos 2011/9 side 286
Kan vegetarisme mindske depression?
Man har hidtil troet, at vegetabilske kilder til omega-3 såsom nødder, hørfrø og olie er mindre effektive for kroppen end fedtsyrer fra animalske kilder. En undersøgelse af 60 vegetarer og 78 kødspisere med urinprøver og spørgeskemaer om kost og humør overraskede dog forskerne ifølge amerikanske Nutrition Journal. Selvom vegetarerne fik mindre af de omega-3 fedtsyrer, der er flere af i fisk, så viste tests og spørgeskemaer, at vegetarerne var mindre plaget af depression, angst og stress. Forskningslederen konkluderer, at resultatet taler for en vegetarisk diæt.
rodale.com